اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

چهارشنبه‌سوری نه چهارشنبه سوزی

سال‌هاست که آیین چهارشنبه‌سوری که زمانی به رسم و رسوم زیبا و باستانی مشهور و معروف بود در سال‌های اخیر نه به عنوان چهارشنبه‌سوری بلکه به چهارشنبه سوزی آزاردهنده تبدیل شده است.

چهارشنبه‌سوری نه چهارشنبه سوزی

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، براساس یک رسم کهن ایرانی‌ها آخرین چهارشنبه سال را در مراسمی با نام چهارشنبه‌سوری جشن می‌گیرند و از دیرباز این روز با آداب و رسومی کهن اما با اصالت و فلسفه همراهی و همسویی مردم در جمع شدن اعضای کانون خانواده دور هم و بستگان حال و هوای خاص داشت اما در سال‌های اخیر عده‌ای سعی کردند به جای ترویج این سنت خوب و حسنه، دید و بازدیدها و دور هم نشستن‌ها چهارشنبه آخر سال را به یک روز تلخ و پر از غصه، غم و اندوه تبدیل کنند.

اگر به فلسفه چهارشنبه‌سوری به عنوان یکی از رسوم کهن ایرانیان توجه کنیم و در شاهنامه فردوسی نیز به اصالت آن توجه داشته باشیم، چهارشنبه‌سوری کلمه‌ای دو بخشی است که شامل چهارشنبه یکی از روز‌های هفته در تقویم رسمی و سوری نیز به معنای سرخی است بنابراین عده‌ای با تحریف این مراسم آن را به اصطلاح به چهارشنبه سوزی تبدیل کردند که واقعاً آثار آن آزاردهنده است.

در دو دهه اخیر این آیین به گونه‌ای تحریف شده که در دید اغلب مردم عملاً به روز پرخطر ترقه بازی و فشفشه بازی تبدیل شده به طوریکه آرامش را از خانواده‌ها سلب و سلامت افراد به ویژه کودکان و نوجوانان را به مخاطره انداخته است.

آتشی که در سال‌های نه چندان دور مردم در این روز از روی آن می‌پریدند و با اشعاری زیبا همه گناهان و آلودگی‌هایشان را در آتش می‌ریختند و از گرما و نور آتش روزهای پر از امید و امیدواری را برای خود آرزو می‌کردند که این خود نشانگر تطهیر، پاکسازی و آرزوی سالی پر از شادی برای اعضای خانواده بود امروز به یک رسم پر دغدغه تبدیل شده که همه از ناهنجاری‌های این روز گله‌مند هستند.

یکی از هموطنان اردبیلی که به شدت از تحریف این آیین کهن دیرباز در ایران گله‌مند است، گفت: ما امروز بر سر یک آیین ملی و پاکمان چنان بلایی آوردیم که همه احساس می‌کنند این آیین بیشتر به یک بدعت و حرکت خطرناک تبدیل شده است.

حمید رضا بابایی افزود: برخلاف آن که این مراسم را خرافه‌گری می‌نامند، چهارشنبه‌سوری از دیرباز مراسمی در مسیر هم‌افزایی و همدلی بیشتر و الفت قلب‌ها و دل‌ها بوده به طوریکه از غروب این روز خانواده‌ها دور هم می‌نشستند و مقداری اسفند برای چشم زخم بر روی آتش می‌ریختند و هنگام پریدن از روی آن به زبان آذری می‌گفتند «زردی من از تو، سرخی تو از من» یا دختران جوان به نیت خانه بخت از روی آتش می‌پریدند و می‌گفتند «آتیل باطیل چرشنبه، بختیم آچیل چرشنبه».

وی تصریح کرد: افراد فردای آن روز با پوشیدن لباس نو به فرزندانشان و به دست گرفتن کوزه سفالی به رنگ سفید با گل‌های قرمز که پیش از چهارشنبه‌سوری تهیه می‌کردند برای پریدن از روی نهر آب به کنار رودخانه می‌رفتند، در اردبیل نیز رسم بود که مردم به روی رودخانه بالیقلو می‌رفتند و این مراسم را انجام می‌دادند و در برخی از مناطق نیز برخی از زنان قدیم قیچی با خود برده و در دل نیت می‌کردند و آب را به نیت بریدن کدورت‌ها و بدی‌های سال کهنه قیچی می‌کردند و از روی آب می‌پریدند و اظهار شادی و سرور می‌کردند.

با وجود همه این نشانه‌‌های زیبا امروزه چهارشنبه‌سوری به یک آیین متفاوت تبدیل شده به طوریکه آمار حوادث چهارشنبه‌سوری قابل تأمل است، در چهارشنبه آخر سال شاهد رخداد ناگواری در حین بازی با مواد محترقه نظیر آسیب دست‌ها، صورت‌ها، پاها، چشم‌ها و گوش‌هایی هستیم که در این روز به جای لذت بردن از چهارشنبه آخر سال قربانی می‌گیرد.

امروز دیگر خبری از آتش زدن بوته ، قاشق زنی، کوزه شکنی و خوردن آجیل که هر کدام گویای وجوهی از این آیین است، نیست در عوض به علت استفاده از مواد محترقه و آتش زدن لاستیک ماشین و سطل زباله تا سپیده صبح بوی دود به مشام می‌رسد.

و همچنان چهارشنبه‌سوری افسانه‌ای است که قربانی می‌گیرد.

آماده باش اورژانس و آتش‌نشانی اردبیل برای مقابله با حوادث چهارشنبه‌سوری

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی استان اردبیل از آمادگی کامل نیروهای اورژانس در چهارشنبه آخر سال برای مقابله با حوادث احتمالی خبر داد.

محمد جعفرزاده اظهار داشت: تیم‌ها و اکیپ‌های اورژانس چهارشنبه آخر سال به صورت تمام وقت به ویژه بعد از غروب با استقرار در مناطق مختلف به حوادث احتمالی امداد می‌رسانند که امیدواریم تعداد حوادث امسال به نسبت سال‌های گذشته با نظارت خانواده‌ها و عمل به شعار «فرزند من کجاست» جلوی برخی رویدادهای ناگوار را بگیرند به طوریکه ما در چهارشنبه آخر سال همواره با حوادث تلخ و ناگوار روبه‌رو هستیم.

وی تصریح کرد: اورژانس با 50 دستگاه آمبولانس و بیش از 250 پرسنل و تکنسین در مناطق مختلف شهر اردبیل آمادگی دارد تا با حوادث و رویدادهای ناگوار چهارشنبه آخر سال به حادثه‌دیدگان احتمالی یاری رسانده و آنها را بستری کند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اردبیل نیز از آماده باش کلیه عوامل آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهری اردبیل در آخرین چهارشنبه سال در پنج ایستگاه برای انجام مأموریت‌های احتمالی خبر داد.

فضیلت ابراهیمی خاطر نشان کرد: بیشترین اقدامات و مأموریت مأموران دلسوز آتش‌نشانی در این روز مهار آتش‌های ناشی از ندانم‌کاری و سهل‌انگاری برخی شهروندان است که ما دوست داریم با فرهنگ‌سازی صحیح این‌گونه آتش‌سوزی‌ها را به حداقل برسانیم.

وی با بیان اینکه برای کاهش حوادث باید آگاه‌سازی و فرهنگ‌سازی را در اولویت قرار دهیم، اضافه کرد: کاهش خسارت‌ها طی سال‌های گذشته نشان‌دهنده افزایش فرهنگ عمومی در مورد چهارشنبه آخر سال است ولی ما با شماره تلفن 125 در این روز در خدمت هموطنان هستیم تا به حادثه‌دیدگان امداد برسانیم.

ابراهیمی با بیان اینکه یکی از آداب و رسوم نیک ایرانیان در چهارشنبه‌سوری روشن کردن آتش است، بیان کرد: چهارشنبه‌سوری جشنی بود که مایه شادی افراد می‌شد ولی چندی است که این مراسم اسباب دلهره و نگرانی خانواده‌ها شده و ما از شهروندان انتظار داریم در این ایام مراقب فرزندانشان باشند تا حوادث ناخوشایندی در این روزهای پایانی سال طعم آنها را تلخ نکند.

انتهای پیام/62006/ک40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول