اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پلیس فتای خراسان رضوی خبر داد

کاهش 6 درصدی جرائم مالی، سرقت و کلاهبرداری در خراسان رضوی

رئیس پلیس فتای خراسان رضوی از کاهش 6 درصدی جرائم مالی، سرقت و کلاهبرداری در این استان خبر داد و گفت: در بحث هتک حرمت، تهمت و افترا نسبت به سال قبل افزایش داشته‌ایم.

کاهش 6 درصدی جرائم مالی، سرقت و کلاهبرداری در خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، سرهنگ سید محسن عرفانی ظهر امروز در نشست خبری اظهار داشت: در ایام پایانی سال خریدهای اینترنتی و آنلاین تا حدودی افزایش می‌یابد که این موضوع کلاهبرداران فضای مجازی را وسوسه می‌کند.

وی با تشریح پرونده‌هایی در این خصوص افزود: فردی که با جعل درگاه بانکی توانسته بود رقمی بالغ بر 700 میلیون ریال را سرقت کند پس از دستگیری، همدست خود را معرفی و به 80 فقره سرقت اعتراف کرد که با توجه به حجم بالای سرقت احتمال این که رقم بیش از 700 میلیون ریال باشد، وجود دارد.

رئیس پلیس فتا خراسان رضوی با اشاره به اینکه مردم باید هشدارهای پلیس فتا را جدی بگیرند، بیان کرد: اگر تبلیغاتی را در فضای سایبری و یا ماهواره‌ها دیدند که با یک شماره اعتباری اقدام به بازاریابی و... می‌کند، این کاملاً کلاهبرداری است و باید در این زمینه هوشیار بود.

عرفانی ادامه داد: یکی از راه‌های مطمئن شدن از برند، فروشنده و مکان، وارد کردن کلمه www.who.is در قسمت جستجوی صفحه خرید است که اگر در این صفحات حتی یک نقطه تفاوت کند، مطمئناً کلاهبرداری است و باید آگاه بود.

وی با اشاره به جعل درگاه‌های بانکی اظهار کرد: بانک‌ها نیز می‌توانند در این خصوص به عنوان شاکی خصوصی وارد عمل شوند.

وی با اشاره به این که افراد نیز نباید رمز عبور خود را در اختیار دیگران قرار دهند و حتی هنگام خرید از طریق کارتخوان‌ها نیز خود رمز عبور را وارد نمایند، خاطر نشان کرد: افراد نباید رمز عبور را در صفحات فروش save کنند و پس از انجام کار حتماً disconnect شده و سیستم را log off نمایند و برای اطمینان بیشتر نرم‌افزار key logger را از روی سیستم خود حذف کنند.

رئیس پلیس فتا خراسان رضوی با انتقاد از عدم توجه برخی افراد به هشدارهای پلیس افزود: در یک مورد، پزشکی با مراجعه به پلیس فتا عنوان کرد مبلغ 900 میلیون ریال از حسابش به سرقت رفته و به 8 حساب مختلف واریز شده که با بررسی‌های اطلاعاتی پلیسی مشخص شد نام خانوادگی سارق با مالباخته یکی است.

به گفته وی، با بررسی‌های انجام شده مشخص شد سارق، پسر مالباخته بوده و با در اختیار داشتن رمز عبور توانسته مبلغ 900 میلیون ریال را برداشت و به حسابهای مختلف واریز نماید.

عرفانی افزود: پرونده‌های جرائم مالی، سرقت و کلاهبرداری در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 6 درصد کاهش داشته اما در موضوعات هتک حرمت، تهمت و افترا نسبت به سال قبل افزایش داشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه پلیس فتا خراسان رضوی در کشور رتبه دوم بعد از تهران را دارد، بیان کرد: بالغ بر 75 درصد پرونده‌ها کشف شده که این آمار نشان‌دهنده پیشرفت در فضای مجازی است.

رئیس پلیس فتا خراسان رضوی گفت: اکثر مجرمین دستگیر شده در فضای مجازی ساکن استان‌های دیگر خصوصاً غرب هستند.

عرفانی با اشاره به اینکه رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی آسیب‌های مخربی بر بدنه خانواده وارد می‌کند، افزود: مسئول رسیدگی به این موضوع شورای عالی فضای مجازی است.

انتهای پیام/2202//چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول