اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قهرمان سوارکاری بوشهر در گفت‌وگوی فارس عنوان کرد

حکایت ورزش پرهزینه اسب سواری و عدم پشتوانه مالی برای سوارکاران

قهرمان بندر ریگی سوارکاری استان بوشهر گفت: متأسفانه به علت نبود اعتبار و پشتوانه مالی تا الان نتوانسته‌ایم باشگاه و اسطبل و امکانات را در بندر ریگ دائر کنیم.

حکایت ورزش پرهزینه اسب سواری و عدم پشتوانه مالی برای سوارکاران

به گزارش خبرگزاری فارس از بندر ریگ، اسماعیل حیاتی متولد هشتم  آذر 1365 ساکن بندر ریگ دانشجوی رشته فناوری اطلاعات و مجری لوله کشی گاز قهرمان سوارکاری استان هم هست و مقام‌های متعددی را در استان کسب کرده و علاقه وافری به سوارکاری دارد، با وی در مورد سابقه فعالیت ورزشی، رشته سوارکاری، مشکلات و ..... به گفت‌وگو نشستیم.

فارس: چند وقته این رشته رو شروع کردی؟ از چند سالگی و برای نخستین بار چه حسی داشتی؟

حیاتی: تقریبا 4 سالی هست سوارکاری رو شروع کردم یعنی از 23 سالگی که میشه گفت برای شروع خیلی دیر بود، نخستین‌بار به صورت اتفاقی بعد از مراسم تعزیه روز عاشورا با یه هیجان آمیخته با ترس سوار اسب شدم که نتیجه‌اش افتادن از اسب بود.

فارس: چه مدت هست به صورت حرفه‌ای سوار کاری رو شروع کردی؟

حیاتی: کمتر از 2 سال هست که به صورت حرفه‌ای سوار کاری رو دنبال می‌کنم البته با توجه به امکانات و موقعیت محدودی که در استان بوشهر داریم نمی‌توان گفت حرفه‌ای ولی خطرات و سختی‌هایی وجود داره به مراتب از جاهایی که حرفه‌ای دنبال می‌کنند بیشت است.

فارس: آیا در برگزاری کلاس‌های سوارکاری هم شرکت داشتی؟

حیاتی: در حال حاضر فقط در شاخه کورس فعالیت داشته‌ام و تا به حال در هیچ کلاسی  شرکت نداشتم.

فارس: زیر نظر کدام مربی فعالیتت را آغاز کردی؟

حیاتی: زیر نظر آقای عبدالله نورافشان که از پیشکسوتان و جزو نخستین سوارکاران بندرریگ است فعالیت خودم را شروع کردم و لازم می‌دانم که ذکر کنم تمام زحمات و هزینه‌های نگهداری اسب به دوش آقای نورافشان بوده و هست و پایه گذار ورزش سوارکاری با اسب در بندرریگ است.

فارس: تا حالا به باشگاه خاصی هم مراجعه کردید؟

حیاتی: تا به حال به هیچ باشگاهی مراجعه نکردم و به دلیل برخی مسائل همچنان به صورت تجربی و بومی سوارکاری را دنبال می‌کنم.

فارس: از نخستین مسابقات رسمی که شرکت کردید بگید؟

حیاتی: در نخستین مسابقه رسمی با راسب سزار پا به مسابقات گذاشتم این مسابقه به مناسبت 22 بهمن در شهر گناوه برگزار می‌شد، 18 اسب سوار در 3 گروه 6 تایی با هم رقابت می‌کردند و در نهایت 6 اسب به فینال صعود کرد که به لطف خدا توانستم به فینال برسم ولی به دلایلی از جمله بی‌تجربگی موفق به کسب مقام نشدم ولی در مسابقات استانی توانستم سه مقام را به دست بیارم.

فارس: تا حالا در طول سوار کاری چند بار مقام کسب کردی؟

حیاتی: نخستین بار در تاریخ سوم آبان ماه امسال در کورس سوارکاری یک‌هزار متر استان در شهر وحدتیه موفق شدم مقام دوم را کسب کنم برای این مسابقه خیلی تمرین کرده بودم و چون مدت زیادی نبود در مسابقات رسمی شرکت می‌کردم کمی برام سخت بود، ولی با تلاش زیاد و اعتماد به نفس و در نهایت مقام دوم به من رسید.

بار دوم در مسابقات کورس استانی که در شهر اهرم برگزار شد با فاصله زیاد از رقبا مقام اول را کسب کردم و جام قهرمانی را برای نخستین بار در مسابقات اسب سواری به بندرریگ بردیم و بالاخره 18 اسفند 92 در مسابقات استانی که به مناسبت روز بوشهر در شهر چغادک برگزار شد لطف خدا باز هم شامل حال ما شد و موفق شدم در یک مسابقه سخت و نفس گیر و در حالی که اسبم تمرین نداشت و تازه از بند مصدومیت رها شده مقام اول مسابقات را کسب کنم و شادی را به اردوی بندرریگ هدیه کنم.

فارس: از تیم سوارکاری بندرریگ بگویید؟

حیاتی: درباره تیم سوارکاری بندرریگ باید بگم که همه بچه‌ها از روی علاقه و رفاقت وارد این عرصه شدند و فعالیت می کنند و مثل خیلی جاها با آوردن کپی شناسنامه و کارت ملی و قرارداد عضو شدند،  متأسفانه به علت نبود اعتبار و پشتوانه مالی تا الان نتوانسته‌ایم باشگاه و اسطبل و امکانات را دائر کنیم و تیم سوارکاری را تشکیل بدیم اما درصدد هستیم که برای ورزش سوارکاری در بندرریگ هئیت تشکیل داده  شود و دامنه فعالیت‌ها و در نتیجه آن پیشرفت‌‎ها را گسترش دهیم که این امر مهم همکاری و اقدامات وعملی مسئولان را می‌طلبد.

فارس: از صدمات سوارکاری بگویید؟ آیا تا به حال اسب شما و یا خودتان هم صدمه‌ای دیدید؟ به چه صورت بوده؟

حیاتی: سوار کاری به خصوص رشته کورس ورزش پرخطری است و من و اسبم در این مدت نسبتا" کوتاه دچار آسیب و صدماتی شدیم

فارس: سوارکاری تا چه اندازه روی بدن انسان تأثیر می‌گذارد؟

حیاتی: سوارکاری ورزشی است که اگر به طور مداوم و روی برنامه و درست انجام شود بدن ورزیده و محکم می‌شود و به همان اندازه هم روی روح و روان آدمی تأثیر مثبت می‌گذارد و بی جهت نبوده که پیامبر اکرم(ص) سوارکاری را یکی از بهترین ورزش‌ها معرفی کرده‌اند.

فارس: آیا درست است که می‌گویند سوارکاری یک رشته ورزشی پرهزینه‌ای است؟  

حیاتی: بله سوارکاری یک رشته ورزشی پرهزینه‌ای است به فرض که من به سوارکاری علاقه دارم برای شروع اگر بخواهم از خودم اسبی داشته باشم و نگهداری اسب به عهده خودم باشد باید جای مناسبی برای نگهداری داشته باشم و این خیلی هزینه زیادی را می‌طلبد راه ساده‌تر و کم هزینه‌تر این است که در باشگاه سوارکاری ثبت نام کنم در این صورت علاوه بر اینکه ورزشکار ملزم به پرداخت شهریه ماهیانه است وسائلی برای خود سوار و اسب نیاز هست مانند زین، نمد، متعلقاتش، کلاه، شلوار، کفش  ... که اگر سوارکار بخواهد تمام این وسایل را تهیه کند حتی اگر بخواهد از نوع معمولی و ارزان قیمت آن را هم تهیه کند کمتر از یک میلیون تومان نیست و بعضی‌ها به علت هزینه بالا برخی اقلام را تهیه نمی‌کنند و با هزینه کمتری سوارکاری میکنند ولی اینجور سوارکاری رعایت ایمنی لازم را ندارد.

فارس: لطفا از خاطرات خوب و بدی که در این رشته برای شما اتفاق افتاده بگویید؟

حیاتی: خاطرات خوب در هر رشته ورزشی به‌دست آوردن قهرمانی است و بهترین خاطرات من هم مربوط است به مقام‌هایی که در استان کسب کردم و خاطره بدی هم که دارم یک به مسابقه که در بندرریگ برگزار شد که به علت ضعف داوری ضربه خوردم و در حق شهرمان ظلم شد و دیگری به مسابقه‌ای که در وحدتیه دور دوم برگزار شد وبه علت مصدوم شدن اسبم نتونستم مقام بیارم و چهارم شدم.

 

فارس: روزی چند ساعت تمرین داری؟

حیاتی: به علت شرایط کاریم متأسفانه نمی‌توانم به طور مداوم تمرین داشته باشم ولی قبل از مسابقات سعی می‌کنم هر طور که شده هفته‌ای سه روز برای تمرین سوارکاری وقت بگذارم و روزی یکی دو ساعت را با اسبم به سواری بروم و روزهایی معمولی که مسابقه‌ای پیش رو نباشد شده که در ماه شاید یک بار رفته باشم.

فارس: اسم اسب شما چی هست و چرا این اسم انتخاب کردی؟  

حیاتی: از وقتی که اطلس خریداری شد همان اطلس بود و اسمش را تغییر ندادیم.

فارس: در مسابقه‌ای که پیش رو داشتید چند کورس و به چه مسافت سواره رفتید؟

حیاتی در مسابقه آخری که در چغادک برگزار شد و شرکت کننده‌ها در دو گروه به رقابت پرداختیم و نفر اول تا سوم هر گروه به فینال راه پیدا کرد و در فینال 6 سوار کار بودیم  که کورس گذاشتیم که در محل پیست 800 متر موفق شدم به عنوان نفر اول از خط پایان عبور کنم، البته ناگفته نماند اطلس در تمرینات قبل از مسابقه بهمن ماه شهر وحدتیه از ناحیه مچ دست چپ مصدوم شد که متأسفانه در روز مسابقه هم وضعیتش بدتر شد، این برای دومین‌بار است که اسبم مصدوم شده و خودم هم از اسب افتادم که بار آخر به شدت مصدوم شدم ولی خدا رو شکر به خیر گذشت و البته باید بگم افتادنم فقط بی احتیاطی خودم بود

فارس: از مزایا و معایب سوارکاری بگویید؟

حیاتی: از مزایای اسب سواری میشه به بالا بردن روحیه و شجاعت و آمادگی جسمانی فرد یاد کرد و اگر بر اساس اصول و رعایت جانب احتیاط سوارکاری کنیم دچار هیچ عیب و صدمه‌ای نخواهیم شد.

فارس: به غیر از سوارکاری چه ورزش‌هایی رو دنبال می‌کنید؟

حیاتی: به غیر از سوارکاری  ورزش‌هایی چون فوتبال و در فصل تابستان شنا را دنبال می‌کنم

 

فارس: تا حالا شده در حین برگزاری مسابقه با رقبا سوارکار، هراس داشته باشی؟

حیاتی خوشبختانه ترس و هراس هیچ رقیبی ندارم منظورم این نیست که از همه بهترم ولی در حین مسابقه تمام تلاشمو برای اول رسیدن خط  پایان می‌کنم و تمام تمرکزم روی اسبم و مسیر مسابقه می‌گذارم و خط پایان را به خدا می‌سپارم.

فارس: چه پیشنهادی برای چابک سوارن جوان بوشهری و بندرریگی دارید؟

حیاتی: من کوچک‌تر ازاونی هستم که بخواهم پیشنهاد یا حرفی برای این عزیزان داشته باشم فقط نظر و عقیده خودم رو میگم  کسی که ورزشکار است اول باید اخلاق داشته باشه و اگه کسی دوست دارد در کارش پیشرفت کنه نباید بگه خودم همه چیز رو بلد و واردم هر نکته و نصیحتی از هر کوچک‌تری هم که شنیده میشه باید توجه کنیم ممکن است رمز پیروزی لابلای حرفای همان فرد کوچک‌تر باشد.

.......................................

گفت وگو از اسما قاسمیان

......................................

انتهای پیام/66006صا40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول