اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

در مراسم افتتاح پارلمان و سنای افغانستان

حامد کرزی: به کشورهای خارجی هشدار می‎دهم در انتخابات مداخله نکنند

کرزی در مراسم افتتاح پارلمان و سنای افغانستان با اشاره به ضرورت برگزاری شفاف انتخابات ریاست جمهوری سال آینده این کشور به کشورهای خارجی هشدار داد که در انتخابات مداخله نکنند.

حامد کرزی: به کشورهای خارجی هشدار می‎دهم در انتخابات مداخله نکنند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، «حامد کرزی» رئیس جمهور افغانستان امروز (شنبه) در مراسم افتتاحیه پارلمان و مجلس سنای این کشور به کشورهای خارجی هشدار داد تا در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده این کشور مداخله نکنند.

کرزی در این خصوص افزود: انتخابات ریاست جمهوری سال آینده افغانستان باید به دور از مداخله کشورهای خارجی برگزار شود و آن کشورهایی که می‎خواهند در آن مداخله کنند، باید این خیال را از خود دور کنند.

وی به برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه تأکید کرد و گفت که این روند باید بر اساس آرای ملت افغانستان انجام شده و عاری از هر نوع تقلب باشد.

رئیس جمهور افغانستان از پیشرفت روند رقابت‎های انتخاباتی اظهار خوشبینی کرد و گفت که تمام نامزدها تاکنون با توجه به وحدت ملی رقابت کرده‎اند.

وی از نامزد پیروز در انتخابات سال آینده خواست تا وحدت ملی در افغانستان را در صدر برنامه‎های کاری خود قرار دهد.

کرزی از تمام رسانه‎های خصوصی افغانستان خواست تا با توجه به اصول کاری و منافع ملی این کشور کار کنند و از پخش برنامه‎های جانب‎دارانه خودداری کنند.

شاهد خروج نظامیان خارجی خواهیم بود

حامد کرزی در بخش دیگر از سخنان خود به خروج نظامیان خارجی از افغانستان اشاره کرد و گفت: تا پایان سال 2014 میلادی شاهد خروج نظامیان خارجی خواهیم بود.

وی افزود: نیروهای امنیتی افغانستان توانایی حفظ امنیت را داشته و هم‎اکنون تمام جنگ‎ها با مخالفان مسلح دولت را همین نیروهای داخلی به پیش می‎برند.

رئیس جمهور افغانستان تأکید کرد: امیدواریم انتقال مسئولیت‎های نظامی تا پایان سال 2014 میلادی با موفقیت انجام شود.

آمریکا و پاکستان در راستای برقراری صلح نقش مؤثری دارند

حامد کرزی در ادامه سخنان خود به مواضع آمریکا و پاکستان در قبال صلح افغانستان اشاره کرد و گفت: این 2 کشور می‎توانند گام‎های مؤثری در راستای برقراری صلح در افغانستان بردارند.

وی به موضع پاکستان در قبال صلح افغانستان اشاره کرد و افزود: آن کشور باید در این راه با دولت افغانستان همکاری کند، زیرا ملت آن کشور نیز از وجود تروریسم در منطقه رنج می‎برد.

به اعتقاد وی، برخی طالبان افغان می‎خواهند گفت‎وگوهای صلح با دولت افغانستان را آغاز کنند، اما با اعلام حمایت آن‎ها از روند صلح افغانستان در پاکستان مورد هدف قرار گرفته از بین می‎روند.

به گفته رئیس جمهور افغانستان قتل رهبران طالبان افغان در خاک پاکستان از سوی برخی از گروه‌های آن کشور انجام می‎شود و دولت آن کشور باید به این روند خاتمه دهند.

پیمان امنیتی با آمریکا را به خاطر صلح امضا نکردم

حامد کرزی به وضعیت کنونی روند صلح افغانستان اشاره کرد و گفت: پیمان امنیتی با آمریکا را به خاطر صلح امضا نکردم زیرا آن کشور در این راستا به ما تعهد نداد.

وی تأکید کرد: تا زمانی که آمریکا در راستای برقراری صلح در افغانستان به دولت این کشور تعهد ندهد، امضای این پیمان هیچ نفعی برای ملت و دولت افغانستان نخواهد داشت.

کرزی در ادامه گفت: ما با کشوری پیمان امضا می‎کنیم که بر اثر آن پیمان صلح در افغانستان برقرار شده و ناامنی‎ها از بین برود.

به اعتقاد وی، ملت افغانستان از ناامنی خسته شده و صلح می‎خواهد و دولت این کشور برای به میان آوردن آن تلاش می‎کند.

هیچ کشوری حق ایجاد زندان در افغانستان را ندارد

حامد کرزی در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به زندان «بگرام» گفت که هیچ کشور حق ایجاد زندان و زندانی کردن افغان‎ها را ندارد.

وی اظهار خرسندی کرد که مسئولیت زندان بگرام از نیروهای آمریکایی به عهده نیروهای امنیتی افغان گذاشته شده است.

نیروهای امنیتی افغانستان باید خودکفا شوند

حامد کرزی در ادامه سخنان خود به وضعیت نیروهای امنیتی افغانستان اشاره کرد و گفت که این نیروها باید در آینده نزدیک خودکفا شوند.

وی افزود: با آن که هم‎اکنون این توانایی در افغانستان وجود ندارد که نیروهای امنیتی خودکفا باشند، اما دولت افغانستان باید تلاش کند تا این نیروها را خودکفا کند.

به گفته رئیس جمهور افغانستان، با خودکفایی نیروهای امنیتی افغانستان این کشور دیگر نیاز به هیچ کشوری نداشته و خود آنان می‎توانند به راحتی امنیت این کشور را تأمین کنند.

قانون اساسی افغانستان پس از تصویب دستاوردهای زیادی داشت

حامد کرزی در ادامه سخنان خود به دستاوردهای دولت افغانستان پس از تصویب قانون اساسی این کشور در سال 1392 هجری خورشیدی اشاره و آن را از گام‎های مهم و ضروری در این کشور عنوان کرد.

به اعتقاد وی، در 12 سال گذشته وحدت ملی در افغانستان پایدار شده و زمینه مشارکت تمام اقوام این کشور در مسائل ملی فراهم شده است.

رئیس جمهور افغانستان افتتاح پارلمان و مجلس سنای افغانستان را یکی دیگر از دستاوردهای دولت خود در 12 سال گذشته خواند و گفت: در این 2 مجلس 255 سند ملی و بین‌المللی مراحل خود را طی کرده است.

وی همچنین یکی دیگر از دستاوردهای پارلمان این کشور را تصویب و اجرای برخی از قوانین در این کشور عنوان کرد.

آزادی بیان نهادینه شده است

کرزی در ادامه سخنان خود به نهادینه شدن آزادی بیان و افزایش فعالیت رسانه‎ای در این کشور اشاره کرد و گفت: آزادی بیان به خوبی در افغانستان نهادینه شد.

وی تأکید کرد که 12 سال پیش در افغانستان حتی یک رادیو و یا روزنامه هم وجود نداشت، اما هم‎اکنون بیش از صدها رادیو و روزنامه و ده‎ها تلویزیون خصوصی فعال شده است.

رئیس جمهور افغانستان همچنین تأکید کرد که رسانه‎های افغانستان از انتقادی‎ترین رسانه‎های منطقه است که از این نگاه به این رسانه‎ها آزادی کامل داده شده است.

به گفته وی، رسانه‎های خصوصی افغانستان باید بر اساس منافع ملی کشور خود کار کرده و از کشورهای خارجی کمک نگیرند زیرا در این صورت به بازیچه کشورهای خارجی تبدیل خواهند شد.

اساس حقوق بشر و حقوق زن در افغانستان گذاشته شد

کرزی در ادامه سخنان خود به پیشرفت فعالیت‎های حقوق بشری در این کشور اشاره کرد و گفت: این روند نشان می‎دهد که دولت افغانستان در این راستا طی 12 سال گذشته فعالیت زیاد داشته است.

وی تصریح کرد: 12 سال پیش زنان در افغانستان یکی از مظلوم‎ترین قشرها بودند، اما هم‎اکنون در تمام جریان‎ها، نهادها و ادارات دولتی همانند مردان حضور دارند.

به گفته کرزی، زنان هم‎اکنون 21 درصد خدمات، 28 درصد شورای ملی و 40 درصد بخش‎های آموزش و پرورش را از آن خود کرده‎اند.

به اعتقاد وی، با آنکه افغانستان در این عرصه پیشرفت‎های زیاد داشته است، اما کمبود‎هایی نیز تاکنون وجود دارد.

رئیس جمهور افغانستان تأکید کرد که خشونت علیه زنان باید از این کشور از بین برود زیرا دین اسلام خشونت در برابر زنان را اجازه نمی‌دهد.

وی از تمام روحانیون و بزرگان قومی این کشور خواست تا به مردانی که در مورد حقوق زنان اطلاعات ندارند آگاهی لازم داده شود.

حامد کرزی به بخش‎های اقتصادی و استخراج منابع معدنی در این کشور نیز اشاره کرد و پیشرفت در این عرصه‎ها را قابل قبول خواند.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول