اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

نقش آموزش‌های مهارت در کاهش بیکاری

بیکاری را می‌توان مسبب بسیاری از مشکلات و بزه‌های اجتماعی دانست و یکی از مهم‌ترین راه‌های مقابله با این معضل ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به نسل جوانی است که پر انرژی هستند و جویای کار.

نقش آموزش‌های مهارت در کاهش بیکاری

خبرگزاری فارس - زهرا زنگنه: «به جای اینکه ماهی به کسی بدهی ماهیگیری یاد بده» این ضرب‌المثل این روزها مصداق خوبی است که با این اوضاع اقتصادی جامعه نیز هم‌خوانی دارد. سازمان فنی و حرفه‌ای استان قم در حال حاضر نقش آموزش‌دهنده را ایفا می‌کند و با برگزاری کلاس‌های متنوع و آموزش‌های مختلف افراد را برای اشتغال آماده می‌سازد تا بدین ترتیب افراد پس از فرا گرفتن مهارت لازم در شغلی به فعالیت مشغول شوند.

این سازمان به وزارت کار و امور اجتماعی وابسته است و از ادغام سه نهاد آموزشی در سال 1359 و با هدف ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای تشکیل شده و متولی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کوتاه مدت بوده و فعالیت‌های خود را در دو بخش دولتی و غیردولتی به اجرا گذاشته است.

اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم متولی آموزش‌های مهارتی کوتاه‌مدت، پاره‌وقت و ضمن خدمتی است که به مبحث مهارت و فناوری مربوط می‌شود و آموزش‌ها چه در قالب آزاد که در آموزشگاه‌های آزاد ارائه شده و چه در قالب آموزش‌های تخصصی که در مراکز ثابت و دولتی استان برگزار می‌شود همگی زیر پوشش این اداره کل هستند.

همه ساله این اداره کل به تعدادی از متقاضیان آموزش می‌دهد و در سال 92 نیز طبق گفته مدیرکل فنی و حرفه‌ای قم 22 هزار و 907 نفر در بخش دولتی و آموزشگاه‌های آزاد، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در سه بخش صنعت، خدمات و کشاورزی در قالب 300 حرفه زیر پوشش آموزش قرار گرفتند و اکثر این آموزش‌ها در حوزه‌های فنی و تخصصی بودند.

احمد عطارنیا می‌افزاید: از تعداد ذکر شده 11 هزار و 731 نفر در بخش دولتی، آموزش در پادگان، آموزش در زندان‌ها، آموزش در صنایع و اصناف، آموزش در روستاها و آموزش‌های ثابت در مراکز آموزشی زیرپوشش قرار گرفته و 11 هزار و 176 نفر نیز در آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای استان آموزش‌های مهارتی را فرا گرفتند.

آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای نیز نقش مهمی در آموزش متقاضیان دارد، عطارنیا در این زمینه می‌گوید: در سال جاری 11 هزار و 176 نفر توانستند آموزش‌های مهارتی را در 121 حرفه در آموزشگاه‌های آزاد فرا بگیرند.

اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان در سال 92، با هشت مرکز دولتی به ارائه 212 حرفه پرداخته و با 197 آموزشگاه آزاد نیز در 121 حرفه آموزش‌هایی را به متقاضیان داده است.

بانوان نیز از حضور در دوره‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای استقبال زیادی داشته‌اند، عطارنیا در این زمینه نیز می‌گوید: در سال جاری 3 هزار و 372 نفر در بخش دولتی و 7 هزار و 309 نفر نیز در بخش غیردولتی آموزش‌های مهارتی را فرا گرفتند.

ایجاد اشتغال در جامعه یکی از اصولی است که همواره باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرد، گرچه در این زمینه کم‌کاری‌هایی صورت گرفته است، اما زمانی که افراد از توانایی لازم بهره‌مند شوند می‌توانند کاری انجام دهند، گرچه گاهی تنها داشتن مهارت کافی نیست و توان مالی افراد نیز دارای اهمیت و توجه می‌شود، اما توجه به فراگیری آموزش و مهارت نیز به همان اندازه دارای اهمیت است.

این روزها بیکاری جوانان تحصیل‌کرده و توانمند به حدی افزایش یافته که با نگاهی کوتاه به صفحه حوادث روزنامه‌ها می‌توانی شاهد جرایمی شوی که شاید بسیاری در اثر بیکاری صورت گرفته است.

اداره کل فنی و حرفه‌ای نیز همه تلاش خود را در راستای فراهم کردن اشتغال به کار گرفته است تا افراد با فرا گرفتن مهارت بتوانند کاری دست و پا کنند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم ایجاد اشتغال پایدار را مهم‌ترین هدف و رسالت این سازمان عنوان و بیان می‌کند: ارائه آموزش‌های مهارتی نقش قابل توجهی در ایجاد اشتغال جوانان و کاهش بیکاری دارد.

این سازمان در مدت زمان فعالیت خود مدال‌های متنوع و دیپلم‌های افتخاری را کسب کرده و توانسته رتبه قابل قبولی در کشور به دست آورد؛ عطارنیا بیان می‌کند: کسب 5 مدال برنز و 5 دیپلم افتخار در مرحله کشوری چهاردهمین دوره مسابقات ملی مهارت و کسب رتبه نخست در میان ادارات کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان‌ها در سال 91 از جمله افتخاراتی بوده است که این اداره کل کسب کرده است.

بیکاری راه را برای جرم، جنایت، بی‌اعتمادی و هزاران معضل اجتماعی هموار می‌کند، برگزاری آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و آموزش مهارت‌ شرایط کار و اشتغال برای جوانان را فراهم می‌کند، گرچه پشتوانه مالی نیز لازمه موفقیت است، اما همه انسان‌ها از لحاظ مالی قوی نیستند، از این رو اگر فردی مهارت لازم در زمینه‌ای خاص را فرا گیرد می‌تواند گلیمش را از آب بیرون بکشد.

انتهای پیام/78008/ط40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول