اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش فارس:

خطرات ترقه‌بازی پنهانی بیشتر است

رئیس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش فارس گفت: خانواده‌ها ضمن نظارت بر فرزندان در چهارشنبه آخر سال، مراقب باشند که با رفتار خود آنان را به پنهان‌کاری سوق ندهند.

خطرات ترقه‌بازی پنهانی بیشتر است

بهزاد جامعیان امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: بهترین راهی که می‌شود این مراسم را تا حدی کنترل و از آسیب‌ها پیشگیری کرد این است که خانواده‌ها فرزندان خود را در آن شب کنترل کنند.

وی افزود: در سال‌های اخیر با وارد شدن اقلام آتش‌بازی قاچاق و یا دست‌ساز که از هیچ گونه استانداردی برخوردار نیستند، آسیب‌های فراوانی متوجه دانش‌آموزان و قشر کودک و نوجوان شده است.

جامعیان ادامه داد: لازم است که در شب چهارشنبه آخر سال خانواده‌ها فرزندان خود را به طور کامل زیر نظر داشته باشند و البته به نوعی رفتار نکنند که بچه‌ها به سمت انجام کارهای پنهانی بروند.

وی اضافه کرد: گاه دیده شده که کودک یا نوجوانی مواد محترقه را در لای پتو یا تختخواب خانه پنهان کرده که به سبب دمای احتراق پایین، آتش‌سوزی منزل و انفجار را در پی داشته است.

جامعیان تصریح کرد: باید از چند روز پیش از چهارشنبه‌سوری پول توجیبی فرزندان را کنترل کرد که صرف خرید اقلام محترقه نشود و صمیمانه آسیب‌ها و عوارض این اقدامات را برای آنان توضیح داد.

وی بیان کرد: در این زمینه مواردی وجود دارد که دانش‌آموز ممتازی به سبب دقایقی شادی با نگاه‌داشتن ترقه در دستان خود، عصب دو انگشت خود را از دست داده و با همین بازی ساده دیگر نمی‌تواند جراح شود و یا کارهای دستی انجام دهد.

امکان برگزاری جشنی سالم و هدفمند وجود دارد

جامعیان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: چندین سال است که مسائل چهارشنبه آخر سال از کنترل خارج شده است.

وی ابراز داشت: این جشن سنتی که در گذشته شامل قاشق‌زنی، کوزه شکستن، شال آویزان کردن برای دریافت تنقلات و آجیل و از این دست امور بوده به سمت پرتاب نارنجک دستی و ایجاد خطرات جسمی و روانی رفته است.

به گفته وی، امکان برگزاری جشنی سالم و هدفمند در چهارشنبه آخر سال وجود دارد.

وی افزود: با توجه به این که تعداد بسیاری از مردم به برگزاری این جشن علاقه دارند بهتر است دولت در این زمینه تدابیری اندیشیده با جهت دادن به این جشن، امکان برگزاری آتش‌بازی سالم را فراهم آورد.

جامعیان ادامه داد: در تمام دنیا مراسمی از این دست با نظارت آتش‌نشانی، پلیس و اورژانس به وسیله مواد سالم و استاندارد برگزار می‌شود و حوادثی را در پی ندارد.

وی اضافه کرد: در کشور ما با توجه به فرهنگ بومی خودمان این امکان وجود دارد که به این جشن جهت معنوی و محتوی داده و به صورتی هدفمند کالاهای فرهنگی و موارد جانبی را در کنار آن به مردم ارائه داد.

این مسئول خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی آسیب‌های بسیاری متوجه جامعه می‌شود که از مرگ و جراحات شدید تا تخریب اموال عمومی و آسیب به محیط زیست را شامل می‌شود.

وی تصریح کرد: در برگزاری این مراسم به شکل فعلی، گاه انفجار و صدای مهیب، آسیب‌های جسمی و روانی را متوجه افرادی می‌کند که خواهان شرکت در جشن نبوده‌اند و همچنین دود و آتش مواد احتراقی، آلودگی هوا و تخریب اموال شهری و عمومی را در پی دارد.

جامعیان بیان کرد: اگر کودکان و نوجوانان بتوانند در یک محیط سالم و با نظارت پدر و مادر تخلیه روانی شوند آسیب‌های احتمالی بسیار کمتر خواهد بود به ویژه اگر در مکان‌های مشخص شده از طرف شهرداری و با نظارت نیروی انتظامی این کار صورت پذیرد.

انتهای پیام/2448/س40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول