اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در نشست نقش سینما در تعریف سبک زندگی دینی مطرح شد

مدیریت فراتر از دولت‌ها در سینمای غرب

یک مدرس سینما و ادبیات گفت: سینما در کشورهای غربی توسط افرادی فراتر از دولت‌ها اداره می‌شود که به شکل پنهانی سینما را مدیریت کردند.

مدیریت فراتر از دولت‌ها در سینمای غرب

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، مجید شاه‌حسینی امشب در نشست نقش سینما در تعریف سبک زندگی دینی که در تالار همایش مؤسسه جوانان و مشاوره آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار داشت: سبک زندگی یکی از موضوعات مهمی است که مقام معظم رهبری بارها روی آن تأکید داشتند و باید نقش سینما در ارائه این تعریف مشخص شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه سینما مجموعه‌ای از صنوف مختلف است، تصریح کرد: سینما از بدو ورودش به جهان فراتر از تفریح محسوب شد به گونه‌ای که به عنوان یک رسانه­‌ خبرها و هنجارهای جامعه را به مردم منتقل می‌کند.

شاه‌حسینی ادامه داد: مدیریت این نوع رسانه در کشورهای غربی توسط افرادی هدایت شد که فراتر از دولت بودند و به شکل پنهانی سینما را مدیریت کردند.

این مدرس سینما و ادبیات با اشاره به یک فیلم مستند غربی که 114 سال پیش ساخته شده بود و پوشش عجیب و نوعی حجاب مردان و زنان را نمایش می­‌داد اشاره کرد و گفت: آنچه که حجاب و پوشش غربی­‌ها را در زندگی امروز متفاوت کرده هدایت و مدیریت سینما توسط مدیران فراتر از دولت‌­های این کشورها است.

وی افزود: سینما هنجارهای رفتاری در یک جامعه را شکل می­‌دهد و برخلاف تصور همگان از دور شدن مخاطب از رفتارهای ناهنجار با به تصویر کشیدن سینما در جامعه آنها را به این امر سوق می­‌دهد.

شاه‌حسینی با اشاره به چهار شرط لازم برای آسیب‌شناسی سینما اضافه کرد: داشتن نیت خیر، دانش، شرایط زمانی و مکانی درست و اصالت نتیجه این شرایط است که باید از سوی هنرمندان و مسئولان به آن توجه ویژه­‌ای شود.

وی با اشاره به اینکه بیشتر از آنکه به حقوق مخاطب توجه شود در سینما، حقوق سینماگران از اهمیت بیشتری برخوردار است، ادامه داد: مخاطب یک اثر دارای حقوق معنوی است که در تمام دنیا در نظر گرفته می­‌شود و مدافعانی هم برای این موضوع وجود دارد.

این مدرس سینما و ادبیات بیان داشت: اگر افرادی که به امور فرهنگی توجه می­‌کنند و حق مخاطب را نیز برآورده کنند سینما را به شکلی جدید نشان می­‌دهند.

شاه‌حسینی با اشاره به این که سینما یک رسانه است که تماشاگر اراده می­‌کند هیپنوتیزم شده و فیلم را ببیند، اظهار داشت: رسانه خود پیام، محتوا و الگوی تعریف شده‌­ای برای زندگی مردم دارد بنابراین نمی­‌تواند آسیب­‌های جامعه را کاهش دهد بلکه خود نیز به عنوان یکی از عوامل آسیب دارای نکات مثبت و منفی است.

وی با اشاره به اینکه سینما رسانه‌­ای تصویری است که هنر، علم و فناوری را پس از خود به جامعه می‌آورد، تصریح کرد: باید این پدیده توسط مسئولان مدیریت شده و جدی گرفته شود و باید دارای قواعدی باشد که سازمان‌­های مردم‌نهاد باید این قواعد را در جامعه عملی کنند.

گفتنی است؛ در این نشست انیمیشن راشل کوری یک اکران و از راشل کوری 2 رونمایی شد.

انتهای پیام/2202/غ40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول