اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار مرکزی:

توسعه اشتغال روستایی گامی موثر در تحقق اقتصاد مقاومتی است

استاندار مرکزی با بیان اینکه یکی از عمده‌ترین دلایل مهاجرت روستائیان به شهرها مسئله اشتغال و عدم وجود فعالیت‌های اقتصادی است، گفت: توسعه اشتغال روستایی گامی موثر در تحقق اقتصاد مقاومتی است.

توسعه اشتغال روستایی گامی موثر در تحقق اقتصاد مقاومتی است

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک محمدحسین مقیمی بعد از ظهر امروز در نشست ملی مدیران کل دفاتر امور روستایی و شوراهای سراسر کشور در اراک افزود: ایجاد اشتغال و اقتصاد در روستاها یکی از مهمترین اقدامات در راستای توسعه روستاها محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: نخستین اولویت در ایجاد اشتغال در روستاها، شناسایی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های روستاها است.

استاندار مرکزی ادامه داد: با توجه به اینکه در برنامه پنجم توسعه و سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری بر توسعه اشتغال در مناطق روستایی تاکید شده است، فعالیت‌های خدماتی مسئولان باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که ایجاد اشتغال در روستاها در صدر فعالیت‌ها قرار گیرد.

وی با بیان اینکه بعد از انقلاب جهاد سازندگی فعالیت‌های عمرانی بسیاری در راستای توسعه مناطق روستایی، بهبود وضعیت روستاییان و محرومیت زدایی روستاها انجام داده است، اظهار داشت: در عرصه‌های کشاورزی و تولیدی نیز فعالیت‌های مطلوبی در روستاها انجام شده ولی هنوز نتوانسته‌ایم کشاورزی مدرن را جایگزین کشاورزی سنتی کنیم.

مقیمی پایین بودن سطح درآمد روستاییان را یکی از دلایل مهاجرت از روستاها به شهر عنوان کرد و بیان داشت : در گذشته 70 درصد جامعه در روستاها ساکن بودند ولی اکنون 30 درصد از جمعیت در روستاها و 70 درصد در شهرها ساکن هستند که در صورت ادامه این روند جمعیت روستاها همچنان کاهش خواهد یافت.

وی یادآور شد: در حال حاضر اقدامات موثری از جمله  اجرای بیمه‌های روستایی، سرمایه گذاری بانکی، تامین منابع خرد مالی، ایجاد صندوق‌های قرض‌الحسنه روستایی و... در راستای توسعه مناطق روستایی در حال انجام است و در صورتی که این اقدامات ساماندهی و منسجم ارائه شود نتایج مثبت بسیاری خواهد داشت.

استاندار مرکزی با اشاره به اینکه حجم سرمایه گذاری‌ها در روستاها بسیار پایین است، گفت: با توجه به وضع اقتصادی و امکانات محدود دولت سرمایه گذاری در روستاها می‌تواند به عنوان یک فرصت مناسب برای دولت به منظور گسترش فعالیت‌های روستایی محسوب شود.

مقیمی فعالیت شوراها و دهیاری را در توسعه روستاها موثر دانست و افزود: پس از حذف کدخدا در روستاها، روستاها به گونه‌ای بدون متولی بودند و با اجرای قانون شوراها و فعال شدن شوراهای روستایی و تصویب آیین‌نامه دهیاری‌ها در دولت شرایط برای فعالیت این متولیان روستاها فراهم شده است که دهیاران و اعضای شوراهای روستایی باید تمام تلاش خود را در جهت رونق، توسعه و آبادانی روستاها به کار گیرند.

وی خاطر نشان کرد: روستاها به ‌عنوان محور توسعه باید مورد توجه باشند و دهیاران برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای در روستاها باید با تمام توان وارد شوند.

همایش دو روزه مدیران امور روستایی استانداری‌های کشور با هدف آسیب شناسی و ارائه دستاوردهای عمرانی و اجرایی دهیاری‌ها در اراک برگزار و در این همایش برنامه‌های پیشنهادی سال آتی مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/87002/ش30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول