اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کاروانسرای حاج کمال نگینی در شهرستان رباط کریم

حفاظت از آثار تاریخی وظیفه نسل امروز است

کاروانسرای حاج کمال یکی از آثار تاریخی ارزشمند رباط کریم بوده که گردشگران بسیاری را به خود جلب کرده است و نسل امروز وظیفه حفظ و حراست از این آثار را بر عهده دارند.

حفاظت از آثار تاریخی وظیفه نسل امروز است

به گزارش خبرگزاری فارس از رباط کریم، این کاروانسرا به سبک دو ایوانی است، ورودی کاروانسرا از ایوان غربی بوده و ایوان شرقی به عنوان شاه‌نشین کاربرد داشته است.

این کاروانسرا دارای یک حیاط مرکزی با اتاق‌هایی ایوان‌دار است که دور تا دور این حیاط احداث شده‌اند.

در پشت اتاق‌ها سالن‌های طولانی به عنوان بارانداز تعبیه شده که دسترسی به آنها از طریق ورودی‌هایی که چهار کنج حیاط قرار دارد، میسر است.

مصالح به کار رفته در این بنا سنگ، آجر، ملات گل و گچ بوده و تنها تزئینات کاروانسرا آجرکاری است.

*وجود کتیبه‌های تاریخی از کاروانسرای حاج کمال

مسئول کمیته اطلاع‌رسانی و تبلیغات ستاد هماهنگی خدمات سفر شهرستان رباط کریم در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رباط کریم با اعلام اینکه این مکان تاریخی بسیار زیباست، گفت: کاروانسرای حاج کمال با داشتن جاذبه‌های ساخت و تزئینات منحصر به فرد تاکنون توانسته گردشگران بسیاری را به خود جلب کند.

تقی سالک اضافه کرد: کاروانسرای حاج کمال رباط کریم دارای دو کتیبه بوده که روی یکی از آنها تاریخ 1240 هـ.ق و نام بانی «آقا کمال» حک شده است.

به گفته وی، ساختمان کاروانسرا حدود 3 هزار و 400 مترمربع است که 2 هزار و 400 مترمربع از آن زیربنا و هزار مترمربع بقیه را صحن کاروانسرا تشکیل‏ می‏‌دهد.

سالک ادامه داد: در هر ضلع رو به صحن کاروانسرا، غرفه‌‏هایی با یک ایوان‏ و یک حجره وجود دارد که شمار آن‏ها در مجموع به 18 غرفه‏ می‌‏رسد، هر یک از ایوان‌‏ها و اتاق‌‏ها اجاق مخصوص به خود را دارند که از آن‏ها برای پخت و پز غذا نیز استفاده می‌‏شود؛ این‏ اتاق‏‌ها طوری طراحی شده‏ است که زمستان‌‏ها نیاز به بخاری و تابستان‏‌ها احتیاج به وسایل‏ خنک‌‏کننده ندارد.

این‏ اتاق بیشتر به کاروان‌‏هایی‏ اختصاص داشت که با خانواده‏ عازم عتبات و عالیات‏ می‌‏شدند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به معرفی بخش‏‌های مختلف‏ بنای کاروانسرا پرداخت و گفت: این بخش‌ها عبارتند از جلوخان ورودی، راهرو، صحن‏ مرکزی، حجره‏‌های اطراف، شاه‏‌نشین جنوبی و ایوان شمالی که بسیار منحصر به فرد است.

این مسئول وجود پنج اصطبل و ویژگی‌‏های خاصی از جمله بارانداز، محل بستن و مهار کردن چهارپایان، اتاق سکونت چهار وادار و نگهبان، اجاق و نورگیرها را از دیگر بخش‌های مختلف این بنای تاریخی عنوان کرد.

از قسمتی از این کاروانسرا که به سالن اجتماعات معروف است برای نقالی و داستان‌سرایی استفاده می‌‏شد.

پشت این سالن‌‏ها، جایگاه خاصی به نام شاه‏‌نشین وجود داشت که مخصوص صاحب‏ منصبان بود.

شاه‏‌نشین ایوانی رفیع داشت و دهلیزهایی در کنار آن‏ها به چشم می‏‌خورد؛ دهلیزها محل استراحت و بیتوته خدمه و اهل‏ اندرونی بود.

سالک افزود: در قسمت پشت‏‌بام این کاروانسرا، دو برج دیدبانی هست که‏ افرادی برای نگهبانی در این مکان قرار می‏‌گرفتند تا بتوانند تمام نواحی‏ رباط کریم را به خوبی ببینند.

مواد ساختمانی مورد استفاده عبارتند از آجر با ملات گل، آهک و گچ؛ پایه‌‏های قطور کاروانسرا عامل‏ حفظ این بنا طی سال‌‏های متمادی بوده است.

به گفته وی، این اثر تاریخی زیبا همه روزه به ویژه در ایام سال نو پذیرای شهروندان و مسافران نوروزی است.

سالک تصریح کرد: آثار ارزشمندی چون کاروانسرای حاج کمال از جمله جاذبه‌های فرهنگی و معنوی شهرستان رباط کریم بوده و در حقیقت امانتی در دست نسل امروز است که باید برای حفظ و حراست از آن‌ها تمام توان خود را به کار بندیم.

انتهای پیام/2302/ز40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول