اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین‎بار

ترجمه فارسی دیوان مختومقلی فراغی رونمایی می‎شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گفت: برای نخستین‎بار ترجمه فارسی دیوان مختومقلی فراغی رونمایی خواهد شد.

ترجمه فارسی دیوان مختومقلی فراغی رونمایی می‎شود

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، غلامرضا منتظری ظهر امروز در جلسه‎ای که به منظور ایجاد هماهنگی دستگاه‎های اجرایی در خصوص برنامه نکوداشت شاعر بلندآوازه ترکمن مختومقلی فراغی در استانداری گلستان برگزار شد، اظهار داشت: ترجمه فارسی دیوان مختومقلی فراغی به همت مترجمان استان گلستان انجام شده است.

وی با بیان اینکه مقدمات چاپ دیوان مختومقلی فراغی فراهم شده، تصریح کرد: درصدد هستیم ترجمه روان توأم با شرح واژگان اتفاق بیفتد که برای فارسی‎زبانان قابل استفاده باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان افزود: 24 اردیبهشت ماه کنفرانس بین‎المللی مختومقلی فراغی در عشق‎آباد با حضور مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد که در صورت چاپ دیوان مذکور مبادرت به رونمایی و اهدای آن به مهمانان مدعو خواهیم کرد.

منتظری با بیان اینکه یکی از وظایف ما نکوداشت مفاخر و مشاهیر ایران اسلامی است، خاطرنشان کرد: مفاخر و مشاهیر از سرمایه‎های بزرگ هر کشور محسوب می‎شوند و پشتوانه عظیم معنوی جوامع یاد می‎شوند.

وی با بیان اینکه ایران اسلامی با برخورداری از پشتوانه‎های غنی فرهنگی و هنری گوی سبقت را از بسیاری کشورها ربوده است، گفت: گلستان در این زمینه از چهره‎های ممتاز در تاریخ فرهنگ و تمدن بوده است که ما موظف به معرفی ابعاد مختلف مفاخر و مشاهیر هستیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان ادامه داد: هر ساله در گلستان سالروز ولادت مختومقلی فراغی از چهره‎های نام‎آشنا در حوزه ادب، اخلاق و عرفان بزرگ داشته می‎شود، تفاوتی که امسال در برنامه‎ها وجود دارد این است که بر اساس توافق دو کشور ایران و ترکمنستان شاهد برگزاری کنفرانس علمی مشترک با محوریت معرفی شخصیت مختومقلی فراغی در شهرستان گنبدکاووس خواهیم بود.

منتظری از حضور چهره‎های علمی و رجال کشور ترکمنستان در این کنفرانس خبر داد و بیان داشت: چهره‎های علمی و فرهنگی کشورمان نیز مبادرت به ارائه مقاله خواهند کرد که یک کار مشترک فرهنگی را در گلستان شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه کنفرانس مختومقلی فراغی حالت عمومی ندارد، خاطرنشان کرد: کنفرانس مختص چهره‎های فرهنگی است و حدود یکصد الی 150 نفر برای حضور در کنفرانس پیش‎بینی شده است تا مجالی برای گفت‎وگو فراهم شود.

انتهای پیام/83001/س30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول