اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می­‌دهد

سرانه مطالعه دانش‌آموزان 2 دقیقه در شبانه‌روز؛ لزوم راه‌اندازی نهضت کتاب‌خوانی

سرانه مطالعه دانش‌آموزان در شبانه‌روز تنها 2 دقیقه بوده که با تلفیق سرانه مطالعه کتاب‌­های درسی به 6 دقیقه افزایش پیدا می‌کند؛ این موضوع ضرورت راه‌اندازی نهضت کتاب‌خوانی و کتابخانه‌سازی را صدچندان می‌کند.

سرانه مطالعه دانش‌آموزان 2 دقیقه در شبانه‌روز؛ لزوم راه‌اندازی نهضت کتاب‌خوانی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، در اغلب موارد کودکان و دانش‌آموزان از دوران مدرسه به واسطه عضویت در کتابخانه­‌های مدارس با کتاب و کتابخانه آشنا می­‌شوند؛ اما کارشناسان معتقدند سرانه مطالعه کشور در شبانه‌روز تنها 2 دقیقه بوده که با تلفیق سرانه مطالعه کتاب‌­های درسی به 6 دقیقه افزایش پیدا کرده است.

به علت اهمیت بالای ساخت کتابخانه­‌ها در مدارس در قالب گزارشی به وضعیت کتابخانه­‌ها در مدارس خراسان رضوی پرداختیم.

*رفع کمبود فضای مطالعه نیازمند ساخت کتابخانه‌های جدید است

مدیرکل مشارکت­‌ها و شهرداری­‌های نهاد کتابخانه­‌های عمومی با بیان این‌که مدارس و مساجد هم نیاز به کتابخانه دارند، گفت: کتابخانه­‌ها مکمل مدارس هستند و در آموزش دانش‌آموزان نقش مهمی را ایفا می­‌کنند.

علی غیاثی‌ندوشن با اشاره به این‌که نهاد کتابخانه­‌های عمومی انتظار گسترش ساعات مطالعه مردم را دارد، افزود: کشور ما با کمبود فضای مطالعه نسبت به جمعیت آن رو‌به‌رو بوده و نیازمند ساخت کتابخانه است.

این مقام مسئول ادامه داد: با وجود اعتبارات و کمک­‌های مالی دولت، ساخت کتابخانه­‌ به حمایت­‌های بیشتری نیازمند است که با کمک خیرین مدرسه­‌ساز و مسجدساز می‌توان به ساخت کتابخانه در کشور رو آورد که این امر باعث کاهش کمبودهای فضای مطالعه در کشور می‌شود.

غیاثی‌ندوشن با اشاره به این‌که در بیش از 60 شهر کشور انجمن‌های کتابخانه­‌ها و خیرین کتابخانه‌­ساز وجود دارد، یادآور شد: مشهد می­‌تواند الگوی خوبی برای سایر کلان‌شهرهای کشور در راستای برگزاری جشنواره­‌های خیرین کتابخانه­‌ساز باشد تا این افراد در سراسر کشور به ساخت کتابخانه و فضای مطالعه اقدام کنند.

*سیستم مطالعه در خراسان رضوی به سوی تست‌زنی رفته است

معاون پژوهش و برنامه‌­ریزی اداره­‌کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی نیز در این باره گفت: یکی از سیاست­‌های اداره­‌کل، ساخت کتابخانه‌­های کلاسی است زیرا وجود کتابخانه در هر کلاس برای افزایش سرانه مطالعه دانش‌آموزان از اهمیت خاصی برخوردار است.

علیرضا کاظمی وجود انجمن اولیا و مربیان در مدارس و ارتباط آنها را با اداره­‌کل یکی از مهم‌­ترین ظرفیت­‌های آموزش و پرورش در افزایش سرانه مطالعه دانش‌آموزان دانست و افزود: اداره‌­کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در نظر دارد با همکاری نهاد کتابخانه­‌های عمومی استان از ظرفیت‌های مهم استان در راستای افزایش سرانه مطالعه کتاب در بین دانش‌آموزان استفاده کند که امیدواریم هر چه زودتر به این هدف برسیم.

وی ادامه داد: با روش­‌های اشتباه کنکور و جذب بسیاری از دانش‌آموزان به تست‌زنی، توجه جامعه بیشتر به سمت مطالعات کتاب‌های تست دوخته شده؛ از این رو سرانه مطالعه از کاهش چشمگیری برخوردار شده است.

*80 درصد مدارس خراسان رضوی کتابخانه دارند

معاون پرورشی و فرهنگی اداره­‌کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی نیز در این زمینه گفت: متولی کتابخانه­‌های مدارس استان، اداره‌کل آموزش و پرورش بوده که درصدد افزایش آنها در همه مدارس خراسان رضوی است.

علی منصوریان افزود: 80 درصد مدارس خراسان رضوی کتابخانه دارند؛ این در حالی است که سرانه فضای کتابخانه­‌های مدارس استان 2.5 درصد بوده که در کشور رتبه متوسط به بالا را دارد.

این مقام مسئول تصریح کرد: قطعاً خیرین مدرسه‌­ساز می­‌توانند با ساخت کتابخانه یا اهدای کتاب به مدارس، این سرانه را در خراسان رضوی افزایش داده و در ارائه خدمات آموزشی به دانش‌آموزان به عنوان نسل آینده جامعه نقش موثری را ایفا کنند.

انتهای پیام/2202/ز40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول