اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دغدغه خشک شدن دریاچه مهارلو را ندارم

دهقان: مجوز استفاده از یک مترمکعب آب سد تنگ سرخ را نمی‌دهیم

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس با بیان اینکه دغدغه خشک شدن دریاچه مهارلو را ندارم، گفت: مجوز استفاده از حتی یک مترمکعب آب سد تنگ سرخ را به هیچ فردی نمی‌دهیم.

دهقان: مجوز استفاده از یک مترمکعب آب سد تنگ سرخ را نمی‌دهیم

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، حمیدرضا دهقان ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به «روز جهانی آب» در دوم فروردین ماه 93 اظهار داشت: انرژی آب، پاک‌ترین انرژی با بالاترین کارآیی بوده و با توجه به اینکه اکنون دغدغه دنیا محیط زیست است، نیروگاه‌های برق‌آبی پاک‌ترین انرژی را تولید می‌کنند که پس از انقلاب اسلامی در ساخت آن به خودکفایی رسیده‌ایم.

وی افزود: بزرگ‌ترین نیروگاه این استان، ملاصدرا است که در دو واحد 25 مگاواتی، برق تولید می‌کند همچنین نیروگاه شهید طالبی در ظرفیتی پایین‌تر و سد درودزن در فصل بارندگی نیز تامین برق این استان را انجام می‌دهد. 

فارس همچنان از خشکسالی خارج نشده است

دهقان با بیان اینکه متوسط بارندگی در سطح این استان در حدود 206 میلی‌‌متر بوده اما امسال این میزان به 16 درصد کمتر از میانگین بلندمدت سال گذشته کاهش یافته است، بیان کرد: با اینکه امیدواریم که در بهار آینده بارندگی‌های خوبی داشته باشیم اما این آمار نشان می‌دهد که فارس همچنان از خشکسالی خارج نشده است.

این مسئول با اشاره به اینکه فارس جزو استان‌های پیشرو در اطلاع‌رسانی به مردم درباره استفاده بهینه از آب است، ادامه داد: امیدواریم که با ایجاد دغدغه در مسئولان و مردم بتوانیم آب‌های زیرزمینی را مدیریت کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان فارس بیان داشت: در کشور هرچه قدر تعداد چاه‌ها بیشتر می‌شوند میزان برداشت آب زیرزمینی کاهش می‌یابد که این موضوع نشان از آن دارد که مشکلاتی برای اقتصاد کشاورزان به وجود آمده است که با عمل به توصیه‌های کارشناسان جهاد کشاورزی در تغییر الگوی کشت‌، می‌توانند این مسائل را برطرف کنند.

وی با اشاره به اینکه شهرستان‌‌های اقلید و آباده در سال جاری کمترین میزان بارندگی را داشته‌اند، تصریح کرد: در سال گذشته در حالی که چند هفته آب سد درودزن را با دبی 60 برای کشاورزی رها می‌کردیم اما کشاورزان میزانی بیشتر از این را مورد استفاده قرار می‌دادند.     

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان فارس اضافه کرد: با توصیه‌های جهاد، استانداری و آب منطقه‌ای قرار بود سطح زیر کشت این مناطق 40 هزار هکتار باشد اما آمار و بازدیدهای میدانی ما نشان می‌دهد که 70 هزار هکتار کشت سبز در حوزه سد درودزن داریم که با توجه به کمبود آب، به‌یقین قسمت عمده‌ای از این کشت‌ها از بین می‌رود.

دهقان همچنین بیان داشت: 463 میلیون متر مکعب در سد درودزن آب داریم در حالی که در سال گذشته این میزان 472 میلیون متر مکعب بود و به این معنا است که 31 درصد کاهش حجم آب را در این سد شاهد بوده‌ایم. 

ورود مردم برای مدیریت آب‌های زیرزمینی

دهقان با اشاره به لزوم ورود مردم در مدیریت آب‌های زیرزمینی خاطرنشان کرد: تصمیم داریم در سال 93 با تعاونی‌های تولید، برای مدیریت دشت‌ها، قرارداد‌هایی داشته باشیم چراکه معتقدیم با ورود مردم، مدیریتی بهتر از دولت در منابع زیرزمینی آب حاصل می‌شود.

این مسئول همچنین با اشاره به کاهش منابع عمومی و اعتباری دولت برای پروژه‌های عمرانی، بر لزوم ورود سرمایه‌گذاران خصوصی در این بخش برای جبران کمبود اعتبار، تاکید کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان فارس در ادامه گفت: در سال 91، 120 میلیارد تومان اوراق مشارکت در پروژه‌ها‌ی عمرانی مصرف شد که انتظار داریم در سال آینده این رقم به 125 میلیارد تومان برسد.

چه کسی گفته‌است سد تنگ سرخ در سه سال آبگیری می‌شود

در ادامه این نشست خبری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان فارس در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره ابهامات سد تنگ سرخ و تغییر در نوع، آمار و ارقام‌ ارائه شده در این پروژه بحث‌انگیز، تصریح کرد: تغییر‌های روی داده در طراحی و ساخت این سد به این دلیل صورت گرفته که قرارداد این سد به صورت «طرح و اجرا» بوده، به این معنا که به اجراکننده برای بهره‌بری بیشتر از امکانات اجازه طراحی نیز داده شده است.

وی با بیان اینکه شرکت آب‌منطقه‌ای فارس قصد دارد موضوع «سد تنگ‌سرخ» را با تعامل به پیش ببرد، ابراز داشت: معتقدیم که در این مسئله سوءتفاهم وجود دارد و مسلم است که ما و سازندگان این سد، نمی‌خواهیم مشکلی برای محیط زیست به وجود بیاید و در حال برگزاری جلسه با استادان و کارشناسان مخالف ساخت سد تنگ سرخ، برای راضی کردن آن‌ها هستیم.

این مسئول در ادامه بیان کرد: ظرفیت تنظیمی این سد 12 میلیون متر مکعب بوده که 5 میلیون متر مکعب از آن اکنون برای باغات قصردشت برداشت می‌شود و 7 میلیون متر مکعب باقی مانده، بدون هیچ استفاده دیگری، در رودخانه رهاسازی می‌شود.

اعداد سد تنگ‌سرخ به حدی کوچکند که دغدغه خشک شدن مهارلو را ندارم

دهقان در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره نگرانی‌های موجود برای خشک شدن دریاچه مهارلو در صورت احداث «سد تنگ‌سرخ» که 33 درصد از آب این دریاچه را تامین می‌کند و قرار است در مدت سه سال آب‌گیری شود و هیچ آبی از تنگ‌سرخ به این دریاچه نرسد، بیان داشت: این آمار و ارقام اشتباه است و باید بگویم که اعداد سد تنگ‌سرخ به ‌قدری کوچکند که دغدغه خشک شدن مهارلو را ندارم.

مجوز استفاده از حتی یک متر مکعب از آب سد تنگ سرخ را صادر نکرده‌ایم

وی خاطرنشان کرد: چه کسی گفته ‌است سد تنگ سرخ در سه سال آبگیری می‌شود، این سد در یک سیلاب پر می‌شود و هیچ‌گونه استفاده‌ای دیگر از آب آن نمی‌شود و ما حتی مجوز استفاده از یک متر مکعب از آب این دریاچه را برای هیچ کسی صادر نکرده‌ایم.

به گزارش فارس، سد مخزنی تنگ سرخ در فاصله دو کیلومتری غرب شهرک‌های شمال غرب شیراز قرار دارد که این سد از نوع خاکی با هسته رسی بوده و به ارتفاع حدود 80 متر از بستر سنگی پیش‌بینی شده است.

از زمان طراحی این سد در بالادست شهر شیراز، سازمان محیط زیست کشور و این استان به همراه استادان دانشگاه، کارشناسان و فعالان محیط زیست، انتقادهای بسیاری را به ساخت این سد وارد کرده‌اند.

شرکت آب منطقه‌ای استان فارس در بهمن ماه گذشته همایشی را با حضور موافقان و مخالفان ساخت این سد در این شرکت ترتیب داد که به نتیجه قابل قبولی نرسید و ابهامات همچنان باقی مانده ا‌ست.

خبرگزاری فارس، قصد دارد در سلسله گزارش‌هایی به بررسی ساخت «سد تنگ‌سرخ» در بالادست پنجمین شهر کشور، بپردازد.

انتهای پیام/2448/ع40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول