به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حسن فلاح ظهر امروز در جلسه هماندیشی و کیفیتبخشی طرحهای آموزش قرآن که در مرکز آموزش نیروی انسانی فرهنگیان شهید کامیاب مشهد برگزار شد، اظهار کرد: پرداختن به درس قرآن باید به اندازه سهم قانونی آن نسبت به دیگر دروس مورد توجه باشد.
وی خطاب به معاونان آموزشی و کارشناس مسئولان مناطق قطبی خراسان رضوی افزود: یکی از رسالتهای شما نظارت بر اجرای صحیح برنامههای درسی است.
فلاح با اشاره به اینکه آموزش و پرورش از هم جدا نیست، افزود: معلمان در تدریس قرآن به دانشآموزان، باید خود عمل کننده به آن بوده و قرآن را قرائت کنند تا بتوانند شاهد نفوذ قرآن در دانشآموزان باشند.
وی در ادامه با بیان اینکه زنگ درس قرآن باید با زنگ دیگر دروس تفاوت داشته باشد، گفت: نقش معلم در راستای ایجاد انگیزه در دانشآموزان در زنگ قرآن بسیار مهم است.
کارشناس مسئول توسعه فعالیتهای قرآنی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در نظام مدیریت کیفیت جامع، افزایش جذابیت نزد دانشآموزان، معلمان و کارکنان، سرعت ارائه خدمات آموزشی و پرورشی، بهبود برنامه درسی و فرآیندهای ارزشیابی باید مورد توجه قرار گیرد.
وی از پیشنیازهای این نظام به عدم تمایل به پنهان کردن شکستها، تغییر عادتهای قدیمی، صبور بودن و به منافع دراز مدت اندیشیدن، فراهم ساختن دانش و مهارت جدید، تهیه برنامه راهبردی و استراتژیک در مدرسه و... اشاره کرد.
فلاح با عنوان اینکه داشتن راهبرد در مدیریت کیفیت جامع میتواند فعالیتهای مدرسه را همسو و همجهت کرده و باعث افزایش اثربخشی نیز شود، گفت: اهداف مهم از آموزش قرآن در مقطع ابتدایی انس با قرآن و کسب مهارت روخوانی آن است.
وی با تأکید بر اینکه در رابطه با آموزش قرآن در مقطع ابتدایی فقط روخوانی مد نظر است و لحن عربی و تجوید به صورت جدی مطرح نیست، افزود: استعدادیابی قرآنی کار حوزه پرورشی در مدارس است.
فلاح همچنین از دیگر مؤلفههای کیفیتبخشی به ارتقای آموزش قرآن، رعایت تعداد جلسات و جانمایی صحیح آموزش در جدول برنامه هفتگی طبق مصوبه 844 شورای عالی آموزش و پرورش و وجود معلم پایه آموزش دیده اشاره کرد.
کارشناس مسئول توسعه فعالیتهای قرآنی وزارت آموزش و پرورش در خاتمه از دلایل تأکید به آموزش قرآن در مقطع ابتدایی توسط معلم پایه به لزوم آشنایی وی با آموزشهای فارسی، توانایی در برقراری ارتباط عمودی و افقی میان دروس و اینکه این معلم مورد علاقه دانشآموزان بوده و تنها فردی است که با تفاوتهای فردی و سطوح یادگیری دانشآموزان آشنایی دارد، اشاره کرد.
انتهای پیام/2202/س40/چ3000