اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

9/ ایران گشت/ زنجان

آستان امامزاده زیدالکبیر، بنایی زیبا در شرق ابهر

آستانه امامزاده شاهزاده زیدالکبیر، بنایی زیبا در شرق ابهر محسوب می‌شود که از جمله مکان‌های مذهبی این شهر است.

آستان امامزاده زیدالکبیر، بنایی زیبا در شرق ابهر

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، شهرستان ابهر از شهرستان‌های بسیار پر اهمیت استان زنجان است که بناهای مختلف و زیبایی در آن وجود دارد، یکی از بزرگترین و نامی‌ترین بناهای سلطانیه گنبد آجری سلطانیه است که چشم هر بیننده‌ای که از اتوبان زنجان - قزوین عبور می‌کند، از دور به خود جلب می‌کند و موجب تعجب همه افراد می‌شود.

اما سلطانیه علاوه بر گنبد زیبای سلطانیه با نمای زیبای آجری دارای آرامگاه و بناهای تاریخی مهمی است که در زیر سایه گنبد سلطانیه دیده نمی‌شود و کمتر اسمی از این بناهای تاریخی سخن به میان می‌آید.

آرامگاهی در در منتهی‌الیه شرق شهرستان ابهر قرار دارد که بر اساس تاریخ شاهزاده خفته در زیدالکبیر به نخستین پیشوای شیعیان جهان باز می‌گردد.

آرامگاه زیدالکبیر دارای گنبدی دو پوش و از نوع رک است که با گلویی مخروطی و بلند آرامگاهی به سبک سده‌های سوم و چهارم هجری قمری را یادآور می‌شود.

این آرامگاه با نقش و نگارهای زیبا از دور چنان انسان را مجذوب خود می‌کند که ساعت‌ها تماشای این آرامگاه آرامشی خاص در انسان ایجاد می‌کند.

سطح خارجی این گنبد سطوح دارای پوشش کاشی فیروزه‌ای مزین به طرح‌های هندسی و کاربندی رنگی زیبا است که هر انسان به راحتی فریفته زیبایی آن می‌شود.

‌بنای عظیم چهار ضلعی امامزاده شاهزاده زیدالکبیر  مطابق تحقیقات انجام شده به شیوه بناهای دوران ایلخانی است اما ایوان‌های شمالی و شرقی آن‌، در دوران صفویه و ایوان‌های جنوبی و غربی در دوره اخیر به این بنا عظمت دو چندانی داده است،آجر کاری بسیار مناسب بدنه گنبد زیرالکبیر را در ذهن‌ها ماندگار و نفس‌ها را در سینه محبوس می‌نماید.

برخلاف چهره‌آرایی این گنبد، داخل بنا بدون تزیین است‌،درگاه‌های شرقی و شمالی گنبد نیز همچون خود گنبد اثری ماندگار است که به زیبایی هر چه تمامتر  کنده‌کاری و فلزکاری شده است.

قطعه شعری است که بر روی بدنه در چوبی نوشته شده است که بر اساس حروف ابجد،این بنا در ردیف آرامگاه‌های نیمه نخست قرن نهم هجری قمری قرار می‌گیرد.

برای ماندگاری بیشتر امامزاده شاهزاده زیدالکبیر به نظر می‌رسد باید برنامه‌های بیشتری در نظر گرفته شود و معرفی آن به همگان می‌تواند گامی مهمی برای معرفی چنین ظرفیت‌های مطلوبی در استان باشد.

امامزاده شاهزاده زیدالکبیر در ایام نوروز نیز آماده بازدید علاقه‌مندان به هنر و معماری است.

*بقعه ملا حسن کاشی

بقعه ملا حسن کاشی در جنوب شرق محوطه تاریخی گنبد سلطانیه اثری زیبا و ماندگار است که بازدید کنندگان از گنبد سلطانیه سری هم به آن زده و از این اثر تاریخی بازدید می‌کنند.

این بقعه در زمان شاه طهماسب صفوی برای مولانا حسن کاشی معروف به شیرازی از علمای حکمت الهی احداث شده است و هنوز هم آثار این بقعه برای بازدید علاقه‌مندان وجود دارد.

این بقعه به شیوه آجر و کاشی به رنگ فیروزه‌ای ساخته شده و قرینه‌سازی در ساختار و تزئینات مقرنسی از نوع معلق به رنگ سفید و  قهوه‌ای در سطوح داخلی گنبد زیبای آن را دو چندان کرده است.

ایوان‌های چهارگانه این بقعه در طبقه همکف با دهلیز به یکدیگر وصل شده و ایوان‌های کوچک با یک پله ارتباطی با ایوان‌های بزرگ در طبقه همکف می‌شوند،نتیجه این ارتباط، گنبد زیبایی ملا حسن کاشی است که بر هسته چهار گوش مرکزی قرار گرفته است.

این بقعه توسط دیواری که از لاشه سنگ اجراء شده محصور است و امروزه هم مرمت‌هایی در این بقعه از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان انجام شده است.

وجود عبارت‌های متبرکی همچون لا اله الا الله زیبایی این گنبد را دو چندان کرده و مردم با بازدید از این بنای زیبای تاریخی ـ اسلامی لذت می‌برند.

انتهای پیام/73003/ی40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول