اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بیرجند میزبان اسطوره اهدای خون است

فرهنگ‌سازی رزمنده دفاع مقدس با اهدای خون در همه شهرهای ایران

شهرستان بیرجند، امروز میزبان اسطوره رکورد‌دار اهدا کننده خون، محمد‌امین جنیدی ‌جعفری است که تا‌کنون 140 واحد خون اهدا کرده است.

فرهنگ‌سازی رزمنده دفاع مقدس با اهدای خون در همه شهرهای ایران

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، فرهنگ اهداء خود از زمان‌های دور در جامعه نهادینه شده و تا‌کنون افراد بسیاری نجات‌یافته این امر بوده‌اند.

مهم‌ترین هدف انتقال خون در ایران، تأمین خون و فرآورده‌های سالم آن با بهترین کیفیت استاندارد مطابق با موازین تعیین شده بین‌المللی برای بیماران و نیازمندان و همچنین ترویج طب انتقال خون است.

در این میان افرادی در جامعه وجود دارند که اهداء خون را نوعی عبادت دانسته و جان برخی افراد جامعه در رگ‌هایشان نهفته شده است.

مصرف‌کنندگان اصلی خون و فرآورده‌های آن در ایران افرادی از قبیل بیماران تالاسمی، بیماران مبتلا به انواع هموفیلی، بیماران دیالیزی، بیماران نیازمند به جراحی‌های بزرگ مانند قلب، کلیه، مغز استخوان و زنان، مبتلایان به بیماری‌های خونریزی دهنده، نوزادان مبتلا به زردی ناشی از ناسازگاری خون مادر و جنین، انواع سرطانی‌ها به ویژه در مرحله شیمی درمانی و ... هستند که دل‌ها را به درد آورده و اشک‌ها را روی گونه جاری می‌سازند.

در بیمارستان‌ اگر قدم بزنی مادری خواهی دید که تسبیح بر دست گرفته در گوشه‌ای نشسته و چشمان غرق اشکش دنبال واحد خون دست پرستار می‌چرخد و زیر لب پچ‌پچ‌کنان تقاضامند انتقال خون به فرزندش است.

شهر بیرجند امروز میزبان رزمنده‌ای از دوران دفاع مقدس به نام محمد‌امین جنیدی جعفری است.

این هم‌وطن که اهل پیشوا (از توابع شهرستان ری) است در جمع خبرنگاران خراسان جنوبی اظهار داشت: به منظور فرهنگ‌سازی و تقویت فرهنگ اهدای خون، از سال 90 تصمیم گرفتم به ترتیب حروف الفبا برای اهدای خون به شهرهای ایران سفر ‌کنم و تا‌کنون توفیق یافته‌ام 10 شهرستان را به سرانجام برسانم.

جنیدی تصریح کرد: بعد از پایان جنگ تحمیلی و تاکنون در زادگاه خود و مشهد اهدا کننده خون بودم، اما تلنگری من را بر آن داشت تا از این پس و برای فرهنگ‌سازی این سنت پسندیده به شهرهای مختلف ایران نیز سفر کنم.

وی اذعان داشت: تا‌کنون موفق به اهدای 140 واحد خون به هم‌نوعان و هم‌وطنانم شده‌ام و هیچ لذتی در زندگی به خوشایندی زمان اهدای خون نداشته‌ام.

این اهداکننده زندگی با بیان این‌که هدف من از این کار چیزی جز به تصویر کشیدن معنای وسیع ایثار نیست، افزود: آشکارترین فایده اهدای خون، احساس فوق‌العاده ناشی از بخشیدن چیزی به کسی که به شدت به آن نیاز دارد، است.

جنیدی صحت و امنیت را دو مقوله مهم هر ملت عنوان کرد و گفت: یکی از سرچشمه‌های صحت، انتقال خون است که در صورت تامین کم و کاستی‌های آن ملت سرفراز می‌شود.

وی در ارتباط با گروه خونی خود یادآور شد: هر چند گروه خونی من +B است اما آرزو داشتم گروه خونی‌ام منفی باشد تا بیشتر مثمرثمر واقع شود.

این رکورددار اهدای خون در ارتباط با انتظار خود از مسئولان متذکر شد: هیچ انتظار خاصی از مسئولان ندارم اما اگر مسئولان ما به این عبادت با دید باز بنگرند زمینه‌های صحت مملکت را یکی پس از دیگری فراهم کرده‌اند.

جنیدی همسرش را مشوق اصلی زندگی و همراه خود دانست و گفت: انسان همیشه با امید زنده است و همسرم تا جایی که توانست من را در این امر مقدس همراهی کرد.

اما لحظاتی گذشت و منتظر ماندیم تا نظاره‌گر اهدای خون این مرد انسان‌دوست باشیم، متوجه شدم هنگام اهدای خون زیر لب زمزمه می‌کند و از روی کنجکاوی از وی پرسیدم ببخشید چه چیزی زمزمه می‌کنید که جواب داد: اگر بر هر مایعی سوره حمد تلاوت شود ملکول‌های آن تغییر پیدا می‌کند به همین دلیل هر بار که خون اهدا می‌کنم، طبق سفارش ائمه(ع) مناجات و ادعیه زیر لب زمزمه می‌کنم تا خون من در بدن هر انسانی که خون به وی منتقل می‌شود بسیار موثرتر از زمانی که در بدن من جاری است، منشاء اثر شود.

انتهای پیام/69017/غ30/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول