اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو شورای شهر اصفهان خبر داد

اختصاص 10 درصد بودجه 93 شهرداری اصفهان به حوزه فرهنگی، اجتماعی

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: 10 درصد از بودجه سال 93 شهرداری اصفهان به حوزه فرهنگی، اجتماعی اختصاص یافته است.

اختصاص 10 درصد بودجه 93 شهرداری اصفهان به حوزه فرهنگی، اجتماعی

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، اصغر آذربایجانی پیش از ظهر امروز در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اظهار کرد: مهندسی ارزش و میزان بهره‌وری پروژه‌های عمرانی در حوزه فرهنگی، اجتماعی از قبیل مکان‌یابی مناسب، طراحی، ابعاد و سایر موارد در حوزه فرهنگی، اجتماعی ضروری است.

وی با اشاره به اینکه حضرت فاطمه زهرا (س) نخستین شهیده راه ولایت و شخصیت برجسته‌ای است که در کتاب وجـود او تمام حقیقت انسـان، حقیقت زن و در یک کلام تمام نسخه انسانیت به خـوبی مشاهده می‌شـود، ادامه داد: امیدواریم که با تأسی به آن حضرت که در حفاظت و نگاهبانی از حریم ولایت تمام هستی خود را قرار داد، بتوانیم رهرو شایسته‌ایی برای آن حضرت باشیم.

وی با بیان اینکه در آستانه سال جدید و عید نوروز قرار داریم، اضافه کرد: آغاز سال جدید مانند  هر سال آغاز تحولی دیگر در احوال طبیعت و انسان‌ها است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: در روز‌های گذشته رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری، نگرانی و دغدغه‌ایی را که بار‌ها در بیانات مختلف به آن اشاره داشته‌اند را تکرار فرمودند، که از مسائل فرهنگی نگرانم.

وی با تاکید بر اینکه ایشان فرموده‌اند که استقلال یک ملت را باید در استقلال فرهنگی آن ملت جست‌و‌جو کرد و گسترش کیفی فرهنگ برای عناصر فرهنگی مهم است، ادامه داد: با توجه به این موضوع رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند که در مسائل فرهنگی نمی‌توان بی‌ملاحظه‌گی کرد، چرا که حوزه فرهنگ حوزه‌ایی سیستماتیک است و ضایعه در یک جزء از سیستم فرهنگی، سبب اختلال در سیستم فرهنگی می‌شود.

آذربایجانی تاکید کرد: بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب برای وجود حرکت‌های اقتصادی، فناوری و سازندگی در جامعه باید به لوازم فرهنگی آن توجه ویژه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه با توجه به این موارد اهمیت حوزه نرم‌افزاری در مباحث مهندسی فرهنگی از اهمیت ویژه‌ایی برخوردار است، افزود:  مدیریت شهری به عنوان قدرتمند‌ترین نهاد حاکمیتی در شهر‌ها می‌تواند جایگاه ویژه‌ایی در حوزه نرم‌افزاری موضوعات فرهنگی اجتماعی را داشته باشد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: نگاه تحلیلی به بودجه شهرداری در زمینه سهم بودجه حوزه فرهنگی، اجتماعی نسبت به تمام بودجه و همچنین تناسب سهم سخت‌افزاری این حوزه نسبت به نرم‌افزاری این حوزه نشان از جایگاه و اهمیت این حوزه می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه در بررسی بودجه شهرداری برای سال آتی از منظر توجه به بودجه حوزه  فرهنگی، اجتماعی موارد زیر قابل تامل است، که اعضای شورا و شهردار باید نسبت به آسیب‌شناسی آن دقت لازم را داشته باشند، اظهار کرد: میزان بودجه جاری و عمرانی حوزه فرهنگی، اجتماعی سال آتی شهرداری حدود 200 میلیارد تومان است.

آذربایجانی با تاکید بر اینکه این موضوع به این معنی است که سهم حوزه فرهنگی، اجتماعی  از بودجه 2دو هزار و 350 میلیارد تومانی شهرداری کمتر از 10 درصد است، ادامه داد: این میزان سهم با توجه به اهمیت حوزه فرهنگی، اجتماعی نسبت به دیگر حوزه‌ها با توجه به تاکیدات بیان شده قابل توجه نیست.

وی با بیان اینکه اصفهان باید در افق 1404 از لحاظ فرهنگ سرآمد شود و به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی و تمدن‌سازی نقش فعال در نظام مقدس جمهوری اسلامی داشته باشد، تصریح کرد: اما با توجه به این موارد بودجه حوزه فرهنگی، اجتماعی سال آتی شهرداری اصفهان قابل توجه نیست.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه این موضوع در حقیقت نشان از کم‌اهمیتی جایگاه حوزه فرهنگی، اجتماعی در برنامه‌ریزی‌ها و بودجه شهری است، اضافه کرد: با توجه به این موارد اعضای شورای شهر و شهرداری باید در راستای میزان سهم این حوزه در تمام بودجه و نسبت به تخصیص جایگاه ویژه و صحیحی از آن در برنامه‌ریزی‌ها و بودجه شهرداری برای سال‌های آتی به عنوان یک راهبرد اساسی آن را مورد نظر قرار بدهند.

وی با بیان اینکه براساس آمار در 10 سال گذشته اقدامات بسیاری در زمینه احداث مراکز فرهنگی داشته‌ایم، تاکید کرد: اما به صورت عمده میزان هزینه‌های انجام شده برای احداث مراکز فرهنگی، ورزشی بوده که نشان از رویکرد غالب توسعه سخت‌افزاری نسبت به مقوله فرهنگ در شهر بوده است.

آذربایجانی افزود: در بررسی بودجه 93 شهرداری نیز با توجه به تاکید و مصوبه شورای اسلامی شهر مبنی بر افزایش دو و نیم برابری بودجه برنامه‌ایی حوزه فرهنگی، اجتماعی شاهد عدم تناسب لازم بین بودجه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در بودجه هستیم.

وی با تاکید بر اینکه میزان بودجه برنامه‌ایی حوزه فرهنگی، اجتماعی شهرداری در بودجه  سال آتی نزدیک به 40 میلیارد تومان و بودجه برنامه‌ایی سازمان فرهنگی، تفریحی 9 میلیارد تومان است، که سرانه آن برای هر شهروند در شهر اصفهان 25 هزار تومان است، گفت: در صورتی که سهم بودجه عمرانی حوزه فرهنگی، اجتماعی شهرداری حدود 132 میلیارد تومان بوده که سرانه آن برای هر شهروند 65 هزار تومان است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه با توجه به این موضوع سهم بودجه برنامه‌ایی حوزه فرهنگی، اجتماعی  نسبت به حوزه سخت‌افزاری کمتر از یک‌سوم است، اظهار کرد: سهم بودجه برنامه‌ایی حوزه فرهنگی، اجتماعی  نسبت به تمام بودجه شهرداری دو و نیم درصد است، که این با دغدغه رهبر معظم انقلاب نسبت به گسترش کیفی فرهنگ هیچ تناسبی ندارد.

وی با اشاره به اینکه همچنین در بودجه سال آتی حدود 129 پروژه عمرانی فرهنگی، اجتماعی و ورزشی وجود دارد، که 64 مورد از آنها جدید است، ادامه داد: این موضوع نشان از اهمیت توسعه سخت‌افزاری در بخش بودجه فرهنگی  دارد.

آذربایجانی تصریح کرد: آمار بودجه نشان می‌دهد که بیش از 80 در صد بودجه برنامه‌ایی که برای اجرای برنامه‌های فرهنگی در نظر گرفته شده است به سازمان فرهنگی، تفریحی به عنوان سازمان محوریت اجرای برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی شهرداری تخصیص نمی‌یابد که این موضوع بسیار قابل تامل و بررسی است.

وی با بیان اینکه موضوع راهبرد محور اجرایی حوزه برنامه‌ایی فرهنگی، اجتماعی شهرداری باید با آسیب‌شناسی برای سال‌های آتی مشخص شود، گفت: همچنین مدیریت‌های جزیره‌ایی در حوزه فرهنگی در شهرداری از جمله مشکلات این حوزه بوده که معاونت فرهنگی، اجتماعی شهرداری باید به عنوان تنها متولی این موضوع در شهرداری نسبت به ساماندهی و ارائه نقشه راه اقدام کند.

انتهای پیام/63004/ل40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول