اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از کارکردهای فراموش‌شده مطبوعات در اصفهان

مخاطب اصفهانی دست‌پخت مطبوعات محلی را نمی‌پسندد

در سال‌های اخیر با گسترش زندگی مدرن ذائقه مخاطبان مطبوعات نیز تغییر کرده، ولی مطبوعات محلی اصفهان با فراموشی کارکردهای رسانه و سبک‌های جدید خبری از مخاطبان فاصله گرفته‌اند.

مخاطب اصفهانی دست‌پخت مطبوعات محلی را نمی‌پسندد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، رسانه‌ها در دنیا جزء ارکان مدیریت کارآمد محسوب می‌شوند و مدیران موفق دنیا صبح با رسانه از خواب بیدار می‌شوند، سر میز صبحانه‌شان روزنامه هست و مدام اخبار تحولات روز را در ارتباط با شغل خود رصد می‌کنند، همه دارای مشاوران رسانه‌ای قوی از میان اصحاب مطبوعات حرفه‌ای هستند، ولی متأسفانه در کشور ما نه تنها برخی مدیران از ظرفیت‌های رسانه بهره نمی‌برند بلکه رسانه را مزاحم انجام فعالیت خود قلمداد کرده و خبرنگار را طوری از سر خود باز می‌کنند که گویی موی دماغشان شده و عنصری مزاحم است.

در استان اصفهان هم از بالاترین مدیران گرفته تا مجموعه‌های کوچک خصوصی هنوز مفهوم رسانه و جریان‌سازی مطبوعاتی و استفاده از مشاوران رسانه‌ای نهادینه نشده، به طوری که مشاور هنوز در ادبیات مدیران اصفهانی یک مقام تشریفاتی و دهان پر کن است و اصولاً برای از سر باز کردن افراد پس زده از یک سیستم این عنوان صادر می‌شود.

چند سال است طرح افزایش کیوسک‌های مطبوعاتی مثل توپ بسکتبال در گیر و دار بوروکراسی اداری و مشکلات داخلی بین دوایر شهرداری و فرهنگ و ارشاد در حال چرخیدن است ولی هرگز به سبد توسعه مطبوعات اصفهان نیفتاده است.

از دیگر مفاهیم مهمی که از نظر رسانه‌های اصفهان مغفول مانده توجه به سبک‌های نوین خبری و استفاده از نیروهای کارآمد انسانی و داشتن خلاقیت در شیوه نگارش است.

*به سبک خبری بومی و غیر تقلیدی نیاز داریم

یک مدرس روزنامه‌نگاری، در خصوص فضای مطبوعات اصفهان و عدم استفاده از کارکردهای مطبوعات و نیز رعایت سبک‌های جدید خبری، اظهار کرد: زمانی می‌توانیم شاهد مدون شدن کارکردها باشیم که به خلاقیت نیروی جوان میدان دهیم و برای روزنامه‌نگاری ایرانی سبک خاص داشته باشیم نه اینکه از سبک‌های خبری تقلیدی غرب استفاده کنیم، ذوق ایرانی با طنز همراه است و این ذائقه به صورت طنز خبر باید وارد مطبوعات شود.

هادی زمانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان تصریح کرد: اگر یک گام از کارکردهای مطبوعات رو به عقب برداریم، روزنامه‌نگاری نه فرهنگ صرف است نه هنر صرف بلکه فراتر از اینها امروزه به یک صنعت تبدیل شده و برای انجام آن به یک سازمان نیاز داریم و در هر سازمانی زیربنای اصلی نیروی انسانی زبده است که متأسفانه این زیربنای مهم جایی در مطبوعات اصفهان ندارد.

وی افزود: یکی از ارکان مهم مدیریت منابع انسانی است در حالی که نماینده این منابع انسانی در اصفهان گروهی هستند که با تفکر دهه 50 مدعی خدمات فراوان در این عرصه هستند، در حالی که در سوابق این افراد حتی یک سطر خبر ارزنده و عالی و یا سوابق علمی و مطالعاتی به چشم نمی‌خورد و هنرشان حاشیه‌سازی و پرداختن به مسایل فرعی است.

*عدم وجود منابع انسانی متخصص و سبک نگارش برجسته در مطبوعات اصفهان

زمانی معتقد است: روزنامه‌نگاری باید به هنر و فرهنگ و صنعت کمک کند ولی چون ما زیربناهای اصلی مطبوعات که منابع انسانی خوب و استفاده از سبک‌ها و نگارش‌های خلاقانه بر اساس موضوع و سوژه را نداریم، کارکردهای مطبوعات را به نفع منافع خود تغییر دادیم و کارکردهای جدیدی تعریف کردیم که ربطی به ماهیت حرفه روزنامه‌نگاری ندارد.

وی یادآور شد: وقتی منابع انسانی مطبوعات مشکل مالی دارند یا ابتکار و خلاقیت ندارند و مدیران مطبوعاتی خوب و کارآمد نداریم چه توقعی داریم که کارکردهای مطبوعات مناسب باشد، چرا که کارکرد پیدا کردن مطبوعات طبقات بعدی این صنعت را تشکیل می‌دهد و زیربنای اصلی که نیروی انسانی و شیوه نگارش است دچار اشکال شده و فونداسیون و طبقات اول و دوم برج روزنامه‌نگاری اصفهان مشکل دارد.

وی با طرح این پرسش که، ما در استان اصفهان چند روزنامه‌نگار داریم که به معنای واقعی وظیفه خود را بشناسند، ادامه داد: روزنامه‌نگار واقعی یعنی اینکه رویکردها و عملکردها و شرایط اجتماعی را درک کنند و با توجه به گذشته هر موضوع نسبت به آینده آن در جامعه واکنش نشان دهند و هم برای تهیه هر مطلب از سبک مناسب و جدید خبری استفاده کنند.

*حکایت روزنامه‌نگاری (میرزا ملکم خانی) و روابط عمومی (اتابکی)

وی با بیان اینکه تا زمانی که رویکرد رسانه‌ها در ایران سبک هرم وارونه است و آموزش هوشیارانه از علوم روز به روزنامه‌نگار داده نشود، حکایت (روزنامه‌نگاری میرزا ملکم خانی و روابط عمومی اتابکی) ادامه خواهد داشت، بیان کرد: وقتی که برخی به اسم روزنامه‌نگار برای یک کادر آگهی اصالت و شرافت خود را چوب حراج می‌زنند، نباید انتظار داشت روزنامه‌ها بین سبک‌های خبری و کارکردهای مطبوعات تفکیک قائل شوند.

این مدرس روزنامه‌نگاری افزود: وقتی که میرزا بنویس‌ها تحت شرایط خاص سیاسی و ناعادلانه به مدیریت برخی مطبوعات می‌رسند، در حالی ‌که تجربه و تحصیلات و تخصص ندارند و همین افراد تشکل‌های مطبوعاتی را می‌چرخانند، فاتحه حرفه‌ای کار کردن در مطبوعات خوانده است.

زمانی بی‌دانشی و بی تخصصی و فرصت‌طلبی را بیماری مزمن مطبوعات اصفهان دانست و روزنامه‌نگاری مدرن را بر پایه تخصص و آموزش به‌روز قلمداد کرد.

این روزنامه‌نگار اصفهانی با اشاره به اینکه  از نظر کارکردها وظیفه خبرگزاری تنها ارائه سرتیتر اخبار است و روزنامه‌ها باید به گزارشات خبری جامع بپردازند و هفته‌نامه‌ها و ماهنامه‌ها به تفسیر عمیق و نقد و تحلیل مفید سوژه‌ها ممارست کنند، گفت: شاهدیم که برخی روزنامه‌ها برای یک مسئله‌ای که جزء مشکلات اصلی مردم نیست چند صفحه مطلب زدند و فرصت پرداختن به چندین موضوع روز را از دست دادند.

وی خاطرنشان کرد: اگر کارکردها رعایت شود حتی ماهنامه‌ها هم جایگاه خود را در سبد مطالعه مردم پیدا می‌کنند و مردم حوصله مطالعه روزانه گفت‌وگوی تفصیلی و نقل‌قول‌های فراوان برای یک موضوع ساده را در روزنامه ندارند و جای این موارد در ماهنامه تخصصی است.

وی در پایان با انتقاد از ارزش ننهادن به نیروهای خلاق و باتجربه در رسانه‌های استان، تاکید کرد: در مطبوعات دنیا استخوان ترکانده‌ترین افراد سردبیران هستند در حالی ‌که در ایران مشاهده ‌شده که برخی افراد سیاسی یک شبه بدون تجربه و سواد رسانه‌ای و خلاقیت قلم سردبیر می‌شوند.

*مطبوعات محلی اصفهان کارکردهای رسانه را فراموش کردند

همچنین ، سردبیر روزنامه نصف جهان، با بیان اینکه سطح عمومی مطالعه در کشور و نیز اصفهان در حد انتظار نیست، اظهار کرد: ظهور رسانه‌های دیجیتال و اخبار سایبری در فضای اینترنت مردم را سرگرم کرده ولی ما اعتقاد نداریم که این رسانه‌ها بتواند جای مطبوعات مکتوب را پر کند و رسانه‌های چاپی مخاطبان ثابتی دارد که علاقه‌مندند کاغذ روزنامه را زیر انگشتانشان لمس کنند.

ایرج ناظمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در اصفهان، تصریح کرد: همه رسانه‌های معتبر دنیا هم نسخه مکتوب دارند و هم سایت مجازی و علت کاهش ارتباط مردم با مطبوعات را باید در جای دیگری جستجو کرد.

وی معتقد است: جامعه رسانه‌ای امروز کارکرد رسانه‌های مکتوب را فراموش کرده، به طور مثال؛ رسالت هفته‌نامه‌های امروز دیگر خبررسانی نیست، بلکه باید به نقد و تحلیل اخبار روز و کار کردن تفسیر‌های قوی بر اخبار خبرگزاری‌ها و گزارشات خبری روزنامه‌ها بپردازند و نیز روزنامه‌ها هم به جای چاپ اخباری که خبرگزاری وظیفه انتشارش را دارد، باید به گزارش‌های خبری و یا نقدهای اختصاصی بپردازند و فعالیتی بین خبر و تحلیل داشته باشند.

سردبیر روزنامه نصف جهان ادامه داد: زمانی که این کارکردها فراموش شود و روزنامه خبر کار کند یا هفته‌نامه گزارش‌های تکراری را مرور کند، حاصل کار دلزدگی مردم و انحراف مسیر مطبوعات از محور مردمی بودن و مخاطب داشتن است.

ناظمی تاکید کرد: اگر هر رسانه در مسیر کارکرد حرفه‌ای خود فعالیت کند و جایگاه خود را بشناسد به موفقیت می‌رسد و می‌تواند تیراژ و مخاطب داشته باشد.

*جایگاه مردم از مطبوعات محلی حذف نشود

سردبیر روزنامه نصف جهان با اشاره به اینکه، اعتقادی به تاثیر مستقیم مشکلات مالی نشریات در کاهش مخاطبشان ندارد، بیان کرد: به هر تقدیر و با هر مشکل مالی روزنامه‌های محلی اصفهان چاپ می‌شوند ولی دلیل اینکه مخاطب ندارند را باید در نفس کارکرد مطبوعات و عمل حرفه‌ای آن‌ها جستجو کرد.

وی اضافه کرد: دست‌پخت مطبوعات باید بر اساس ذائقه فرهنگی مردم باشد ولی با تغییر این ذائقه در سال‌های اخیر، تغییری در عمل و محتوای مطبوعات و رسانه‌ها ایجاد نشده و مثل قبل سایت‌ها از روی دست هم کپی می‌کنند و روزنامه‌ها هم پر از مطالب تکراری و خشک و هفته‌نامه‌ها سرشار از مطالب اداری است.

وی یادآور شد: اینجا چیزی که مهجور می‌ماند، مردم و خواسته‌ها و مشکلات آن‌هاست که متأسفانه در رسانه‌های اصفهان کمتر به آن پرداخته می‌شود.

ناظمی با طرح این پرسش که چرا در مشهد 50 هزار نسخه روزنامه خراسان به فروش می‌رود ولی نشریات اصفهان روی هم هزار نسخه فروش واقعی ندارند؟ خاطرنشان کرد: این‌گونه رسانه‌ها به ذائقه مردم و کارکرد واقعی روزنامه محلی واقف شدند و مشکلات زیرساختی خود را هم حل کردند ولی در اصفهان، ما اگر محتوای روزنامه‌های خود را هم اصلاح کنیم، مشکلات زیرساختی مجال نفس کشیدن به ما نمی‌دهد.

وی ادامه داد: کدام نشریه اصفهان به طور کامل به مشکلات مردم پرداخته؟ هر نشریه تنها یک صفحه تخصصی برای مردم و بیان مشکلات آن‌ها دارد و هر روزنامه فقط به یک گوشه از خواسته‌های مردم پرداخته، ما در اصفهان روزنامه‌خوان فراوان داریم ولی مطلب و محتوا برای اقناع مخاطب نداریم.

وی با یادآوری فروش بالای نشریات در دهه 60 و 70 در اصفهان گفت: این مردم همان مردم هستند بلکه امروزه سطح دانش و باسوادی هم رشد کرده و جوانان بیشتر رسانه‌ای شدند ولی مطبوعات ما همپای مردم رشد نکردند.

*نگرش مدیران ادارات اصفهان به کارکرد مطبوعات اصلاح شود

سردبیر روزنامه نصف جهان تاکید کرد: یکی از مشکلات مهم و اساسی درک غیرمنطقی و نادرست مسئولان اصفهان از مطبوعات است که این نگرش صحیح نسبت به کارکرد رسانه‌ها هم باید اصلاح شود.

وی افزود: اهمیت ندادن مدیران ادارات اصفهان به مشاوره رسانه‌ای و این طرز فکر که رسانه‌ها باید مبلغ و دنباله‌روی ادارات دولتی باشند و بر نیافتن انتقاد مطبوعاتی از سوی این مدیران از مواردی است که باید مورد فرهنگ‌سازی و بازنگری مجدد قرار گیرد.

ناظمی در ادامه ابراز کرد: مشکل کلیدی دیگر در زیرساخت‌های مطبوعات اصفهان کمبود کیوسک‌های فرهنگی و دکه‌های مطبوعاتی است که اهمال شهرداری در افزایش این کیوسک‌ها هم به درک نادرست مدیران شهرداری از کارکرد مطبوعات بر می‌گردد.

وی با اشاره به این نکته که اگر شهرداری دکه نمی‌سازد مگر نمی‌شود در سینما و کتابخانه‌ها و سایر مراکز ایستگاه و میز مطبوعاتی ایجاد کرد، افزود: حتی اگر 200 کیوسک جدید ایجاد شود چه کسی می‌تواند تضمین کند که شاغلین این دکه‌ها بدون فروش اقلام خوراکی و سیگار و ... بتوانند هزینه‌های خود را تأمین کنند و آیا اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر نهادها با الزام آن‌ها به فروش فقط روزنامه و نشریه، حمایتی هم برای جبران کسری درآمدشان می‌کند؟

این روزنامه‌نگار اصفهانی با انتقاد از عدم برنامه‌ریزی برای رفع مشکلات معیشتی شاغلین کیوسک‌های مطبوعاتی، گفت: بی‌میلی این افراد و عدم دلگرمی آن‌ها به کار سبب شده که فروش نصف جهان به صورت آزمایشی در 10 سوپر مارکت چهار برابر فروش آن در کل دکه‌های مطبوعاتی باشد و این خود دلیلی برای کاهش کارایی این واحدها و نیازی است که به بازآفرینی ویترین‌های فرهنگی و ارائه راهکار درآمدی جایگزین در برابر حذف فروش اقلام غیرفرهنگی در دکه‌های مطبوعاتی اصفهان حس می‌شود.

وی کیفیت را رکن اساسی جذب مخاطب دانست و ادامه داد: اگر هزار کیوسک مطبوعاتی هم در اصفهان داشته باشیم ولی مطبوعات ما کیفیت نداشته باشند، اتفاق خاصی برای رشد فرهنگی شهر و افزایش مخاطب رخ نمی‌دهد.

*سد معبر عمدی کیوسک‌های مطبوعاتی در کشورهای پیشرفته و حکایت شهرداری اصفهان

ناظمی متذکر شد: برای حل مشکلات زیرساختی مطبوعات باید راه‌های جایگزین ارائه داد نه اینکه مشکل را به گردن کیوسک‌داری که مشکل معیشتی دارد و یا سطح مطالعه مردم انداخت.

سردبیر روزنامه نصف جهان خاطرنشان کرد: یگانه راه برون‌رفت از بحران موجود، هم صدایی مدیران مطبوعات با یکدیگر و وفاق متولیان فرهنگی با مطبوعات است که با ارزش‌گذاری بر مطبوعات محلی و پیدا کردن کارکردهای صحیح و تصحیح مشکلات عملکردی و محتوایی می‌توان به تحولی در توسعه کمی و کیفی مطبوعات محلی اصفهان رسید.

به گزارش خبرنگار فارس، در حالی‌که در فضای شهری اصفهان، با وجود ده‌ها مشکل اساسی فرهنگی و اجتماعی، مغفول مانده از دید مدیریت شهری روبه‌رو هستیم، شهرداری عزم خود را جزم کرده که به بهانه تکریم مردم و مبارزه با سد معبر هر روز بساط روزنامه‌فروشان را برهم بزند و هر روز به دکه‌داران اصفهانی نهیب می‌زند که میز و سکو نزنید.

همچنین مشاهده شده، شهرداری که باید مشوق امور فرهنگی باشد و خود کیوسک‌ها را افزایش دهد، شبانه توسط مأموران سد معبرش به کیوسک‌های محدود اصفهان سرکشی کرده و اقدام به باز کردن سکوهای تاشو و بردن میزها و ویترین‌های این دکه‌های کوچک که حداقل ویترین مطبوعات اصفهان هستند، می‌کنند و در پیگیری هم کسی جوابگوی خسارت این قشر زحمتکش نیست.

جالب است بدانیم در کشورهای پیشرفته کیوسک‌های مطبوعاتی از قصد و تعمدی طوری ساخته و در پیاده‌رو قرار می‌گیرند که راه مردم را سد کنند تا توجه مردم به امور فرهنگی معطوف شود ولی در کشور ما که چند سال رشد فرهنگی‌اش عقب‌تر است، کیوسک مطبوعاتی را سد معبر به حساب می‌آورند.

انتهای پیام/63001/ر40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول