اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پلیس راهور خراسان رضوی:

موتورسیکلت‌ها و عابرین پیاده بیشترین سهم را در تصادفات دارند

رئیس پلیس راهور خراسان رضوی گفت: بیشترین تصادفات در حوزه شهری توسط موتورسیکلت‌ها و عابرین پیاده اتفاق می‌افتد.

موتورسیکلت‌ها و عابرین پیاده بیشترین سهم را در تصادفات دارند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد حمیدرضا گرایلی ظهر امروز در نشست خبری اظهار داشت: طرح‌هایی که در ایام پایانی سال و شروع سال جدید در دستور کار قرار دارد و آن را اجرا میکنیم که می‌توان به طرح آماده‌باش همیاران پلیس، طرح چهارشنبه پایان سال (چهارشنبه سوری)، طرح محدوده ترافیکی ایام نوروز 93 و طرح زوج و فرد اطراف حرم رضوی اشاره کرد.

وی ادامه داد: پلیس با برگزاری همایش‌های همیاران پلیس و فرهنگ‌یاران جوان دو مطلب را که یکی نهادینه کردن فرهنگ صحیح رانندگی و ترافیک در افراد خصوصا فرزندان و دیگر تبدیل کردن ظرفیت و پتانسیل‌های بالقوه به بالفعل که موضوع عملی ساختن نظارت است را پیگیری می‌کند.

گرایلی افزود: تعداد همیاران پلیس ما در خراسان رضوی بیش از 200 هزار نفر، 70 هزار نفر پلیس‌یار جوان و 45 هزار نفر فرهنگ‌یار که شامل دبیران، مدیران و فرهنگیان مدارس هستند را تشکیل می‌دهد.

رئیس پلیس راهور خراسان رضوی با اشاره به تاثیر 8 درصد این افراد در کاهش تصادفات بیان کرد: استفاده از همیاران و فرهنگ‌یاران در موقع رانندگی باعث ایجاد کنترل تصادفات و در نتیجه کاهش آن شده است.

وی با اشاره به اینکه کلیه نیروهای راهور در چهارشنبه پایان سال به صورت آماده باش هستند؛ افزود: علاوه بر نیروهای موجود راهور ما از نیروهای کمکی نیز استفاده می‌کنیم تا با اعمال مخاطره‌آمیز و حادثه‌ساز از سوی خودروها و موتورسیکلت‌ها برخورد جدی صورت گیرد.

گرایلی ضمن توصیه‌ای مبنی بر اینکه برخی افراد ترقه‌ها و مواد انفجاری را در جلوی افراد مسن و خانم‌ها می‌اندازند عنوان کرد: این افراد ضمن خودداری از این عمل باید از سوی والدین خود نیز تحت نظر قرار گیرند، همچنین از پرتاب کردن اشیاء جلوی خودروها و موتورسیکلت‌ها جدا خودداری کنند که تلاش پلیس راهور بر آن است که شب بی‌حادثه‌ای را داشته باشیم.

رئیس پلیس راهور خراسان رضوی ادامه داد: پنجشنبه آخر سال بر اساس ارزش‌های اعتقادی ما زیارت اهل قبور را داریم که پلیس راهور برای این روز نیز تمهیداتی را اندیشیده است.

وی با اشاره به اینکه طرح‌های نوروزی در 2 نوبت، 15 تا 25 اسفند و دیگری از 25 اسفند تا 17 فروردین 93 طی یک مانور مشترک توسط تمام ارگان‌های مربوطه در تاریخ 25 اسفند شروع و اجرا می‌‌شود افزود: مرحله دوم طرح از شرایط ویژه‌ای برخوردار است که هدف از اجرای این طرح‌ها انجام خدمات، کسب رضایت مردم و همچنین کاهش حوادث درون‌شهری و برون‌شهری است.

رئیس پلیس راهور خراسان رضوی ادامه داد: با توجه به عرض کم خیابان‌های شهر در اطراف حرم مطهر و ظرفیت کم پارکینگ در این مناطق و با توجه به آمار سازمان ترافیک مبنی بر ورود بیش از 200 هزار خودروی شخصی به مشهد مقدس، ناچار به اجرای طرح زوج و فرد در ایام تعطیلات نوروز هستیم.

وی خاطر نشان کرد: پلیس راهور برای عزیزان جانباز و معلول برای حمل و نقل به حرم مطهر در این ایام نیز تمهیداتی پیش‌بینی کرده است.

رئیس پلیس راهور خراسان رضوی تشریح کرد: طرح زوج و فرد در ایام نوروز در خیابان بهار به سمت حرم مطهر، خیابان فدائیان اسلام به سمت حرم‌ مطهر، خیابان هفده شهریور به سمت حرم مطهر، خیابان وحدت به سمت حرم مطهر، خیابان کامیاب و شهید هاشمی‌نژاد به سمت حرم مطهر،‌خیابان امام خمینی (ره) اجرا و کنترل این مناطق به وسیله دوربین‌های کاملا هوشمند انجام می‌گیرد، همچنین در ورودی‌های اصلی ما به صورت فیزیکی نیز اعمال قانون خواهیم کردد و مبلغ جریمه برای خودروهایی که بدون مجوز وارد طرح می‌شوند به ازای هر ساعت 20 هزار تومان است.

وی تصریح کرد: ظرفیت‌های خیابان‌های منتهی به حرم مطهر 35 هزار خودرو در روز می‌باشد که با توجه به آمار سازمان ترافیک مبنی بر پیش‌بینی ورود بیش از 200 هزار خودروی شخصی، علاوه بر اجرای این طرح‌ها ما ترافیک را در این مناطق خواهیم داشت که از شهروندان مشهدی می‌خواهیم از تردد با خودروهای شخصی در این ایام خودداری نمایند.

رئیس پلیس راهور خراسان رضوی از توقیف کلیه وسایل نقلیه‌ای که بالای یک میلیون تومان جریمه معوقه و همچنین خودروهایی که نمره منفی دارند خبر داد و افزود: خودروی این افراد به دلیل انجام دادن حواث پرخطر و حادثه‌ساز که طی آن منجر به جریمه‌های سنگین نیز شده است توقیف خواهد شد.

وی ضمن توصیه به شهروندان و زائرین امام هشتم (ع) در هنگام مسافرت بیان کرد: داشتن برگه معاینه فنی نشان دهنده سلامت خودرو و ایمن بودن آن است که باید این نکته را مد نظر داشت.

گرایلی با اشاره به نزولی بودن آمار تصادفات از سال 85 تا به حال در کشور افزود: در آمار جهانی تصادفات از هر 10 هزار نفر ایران 7.9 نفر تلفات را داراست و در کشورهای آسیایی نیز این عدد به 10 نفر و در کشورهای اروپایی نیز به 2.6 نفر می‌رسد.

وی از ایجاد سایت کنترل حمل و نقل عمومی به شماره پیامک 110120 خبر داد و افزود: این شماره به همراه به کدهای وارد کننده جرائم در اتوبوس‌های بین‌شهری نصب گردیده تا مسافرین هر گونه خلافی را که از سوی راننده اتوبوس مشاهده نمایند به این سامانه گزارش و ارسال نمایند که پس از‌ آن یک شماره پیگیری برای مسافر ارسال می‌گردد.

رئیس پلیس راهور خراسان رضوی بیان کرد: بیشترین عامل تصادفات در حوزه شهری عدم رعایت حق تقدم و در برون‌شهری سرعت غیر مجاز و شتاب‌های بی‌مورد است که علاوه بر عوامل حادثه‌ساز دیگر این 2 مورد نسبت به بقیه عوامل پررنگ‌تر هستند، همچنین افراد و رانندگان ما باید 2 موضوع احترام به حقوق دیگران و صبور بودن در مسائل مختلف را که از عوامل مهم در کاهش تصادفات است مد نظر داشته باشند.

گرایلی با اشاره به شعار سال 93 راهور نیروی انتظامی جمهوری اسلامی «امنیت، سلامت و نشاط، ره‌آورد نظم و قانون» افزود: در آستانه فرارسیدن بهار پلیس راهور به اتوبسرانان، تاکسیرانان، پرسنل آتش‌نشانی، پرسنل لشگر 77، بیمارستان‌ها و ... آموزش‌هایی را در قالب راهبری، روانشناسی و مردم‌شناسی داده است که علاوه بر آموزش‌های داده شده برنامه سفر بخیر در صدا و سیمای خراسان رضوی از 25 اسفند شروع خواهد شد.

رئیس پلیس راهور خراسان رضوی با اشاره به آمار پزشکی قانونی طی 11 ماه نخست سال جاری تعداد تصادفات فوتی ما در حوزه شهری نسبت به مدت مشابه سال قبل یک درصد افزایش داشته است خاطر نشان کرد: بیشترین آمار منجر به فوت ما تصادفات مربوط به موتورسیکلت‌ها و عابرین پیاده است که 32 درصد مربوط به عابرین پیاده و 37 درصد مربوط به راکبین موتورسیکلت‌ها در حوزه شهری است.

وی از افزایش تصادفات جرحی و اعمال قانون توسط دوربین‌های پیشرفته راهور طی 11 ماهه سال جاری خبر داد و افزود: تعداد تصادفات جرحی در خراسان رضوی نسبت به مدت مشابه سال قبل 10 درصد افزایش و اعمال قانون نیز 62 درصد افزایش داشته است.

حمیدرضا گرایلی ادامه داد: در برخورد با موتورسیکلت‌های حادثه‌ساز 20 درصد و توقیف خودروها در خراسان رضوی 7 درصد افزایش داشته‌ایم، همچنین در سال 92 تعداد 3هزار و 998 خودرو اعم از سبک و سنگین که جریمه بالای یک میلیون تومان داشته‌اند را توقیف کرده‌ایم.

رئیس پلیس راهور خراسان رضوی افزود: اخذ 85 مورد گواهینامه طی 11 ماهه سال جاری و بایگانی کردن آنها از اقدامات دیگر پلیس راهور خراسان رضوی بوده است.

گرایلی از اجرای طرح شبانه در طی سال جاری خبر داد و بیان کرد: در اجرای این طرح که شامل حمل آهن‌آلات سنگین، نقص سیستم روشنایی خودرو، خودروهای دودزا و ... است تعداد 721 موتور سیکلت، 348 مورد خودرو و 13 هزار و 407 مورد اعمال قانون صورت گرفته است.

وی از بازدید 800 آژانس درون‌شهری و پلمپ 170 آژانس غیر مجاز توسط پلیس اماکن خبر داد و افزود: برای افرادی که اعتیاد یا استفاده از مشروبات الکلی و یا استفاده از قرص‌های روانگردان می‌کنند جریمه 200 هزار تومانی و توقیف خودرو به پارکینگ به مدت 6 ماه که پس از مدت مذکور بعد از انجام آزمایشات در صورت سالم بودن فرد خودرو ترخیص خواهد شد.

رئیس پلیس راهور خراسان رضوی افزود: سهم عابرین پیاده در تصادفات جرحی و فوتی در حوزه شهری 33 درصد و برون‌شهری 35 درصد است، همچنین سهم موتورسیکلت‌ها در تصادفات جرحی 48 درصد و تصادفات فوتی 34 درصد است.

گرایلی افزود: بر طبق قانون حمل بار غیرمتعارف و مسافر از طریق موتورسیکلت ممنوع است که  پلیس راهور از طریق ارتباط با تهران پیگیر است تا موضوع حمل مسافر را قانونمند سازیم.

وی تعداد دوربین‌های هوشمند ثبت تخلفات در خراسان رضوی را 43 و دوربین‌های نظارتی را 150 و دوربین‌های ثبت تخلف چراغ قرمز را نیز 9 مورد اعلام کرد و تصریح کرد: در ایام تعطیلات نوروز توسط دوربین‌های هوشمند سازمان ترافیک و پلیس راهور تمامی ورود و خروج‌های خودروها به طرح‌های اطراف حرم مطهر رضوی (ع) ثبت و ضبط خواهد شد.

انتهای پیام/2202/ک30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول