اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور 500 مربی بهداشت و تربیت بدنی

همایش آشنایی با داروهای نیروزا در همدان برگزار شد

همایش آشنایی با داروهای نیروزا و مخاطرات آن با حضور 500 نفر از مربیان بهداشت و تربیت بدنی در همدان برگزار شد.

همایش آشنایی با داروهای نیروزا در همدان برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، پیش از ظهر امروز همایش یک روزه آشنایی با داروهای نیروزا و مخاطرات آن با حضور 500 نفر از مربیان بهداشت و تربیت بدنی در دانشگاه علوم پزشکی همدان برگزار شد.

کارشناس معاونت غذا و دارو ی دانشگاه علوم پزشکی همدان، هدف از برگزاری این همایش را تجویز و مصرف منطقی مکمل‌ها و پرهیز از مصرف داروهای هورمونی و مواد نیروزا عنوان کرد و گفت: مصرف این داروها در کوتاه‌مدت و بلندمدت موجب بروز مشکلاتی در بین ورزشکاران می‌شود.

مجید حنیفه از مهم‌ترین عوامل زیان‌بار بودن مصرف نابجای داروهای هورمونی را تهیه دارو از مکان‌های نامعتبر و افراد سودجو، شیوه‌های غیر منطقی تجویز و مصرف دارو در بین ورزشکاران، زمینه‌سازی برای ایجاد بیماری اعتیاد در ورزشکاران، قطع ناگهانی دارو و... عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه مخاطبان این همایش مدیران و مربیان مدارس متوسطه دختران و پسران و مراقبان تخصصی اداره آموزش و پرورش استان هستند، اظهار داشت: ورزشکاران برای مصرف مکمل‌ها و داروهای نیروزا حتماً با یک پزشک ورزشی مشورت کنند.

کارشناس معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان از جمله داروها و مکمل‌های نیروزا را استروئیدهای آنابولیک، تستوسترون یا پیشتازها و هورمون‌های مشابه آن، هورمون رشد، انسولین،کراتین و ... عنوان کرد.

وی گفت: اگر این داروها زیر نظر پزشک مصرف نشود عوارضی همچون تغییرات پوستی، ریزش مو، تغییرات صدا، رشد بیش از حد و ناهمگون استخوان‌ها، اختلالات جنسی، عوارض قلبی و عروقی را در پی خواهد داشت.

حنیفه با اشاره به اینکه این معاونت در دو حیطه فعالیت می‌کند گفت: برگزاری دوره‌های آموزشی یکی از این فعالیت‌هاست که برای نخستین بار این همایش برگزار شده است.

وی ادامه داد: همچنین سه دوره کارگاه آموزشی برای مدیران باشگاه‌های ورزشی استان برگزار خواهد شد تا با مضرات داروهای نیروزا و مکمل‌ها آشنا شوند.

کارشناس معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان، اقدامات نظارتی را یکی دیگر از فعالیت‌های معاونت غذا و دارو برشمرد و افزود: این نظارت‌ها به صورت مرتب و با استفاده از گزارش‌های مردمی و بازرسی‌های خود این واحد انجام می‌شود که در صورت مشاهده تخلف مرکز تعطیل می‌شوند.

وی، ارسال و توزیع پوستر، توزیع لوح‌های آموزشی فشرده و توزیع بسته‌های فرهنگی بین دانش‌آموزان و نوجوانان را از اقدامات پیشگیرانه این واحد عنوان کرد.

حنیفه خاطرنشان کرد: همشهریان می‌توانند برای اعلام گزارش‌های خود با شماره 8381908 تماس بگیرند.

مدیر نظارت بر دارو، فرآورده‌های بیولوژیک و مواد مخدر معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز با اشاره به اینکه مربیان باید نیازهای دانش‌آموزان را ردیابی کنند افزود: ورزشکاران نیازی به مکمل‌ها ندارند اما اگر می خواهند در سطح مسابقات المپیک و... کار کنند می‌توانند زیر نظر پزشک ورزشی از مکمل‌ها استفاده کنند.

مرضیه مساعد خاطرنشان کرد: مکمل‌های قاچاقی که وارد کشور می‌شوند فاقد برچسب اصالت هستند که مسمومیت‌ها و عوارض دیگری را به وجود می‌آورند.

انتهای پیام/89036/ذ30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول