اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نوروز به کجا سفر کنیم

نطنز شهری متفاوت برای گردشگری در شمال اصفهان

نطنز با داشتن آب و هوای منحصر به فرد و طبیعتی سحرانگیز گردشگران نوروزی را به خود فرا می‌خواند تا این بهشت آرمیده در کوهپایه‌های کرکس با همه زیبایی‌های دلنوازش میزبان مسافران دیار نصف جهان باشد.

نطنز شهری متفاوت برای گردشگری در شمال اصفهان

به گزارش خبرگزاری فارس از نطنز، مسافران و گردشگرانی که در مسیر آزادراه تهران اصفهان با عبور از طبیعت کویری قم و کاشان به سمت اصفهان حرکت می‌کنند، برای بهره‌مندی از مناظر بکر و تفرجگاه‌های شهر کوهپایه‌ای نطنز در این شهر توقف کرده و با رفتن به دامان طبیعت دل‌انگیز کرکس، خاطرات خوشی را ره‌آورد سفر خود می‌کنند.

شهر نطنز به دلیل برخورداری از جاذبه‌های تفریحی، تاریخی و مذهبی هر ساله در فصول بهار و تعطیلات نوروز پذیرای میهمانان و گردشگران فراوانی از سراسر کشور است.

در اغلب محورها و جاده‌های خروجی و حاشیه شهر نطنز، پس از طی مسافتی کوتاه به روستاهای خوش آب و هوایی می‌رسیم که زیبایی‌ آنها در تمامی فصول سال چشم هر بیننده را به خود خیره می‌کند. روستاهای طامه، اوره، مزده، خفر، جاریان، کندز، ابیازن، نیه و ...

نباید احساس کنیم زیبایی‌های شهر نطنز و روستاهای اطراف آن  منحصر به فصل بهار است، بلکه طبیعت این شهر همواره از سرسبزی و طراوت تابستانی، رنگین کمان پاییزی و سفید برفی زمستانی بهره‌مند بوده است.

هوای پاک مجاور قله کرکس فرصت مناسبی است تا گردشگران به دور از هیاهوی زندگی در کلانشهرها چند روزی را در آرامش باغشهر تاریخی نطنز و روستاهای زیبای آن سپری کنند.

مسجد جامع نخستین میزبان گردشگران

مجموعه مسجد جامع نطنز شامل ساختمان اصلی مسجد و بنای بقعه عالم ربانی و عارف سده هشتم هجری قمری شیخ نورالدین عبدالصمد اصفهانی نطنزی را به جرأت می‌توان از جلوه‌های منحصر به فرد معماری و مهندسی دوران اسلامی دانست، شبستان‌ها، گنبد هرمی سقف آرامگاه شیخ عبدالصمد و مناره مرتفع آن، دهلیزهای ارتباطی تو درتو، سردر خانقاه با کاشیکاری فیروزه‌ای نقش برجسته، گنبد آجری مجاور صحن روباز، مقرنس‌ها، گچ‌بری‌ها و نقوش اسلیمی استفاده شده در ابنیه مجموعه، همه ترکیب دوگانه آثار تاریخی دوران ایلخانی و دیلمی را، در یک فضای معنوی واحد به دیدگان گردشگران و بازدید کنندگان از این مکان تاریخی ارائه می‌کنند.

حسینیه تاریخی مرکز شهر

حسینیه تاریخی مرکز شهر نطنز در نزدیکی مسجد جامع واقع شده است، خیمه (چادرسقف) این حسینیه به صورت دائمی در تمام طول سال جهت بازدید گردشگران برپا شده است.

بازار تاریخی شهر

بازار تاریخی شهر با معماری زیبای خود در حد فاصل میان میدان امام خمینی و مسجد جامع قرار گرفته و فروشندگان در مغازه‌های کوچک و بزرگ کالاهای خود را به گردشگران و شهروندان عرضه می‌کنند.

اگر چه همه گلابی را تحفه و سوغات اصلی نطنز می‌دانند، ولی سال‌هاست که گردشگران دیگر سوغات از جمله زعفران، نان سنتی، گیاهان دارویی و خشکبار این شهر را نیز برای دیار خود به ارمغان می‌برند.

کارگاه‌های خراطی و صنایع چوبی در نزدیکی میدانگاه بازار قرار دارند. کارگاه‌های سنتی ساخت ظروف سفالی و گلدان‌های تزئینی هم در نزدیکی مسجد جامع واقع شده‌اند، نقوش رنگارنگ و برجسته بر ظروف و گلدان‌های زینتی سفالی و سرامیک ساخت نطنز دل هر رهگذری که از این شهر عبور می کند را می‌رباید.

پنجشنبه بازار نطنز که در جوار بازار قدیمی شهر برگزار می‌شود نیز از رونق خاصی برخوردار است، در این بازار سنتی کالاهای روستایی و شهری مبادله می‌شوند، هم مایحتاج هفتگی شهرنشینان فراهم می‌‌شود و هم اسباب زندگی روستاییان تأمین می‌گردد، عطر و بوی روح‌نواز نان سنتی نطنزی در نقاط مختلف شهر به ویژه در کوچه‌های محله پشت بازار پیچیده است.

آستان مقدس امامزاده رقیه خاتون (س)

آستان مقدس امامزاده رقیه خاتون در دامنه کوه‌های شمالی شهر نطنز مشرف بر چشم‌اندازهای طبیعی و تاریخی این شهر، پذیرای زائران این فرزند گرامی امام موسی کاظم (ع) است.

دامنه کوه‌های امامزاده رقیه خاتون از صبح تا غروب پذیرای خورشید است، نسیم فرح بخش صبحگاهی و شامگاهی با وزش دلنواز خود، جان زائران و گردشگران را تازه می‌کند.

آستان مقدس امامزاده شاهزاده عبدالله (ع)

حرم مطهر امامزاده عبدالله (ع) در کوی علیاء، در منطقه باغستان شهر نطنز واقع شده است، این منطقه بسیار زیبا از شهر نطنز به خاطر برخورداری از باغات و درختان فراوان به باغستان شهرت یافته است، بقعه این امامزاده نیز بر فراز تپه‌ای بلند و در بین انبوهی از درختان بلند بید و چنار و باغ‌های سبز و خرم قرار گرفته، عبور جوی آب از قنات واقع در ضلع جنوبی و وجود استخر در مسیر این جوی در قسمت شرقی امامزاده، آرامش و زیبایی عجیبی را به این فضای معنوی بخشیده است.

قلعه کوهاب

قلعه کوهاب یا همان کاروانسرای میر ابوالمعالی در باغشهر تاریخی نطنز، مجاور بلوار شهید بهشتی و مقابل کوه گنبد باز واقع شده است، این کاروانسرا که در گذشته بر سر راه کاروان‌ها قرار داشته در سال 1355 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده ‌است. شکوه و عظمت این بنا در میان باغستان‌های سر سبز و با صفای نطنز دوچندان می‌شود، عبور جوی‌های پرآب از کنار آن نیز طراوت خاصی را به محوطه این اثر تاریخی بخشیده است.

عمارت گنبد باز

برج گنبد باز بر فراز کوهی بلند در امتداد رشته کوه‌های کرکس و در جنوب شهر نطنز واقع شده است، اهمیت این بنای تاریخی چنان است که کوه هرمی شکل اطراف آن به کوه گنبد باز شهرت یافته است و از هرکجای شهر و همچنین از میدان‌های ورودی شهر نیز می‌توان آن را مشاهده کرد، گنبد باز یکی از شاهکارهای هنر معماری ایران از دوران صفویه است، گنبد آجری، طاق نماها و ستون ها بر پایه سنگی بنا شده که در ساخت این بنای ظریف در محوطه محدود آن از آجر و ملات گچ و با رعایت اصول مهندسی معماری و سازه استفاده شده است.

پارک سرچشمه سرابان

در میان این همه مواهب الهی در نطنز، تفرجگاه بکر سرچشمه با درختان بلند و جوی‌های پر آب خود در منطقه سرابان این شهر  پذیرای گردشگران و دوستداران طبیعت است.

پارک سرچشمه نطنز در ایام سال و روزهای تعطیل هفته و به ویژه روز سیزدهم نوروز آغوش سبز و زیبای خود را به روی خانواده‌های گردشگران باز و آرامش را برای گذران یک روز خوب در دامان طبیعت به آنها هدیه می‌کند.

زیبایی سحرانگیز طامه و بوی باغ‌های گلابی

روستای طامه در 5 کیلومتری نطنز و در تنگه‌ای بین دو کوه بلند در دامان کرکس قرار گرفته است و آب و هوایی کوهستانی دارد، زمستان‌های آن سرد و پربرف و تابستان‌های آن خنک و معتدل است.

این دره آبرفتی حاوی چشمه‌های گوناگون است که از ذوب برف‌های قلل کوهستان کرکس و نفوذ در دامنه‌های این کوه جاری شده‌اند، شمال طامه را دشت کوچکی تشکیل می‌دهد که به دلیل وجود آب فراوان، کشاورزی و باغبانی در آن رونق دارد، میوه گلابی یا همان تحفه معروف نطنز، محصول باغات این روستای زیبا است.

صدای دلنشین جویبارها در کنار عطر سبزه‌های بهاری و خنکی نسیم دشتها طراوت ویژه‌ای را در مقابل چشم گردشگران به تصویر می‌کشند، آبشار زیبای طامه که در قسمت جنوبی این روستا قرار گرفته از جاذبه‌های بی نظیر  گردشگری در کوهستان کرکس به شمار می‌آید.

روستای زیبای اوره

اوره روستای ییلاقی شهر نطنز به حساب می‌آید که در فاصله 4 کیلومتری این شهر واقع شده است، امامزاده چهار بزرگوار و امامزاده سلطان گروه آباد از جاذبه‌های معنوی این روستای زیبا است اهالی روستای اوره اغلب از سادات طباطبایی هستند.

آب ناشی از ذوب برف‌های کوهستان سبب روان شدن رودخانه‌ای فصلی در این روستا شده و به تبع باغداری در این ناحیه سرسبز از رونق زیادی برخوردار است، اوره به خاطر سرچشمه‌های گوناگون، بیشه زارها و کوه‌های مرتفع از استقبال چشمگیر طبیعت گردان و کوهنوردان برخوردار شده است.

امامزاده سلطان گروه آباد (ع)

بقعه متبرکه امامزادگان گروه آباد در غرب روستای اوره و در فاصله 10 کیلومتری از مرکز شهر نطنز قرار دارد، در ابتدای جاده قدیم نطنز به کاشان، پس از طی یک کیلومتر از میدان بسیج و عبور از دانشگاه پیام‌نور به یک سه راهی می‌رسیم که در سمت چپ آن، وارد جاده اصلی بقعه امامزادگان گروه آباد می‌شویم، مسیر منتهی به امامزاده را که با درختان چنار و بوستان‌های گل محمدی اطراف آن طی می کنیم با گنبدی سبز رنگ در چشم‌انداز زیبای دامنه کوه‌های سر به فلک کشیده کرکس روبرو می‌شویم تا اینکه به آستان مقدس امامزادگان (ع) می‌رسیم.

بقعه این امامزادگان جلیل‌الیقدر در گویش محلی "امامزاده آقاسلطان گروه آباد"  نامیده می‌شود، اطلاق نام گروه آباد به این امامزاده نیز به این دلیل است که به روایت از معتمدین، گروهی از امامزادگان در این مکان مدفون هستند و براساس تذکره‌ای معتبر، محل دفن چهل تن از فرزندان ائمه اطهار(ع) است.

طبیعت زیبای اطراف امامزاده و امکانات رفاهی موجود در آن سبب شده تا این مکان مذهبی به خصوص در ایام تعطیل شاهد حضور جمعیت زیادی از مردم شهرهای تهران، کاشان و اصفهان باشد.

شکارگاه عباس آباد

منطقه زیبا و سرسبز عباس آباد در فاصله 8 کیلومتری از شهر نطنز و مجاور جاده قدیم نطنز به کاشان واقع شده است.

ایرانیان از دوران شاه عباس صفوی و انتخاب اصفهان به عنوان پایتخت صفویه، این محدوده جغرافیایی را با عنوان شکارگاه سلطنتی عباس آباد نام می‌برند، عباس آباد نطنز سال‌ها شاهد صحنه رویارویی حیات وحش و طبیعت‌ بی‌نظیر این منطقه با شاهان صفوی بوده است.

اینها فقط قسمتی از آثار مذهبی، تاریخی و طبیعی نطنز هستند که با دو تا سه روز اقامت در این شهر تاریخی می‌توانید از دیگر جاذبه‌های گردشگری و زیبایی‌های بی نظیر باغشهر تاریخی ایران  بهره‌مند گردید.

انتهای پیام/63025/ب40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول