اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس:

سرمایه‌گذاری‌های کلان به کردستان سرازیر خواهد شد

نماینده مردم استان کردستان در مجلس شورای اسلامی گفت: در بخش خودروسازی سبک و سنگین، پتروشیمی و کارخانه سیمان و ذوب‌آهن در شهرهای سنندج، کامیاران و دیواندره شاهد سرمایه‌گذاری‌های گسترده خواهیم بود.

سرمایه‌گذاری‌های کلان به کردستان سرازیر خواهد شد

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، با گذشت چند ماه از شروع به کار دولت یازدهم به تدریج می‌توان به ارزیابی بهتری از فعالیت و عملکرد این مجموعه دست یافت، در استان کردستان نیز با حضور هرچند دیرهنگام استاندار شاهد موج خزنده تغییرات در عرصه‌های گوناگون بودیم.

در خصوص مسائل مختلف استان از پروژه‌های عمرانی و مسائل فرهنگی تا تغییرات صورت گرفته در دولت با سیداحسن علوی نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو نشستیم.

فارس: وضعیت پروژه‌های عمرانی استان کردستان به کجا رسیده است؟

علوی: ابتدا باید بگویم برای سال آینده 37 هزار و 800 میلیارد تومان در لایحه بودجه برای طرح‌های عمرانی پیشنهاد شده بود که این عدد در کمیسیون تلفیق با افزایش 8 درصدی به 41 هزار میلیارد تومان رسید.

در صورتی که بخش زیادی از این اعتبار تخصیص یابد، شاهد سالی پر رونق در بحث‌های عمرانی و اشتغال خواهیم بود که نویدبخش اقتصادی مطلوب است.

در استان کردستان بسیاری از طرح‌ها تعطیل هستند، در حال حاضر چند پروژه مهم مانند بزرگراه میاندوآب به کرمانشاه که بخش بزرگی از آن در جغرافیای استان ما واقع شده و همچنین طرح‌های بزرگراه سنندج به مریوان و همدان به سنندج فعالیت چشمگیری ندارند که باید برای سال آینده اعتباراتی برای آنها در نظر گرفته می‌شد.

در مجموع برای این بزرگراه‌ها 70 میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است که معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور وعده داده است، اعتبارات مربوط به این طرح‌ها را در ردیف‌های متفرقه قرار داده و از این طریق مبالغ مورد نیاز تأمین شود.

اعتبار سال آینده استان در ماده 180 در حدود 136 میلیارد تومان و در طرح‌های عمرانی 142 میلیارد تومان و در طرح‌های ملی 250 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که سرجمع اعتبارات کردستان را به مرز 550 میلیارد تومان می‌رساند.

اگر این اعتبارات تخصیص یابد، در آینده افزایش فعالیت‌های عمرانی در استان اتفاق خواهد افتاد و طبق پیش‌بینی دولت سیاستگذاری برای پروژه‌های بالای 80 درصد پیشرفت فیزیکی است که در صورت نبود چنین پروژه‌هایی، طرح‌های مهم‌تر و مؤثرتر در دستور کار خواهند بود.

از جمله این طرح‌ها می‌توانم به راه‌های مواصلاتی بین شهر، راه‌آهن و مجتمع‌های آبرسانی در روستاها اشاره کنم.

سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را برای پیشرفت استان کردستان با هماهنگی مدیریت اجرایی در دستور کار داریم و چندین سرمایه‌گذار کلان در استان حضور پیدا خواهند کرد مشروط به آنکه زمین مورد نیاز، مجوزها و تسهیلات ارزی بانکی و صندوق توسعه به این طرح‌ها اختصاص یابد.

این سرمایه‌گذاری‌ها با توجه به مصالح و ظرفیت‌ها و قابلیت‌های موجود در استان کردستان در بخش خودروسازی سبک و سنگین، پتروشیمی، کارخانه سیمان و ذوب‌آهن و در شهرهای سنندج، کامیاران و دیواندره خواهد بود.

فارس: وضعیت فرهنگی کردستان را چگونه می‌بینید و آیا همایش‌های اخیر در این استان توانسته فرهنگی بودن آن را به خوبی به تصویر بکشد؟

البته برگزاری این همایش و سمینارها امیدوار کننده است که جا دارد از بانیان آنها تشکر کنم، پاسداشت نویسندگان و هنرمندان استان کردستان هدف اینگونه برنامه‌ها بوده و این همایش‌ها به نوعی تسهیل و روانسازی فعالیت‌ها در این زمینه است.

اما باید تأکید کنم این‌ موارد کافی نیست و کار فرهنگی در استان کردستان باید متناسب با تاریخ و پیشینه و نیازهای فرهنگی ما باشد، لازم است سرمایه‌گذاری در این حوزه، صرف زمان بیشتر، تسهیل امور و کاهش سختگیری‌های غیر ضروری بویژه در چاپ کتاب‌ها و مصادیق فرهنگی مد نظر قرار بگیرد.

نویسندگان و فعالان فرهنگی به عنوان پیشانی روشنگری و راهنمایی در جامعه شناخته می‌شوند و آنها باید بتوانند با حفظ حریم و حرمت‌ها آزادانه انتقادات را مطرح و به رسالت ذاتی خود عمل کنند.

شما نگاه کنید در اقلیم کردستان عراق 80 روزنامه منتشر می‌شود، اما ما در استان کردستان یک روزنامه نداریم و تنها هفته‌نامه و گاهنامه‌های متعددی وجود دارد که با توجه به آگاهی و پویایی و دموکراسی که از طریق رسانه حاصل می‌شود، لازم است نشریات در این استان بیش از پیش گسترش یابند.

در مجموع می‌خواهم بگویم ما امیدوار به آینده در زمینه فعالیت‌های فرهنگی هستیم، البته مسئولان مربوطه نیز باید تا حد امکان تلاش خود را بر روی ارتقای وضعیت فرهنگی جامعه متمرکز کنند.

فارس: ارزیابی شما از تغییرات مدیریتی اخیر در کردستان چیست؟

ارزیابی من در این خصوص تلخ و شیرین است، معتقدم دست استاندار برای انتخاب مدیران باید باز باشد و آنها را از جغرافیای استان کردستان و در میان افراد شایسته انتخاب کند.

استاندار باید با نمایندگان تعامل داشته باشد که خوشبختانه زاهدی در این بخش با نمایندگان هماهنگ است، اما باید توجه کرد کار نمایندگان تنها انتخاب مدیران نیست بلکه این استاندار است که باید لیست افراد مورد نظر خود را به ما بدهد تا از میان آنها شخص مناسب را برگزینیم.

نکته مهم این است که اگر در میان مدیران دولت گذشته، افراد موفقی وجود داشته باشند نباید کنار بروند، چرا که اساسا طرح مسائل حزبی و عباراتی چون چپ و راست در کردستان مفهومی ندارد.

برای شخص من در درجه نخست منافع ملی و سپس منافع استان مهم است و معتقدم همانگونه که باید انسان‌های صادق، سالم و متخصص را در مجموعه دولت نگاه داشت، به همان میزان ضروری است مدیر ناتوان، ندانم‌کار و بی‌بهره از تدبیر را ولو اینکه بومی باشد، کنار گذاشت.

فارس: یکی از چهره‌های سیاسی کردستان مدعی شده بود به دلیل نبود همدلی در میان مجمع نمایندگان استان، وزرا به انتخاب خود استاندار و مدیران را برمی‌گزینند، تا چه حد این ادعا واقعی است؟

این قضیه تا حدی درست است، اما کل موضوع نیست و شاید تنها یک پارامتر در انتخاب مدیرانی چون استاندار بوده باشد، چرا که این چالش به نوعی در تمام استان‌ها به اشکال گوناگون وجود دارد.

باید به این نکته هم توجه کرد که دولت بنا به مقتضیات، تصمیم‌گیری‌هایی می‌کند که در چهارچوب مسائل خاص خود باشد، در نهایت اینکه بخشی از این قضیه مربوط به ناهماهنگی میان نمایندگان است، اما از آن طرف مواردی هم وجود داشته که با وجود هماهنگی نمایندگان با یکدیگر در اجرا با تأخیر مواجه شده‌ایم.

فارس: به جز طرح‌های صنعتی که اشاره کردید چه برنامه‌های دیگری برای کاهش بیکاری در استان کردستان دارید؟

بیکاری پدیده‌ای شوم و گریبانگیر در تمام کشور است که به طریق اولی در نقاط مرزی و بویژه در استان کردستان با آن مواجه هستیم. ظرفیت فراوانی در این استان وجود دارد که اگر به کار گرفته شود قاعدتا نباید معضل بیکاری در این حد و اندازه در کردستان وجود داشته باشد.

با وجود برخورداری از نیروی انسانی ماهر و نیمه ماهر در استان کردستان، متأسفانه طی 2 تا 3 سال گذشته کاهش اعتبارات و تسهیلات بانکی ناچیز موجب شد نرخ رشد بیکاری استان از 24 درصد نیز بالاتر برود.

با توجه به نیروی انسانی نخبه فراوان در سطح استان کردستان، اگر به وضعیت بازارچه‌های مرزی، تسهیلات بانکی و وام‌های تولید توجه شود، می‌توان موفق عمل کرد.

با توجه به اینکه کردستان از امن‌ترین استان‌های کشور است با استفاده از بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی می‌توان سرمایه‌گذاری متمرکز و کاهش بیکاری را شاهد بود.

این مسئله بویژه در طرح‌های عمرانی نمود بارزی دارد به عنوان نمونه به ازای ساخت هر 2 میلیون واحد مسکونی 4.9 میلیون نفر اشتغالزایی ایجاد می‌شود که همین موضوع توجیه مناسبی برای رونق ساخت و ساز است.

انتهای پیام/79012/ق40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول