اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

استقبال کاشانی‌ها با پرچم «فاطمیه» از «نوروز»

کاشانی‌ها در حالی خود را مهیای آغاز سال نو می‌کنند که لحظه‌‌ای به خود اجازه نمی‌دهند پرچم عزای فاطمی را بر زمین بگذارند.

استقبال کاشانی‌ها با پرچم «فاطمیه» از «نوروز»

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، حال که از سویی اندک اندک به آغاز سال جدید نزدیک می‌شویم و مردم مناطق مختلف خود را برای استقبال از بهار آمده می‌کنند و از سویی دیگر تقارن ایام فاطمیه موقعیت خاصی را به این روزها بخشیده است شاید برخی خود را میان انتخاب عزای فاطمی و شعف باستانی گرچه منافاتی با حفظ حرمت ایام فاطمیه ندارد سردرگم ببینند.

اما مردم خطه دارالمؤمنین کاشان و دارالشهدای آران و بیدگل و سایر توابع این دو شهرستان به عنوان مردمی ولایت‌مدار و عاشق اهل بیت، این گنجینه ارزشمند و دارایی بزرگ قلب‌شان را با هیچ سرمایه‌ای عوض نمی‌کنند.

کاشانی‌ها با برخورداری بیش از 700 هیئت مذهبی، ید طولانی و تعصب خاصی در برگزاری مراسم مذهبی محرم و فاطمیه دارند به طوری که در تمامی کوچه‌ها، خیابان‌ها، میادین و حتی به صورت خانوادگی مراسم سوگواری مستقل برگزار می‌شود و متولیان هیئات با دعوت از سخنرانان، خطبا و مداحان برجسته کشوری در مساجد، بقاع متبرکه و حسینیه‌ها سعی در هر چه با شکوه‌تر برگزار شدن جلسات روضه‌خوانی دارند.

اما این روزها برای کاشانی‌ها طعم متفاوتی دارد...امسال که بهار مردم این خطه فاطمی شده و عطر یاس نبوی گرفته است در کنار انجام آیین‌های خانه تکانی در استقبال از نوروز، شعائر مذهبی و حرمت ایام فاطمیه را با برافراشتن بیرق‌ها و پرچم‌های مشکی و برپایی مجالس سوگواری حضرت زهرا(س) پاس می‌دارند.

کتیبه‌ها، پرده‌ها و پرچم‌های مشکی عزای فاطمی بر در و دیوار شهر را یکپارچه سیاه کرده و تصویر آشنای «یا زهرا(س)»بر سیمای شهر نقش بسته است.

برپایی نمایشگاه‌های مذهبی، ساخت نمونک‌هایی از وقایع زندگی حضرت زهرا(س) همچون ساخت نمونک مدینةالنبی در ابعاد واقعی در شهر نوش‌آباد، برگزاری مجالس، عزاداری هیئت‌ها در تکایا، حسینیه‌ها و مساجد، برپایی جلسات مذهبی بانوان همه و همه حال و هوایی در دارالمؤمنین کاشان ایجاد کرده است تا اهالی این خطه با مدد از فاطمه(س) بر سر سفره هفت سین امسال بنشینند.

صدای نوحه فاطمی آوای مشترک خودروهای کاشانی‌ها است که گرچه موجب تعجب برخی از گردشگران در این شهر می‌شود اما بی‌اختیار همه را به این اندیشه می‌برد که حرمت ایام و مناسبت‌های مذهبی در شهادت ائمه بویژه ‌حضرت زهرا(س) تا چه اندازه در این شهر قابل احترام است.

پیراهن‌های مشکی که بر روی آن دل نوشته‌های فاطمی حک شده و شال‌هایی که با رنگ عزا بر دوش برخی از جوانان این خطه که به طور عمده از تبار سادات هستند به تو خبر می‌دهد که در یک محفل فاطمی نفس می‌کشی.

در این میان حتی شیشه‌های عقب خودروهایی که در سطح شهر تردد می‌کند نیز از قافله عقب نمانده‌اند و با رنگ پلاستیک و حک کردن عبارت «یا فاطمه ادرکنی»، «صبر کن تا مهدی انتقام سیلی زهرا بگیرد»، عیدمان را با نوحه بر شهادت فاطمه گره زده‌اند.

امسال کاشانی‌ها خشنود از آن هستند که تحویل سالشان با نام مبارک فاطمه گره خورده است و توشه و رزق سالشان را در مجلس روضه بر حضرت زهرا(س) به امضای سبز فرزندش مهدی(عج) مزین خواهند کرد

چراکه ساکنان خطه دارالمؤمنین می‌دانند سالی که تقویم ایامش با نسیم یا زهرا(س) ورق خورد سالی پربرکت و مبارک خواهد بود.

انتهای پیام/2406/ح40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول