اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

قم آماده میزبانی از مسافران و زائران نوروزی

قطب گردشگری مذهبی و جایگاه آن در شاهراه مواصلاتی کشور نه تنها زائران بسیاری را راهی قم می‌سازد؛ بلکه در صنعت گردشگری و چرخش بودجه مالی شهر نیز مؤثر است.

قم آماده میزبانی از مسافران و زائران نوروزی

خبرگزاری فارس- زهرا زنگنه: بارگاه ملکوتی حرم حضرت معصومه(ص)، مسجد مقدس جمکران و برخی مکان‌های زیارتی، قم را از شهرهای شلوغ و پر رفت و آمد بالاخص در ایام تعطیلات ساخته است. ازدحام جمعیت در این شهر در تعطیلات نوروز دو چندان می‌شود و همین امر مسئولان، سازمان‌ها و ارگان‌ها را بر آن داشته است تا در این ایام شهر را برای پذیرایی و رفاه حال زائران و مسافران آماده کنند.

قطب گردشگری مذهبی و جایگاه آن در شاهراه مواصلاتی کشور نه تنها زائران بسیاری را راهی قم می‌کند بلکه در صنعت گردشگری و چرخش بودجه مالی نیز موثر است، اسکان طولانی و حتی چند روزه افراد در این شهر، قم را در لیست شهرهای پر رفت و آمد کشور قرار داده است.

رفاه و آسایش مسافران، زائران و مجاوران همواره مورد توجه مسئولان بوده است و هر ارگان با توجه به خدماتی که ارائه می‌دهد به نحوی خود را برای میزبانی آماده می‌کند تا بدین ترتیب هر فرد حتی در کمترین مدت اقامت بهترین ساعات و لحظات را در قم سپری کند.

در استانداری قم تکاپو برای میزبانی از زائران نوروزی آغاز شده و در جلساتی که با حضور 11 کمیته در ستاد تسهیلات نوروزی برگزار شد اولویت‌های خدمت‌رسانی به زائران در کمیته‌ها مطرح شد.

این کمیته‌ها که شامل اسکان، نظارت، ارزیابی و آمار، فرهنگی و اقامه نماز، امر به معروف، امنیت و نظامی، حمل و نقل، ترافیک، امور امدادی و درمان، پشتیبانی و هماهنگی ، تامین ارزاق، خدمات شهری، رفاه عمومی، اطلاع‌رسانی و راهنمایی است فعالیت خود را با هدف خدمت‌رسانی به مسافران و زائران آغاز کرده‌اند.

طبق اعلام مسئولان معاونت هماهنگی امور زائران استانداری قم مقدمات کار فراهم شده و در این مدت عملکردهای سال‌های گذشته و نقاط قوت و ضعف بررسی شده و همه سعی خود را برای افزایش نقاط قوت و کاهش دادن ضعف‌ها به کار خواهند گرفت.

از سرویس‌های بهداشتی گرفته تا جلوگیری از ساماندهی نصب چادر در رودخانه بالاخص در اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(ص) و همچنین جمع‌آوری سازه‌های اطراف حرم تا بهبود کیفیت خدمات حمل و نقل همگی از جمله اقداماتی است که تا کنون برای رفاه حال میهمانان در شهر قم صورت گرفته است.

سرپرست اداره راهداری اداره‌کل راه و شهرسازی قم در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس می‌گوید: تمام محورها خط‌کشی شده‌اند، ایجاد گاردریل‌های جدید، روکش خیابان‌ها، بررسی روشنایی‌ها و نظارت بر مدیریت راه‌ها به صورت آنلاین از جمله اقداماتی است که در ایام تعطیلات، رفاه مسافران و میهمانان را فراهم خواهد کرد.

اکبر سلیمیان ضمن اشاره به اینکه محور قم- تهران پس از تهران- کرج و قزوین- کرج در رتبه سوم تردد قرار دارد، می‌افزاید: 21 هزار دستگاه اتوبوس بین‌شهری در کل کشور وجود دارد که 3 هزار و 500 دستگاه در استان قم تردد می‌کنند.

وی می‌گوید: 200 نفر نیروی انسانی، 8 راهدارخانه ثابت و سیار و 90 دستگاه ماشین‌آلات مشغول گشت‌زنی و خدمات‌رسانی به مردم هستند.

توجه به سلامت مسافران و زائران از دیگر امور مهمی است که مورد توجه مسئولان است.‏ مدیر درمان تامین اجتماعی استان قم از تشکیل ستاد نوروزی مدیریت درمان به منظور اجرای هر چه بهتر طرح آماده‌‌باش ‏نوروزی مراکز درمانی تامین اجتماعی ‏قم خبر می‌دهد و می‌گوید: این ستاد با هماهنگی ‏دانشگاه علوم پزشکی و معاونت درمان ‏سازمان تامین اجتماعی فعالیت می‌کند.‏

داوود علی محمدی با اشاره به اینکه در ایام نوروز 93 شاهد افزایش مسافران خواهیم بود، بیان می‌کند: از آنجایی که نیاز به خدمات درمانی در طول سفر لازم است از این رو برای خدمت‌رسانی به مسافران در شهر قم بیمارستان امام رضا(ع) نیز فعال خواهد شد.

وی می‌افزاید: بیمارستان امام رضا (ع) واقع در کیلومتر چهار ‏جاده ‏اراک به طور شبانه‌روزی، پلی‌کلینیک بوعلی واقع در خیابان امام خمینی (ره)، دی‌‏‌کلینیک دکتر غرضی ‏واقع در خیابان 15 خرداد جنب دانشگاه آزاد اسلامی، پلی‌کلینیک 22 ‏بهمن واقع در بلوار امین ‏و دفتر اسناد پزشکی واقع در 55 متری عمار یاسر نبش ‏کوچه 32 در شیفت صبح به بیمه‌شدگان ارائه ‏خدمت خواهد کرد.‏

همه ارگان‌ها در ایام تعطیلات رفاه حال مسافران و زائران را مدنظر قرار می‌دهند، موزه نیز از مکان‌هایی است که به طور حتم طرفداران خود را دارد و تماشای این محیط تاریخی نیز برای مسافران خالی از لطف نخواهد بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری استان قم نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در این خصوص می‌گوید: امسال سیاست دولت و سازمان میراث فرهنگی توجه به اسکان و بازدید مسافران و زائران از موزه‌هاست به همین دلیل برنامه‌ریزی و هماهنگی‌هایی انجام گرفته تا از ظرفیت‌های استان برای اسکان مسافران در مواقع اضطراری استفاده شود.

عیسی رضایی، ظرفیت رسمی تخت در استان را 7 هزار و 500 عدد عنوان و بیان می‌کند: برای رفاه حال زائران هماهنگی‌هایی با سایر اداره‌ها مانند اداره‌ کل ورزش و جوانان و اداره‌ کل اوقاف و امور خیریه استان صورت گرفته تا در صورت لزوم از اماکن عمومی که در اختیارشان است برای اسکان مسافران نوروزی و زائران استفاده کنند.

وی به موزه‌های قم اشاره می‌کند و می‌گوید: موزه آستان مقدس حضرت معصومه(س)،‌ مردم‌شناسی، صنایع ‌دستی و موزه گنجینه آثار مراجع از جمله موزه‌هایی است که همواره پذیرای بازدیدکنندگان است.

تردد ماشین‌های سنگین و ایجاد ترافیک آنها گاهی عبور و مرور را برای شهروندان و مسافران دشوار می‌سازد و این موضوع حضور نیروهای انتظامی و خدماتی که این قشر ارائه می‌کند را پر رنگ جلوه می‌دهد.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان قم نیز در گفت‌و‌گو با فارس می‌گوید: با ‏توجه ‏به افزایش سفر در تعطیلات نوروز و به منظور ارتقاء ایمنی و روان شدن ترافیک، محدودیت‌های ترافیکی در سطح محورهای برون‌شهری استان اجرا خواهد شد.

اردشیر جمشیدی‌‌راد می‌افزاید: ‏تردد انواع تریلر و کامیون به استثناء حاملان مواد سوختی و فاسدشدنی از ساعت 7 الی ‏‏24 روزهای ‏چهارم و پنجم و همچنین از روز سیزدهم تا پانزدهم فروردین 93 از محورهای سلفچگان ـ‏ قم، جاده قدیم کاشان - ‏قـم و جاده قدیم تهران - قـم و بالعکس ممنوع بوده و رانندگان اینگونه وسایل ‏نقلیه می‌‏توانند از آزادراه سلفچگان - ‏ساوه و یا محور قدیم سلفچگان - ساوه تردد کنند. ‏

وی ادامه می‌دهد: وسایل نقلیه سنگین باربری که در ‏زمان اجرای محدودیت و ممنوعیت از استان‌های جنوبی کشور «هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان ‏و یزد» به سمت تهران در حرکت هستند باید از ‏مسیر سه راهی «نطنز، مورچه خورت، دلیجان، ‏سلفچگان – ساوه» ادامه مسیر دهند.

حرم حضرت معصومه (س)، جمکران و جایگاه قم در شاهراه مواصلاتی کشور، بهترین بهانه است برای مسافران که اقامتی کوتاه در قم داشته و از ظرفیت‌های معنوی و مذهبی این شهر بهره‌مند شوند و تمام مسئولان استان نیز بسیج شده‌اند تا میزبانی شایسته‌ای از زائران بارگاه کریمه اهل بیت(س) انجام شود.

‏انتهای پیام/78008/ذ40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول