اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس خبر داد

سرانه فضای جنگلی فارس بیش از میانگین کشوری

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس گفت: سرانه فضای سبز جنگلی این استان از میانگین کشور بالاتر است.

سرانه فضای جنگلی فارس بیش از میانگین کشوری

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، سید کاظم بردبار بعد از ظهر امروز در مراسم گرامیداشت روز «منابع طبیعی، رسانه و ارتقای فرهنگی» اظهار داشت: فارس دو میلیون و 215 هزار هکتار جنگل دارد که از این نظر سرانه فضای سبز در این استان 5 هزار متر مربع بوده و از میانگین کشوری بالاتر است.

وی با بیان این که سرانه فضای سبز جنگلی فارس به نسبت 8 هزار متر سرانه جهانی پایین‌تر است، افزود: جنگل‌کاری و توسعه فضای سبز در حاشیه جاده‌ها که مدتی به سبب مشکلات نگهداری متوقف شده بود، دوباره در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس ادامه داد: سه وظیفه اصلی حفاظت، احیا و توسعه و بهره‌برداری بر عهده منابع طبیعی است.

وی اضافه کرد: در بحث آتش‌سوزی، سیل، تخریب و تجاوز با رسانه‌ها تعامل داریم چرا که فرهنگ‌سازی در این زمینه‌ها می‌تواند در حفظ منابع طبیعی اثرگذار باشد.

این مسئول خاطرنشان کرد: ما در دادن خبر با صداقت کامل برخورد می‌کنیم و رسانه‌ها نیز در تعامل با ما آنگونه که باید خبرها را انعکاس داده‌اند.

بردبار در همین زمینه گفت: به سبب تلاش رسانه‌ها بود که دریافت اعتبار مناسب حریق و آتش‌سوزی برای فارس میسر شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس بیان کرد: امسال از نظر آبی سال خشکی محسوب می‌شود اما در عرصه منابع طبیعی با توجه به پراکنش بارندگی، رشد گیاهان در عرصه‌های طبیعی فارس وضعیت مناسبی دارد.

وی ابراز داشت: امسال همچنین رشد علوفه در مراتع مناسب بود که البته از نظر بحث آتش‌سوزی کمی نگران‌کننده است.

فارس در شمار سه استان نخست کشور از نظر آتش‌سوزی جنگل‌ها

مدیر کل منابع طبیعی فارس بیان کرد: این استان در سطح کشور در شمار سه استان نخست از نظر آتش‌سوزی قرار دارد که در همین راستا از محل دو درصد اعتبار نفت، برای شهرستان‌های بحرانی مبالغی اختصاص داده شد.

بردبار افزود: سال‌های بعد باید در مورد لغزش، فرسایش خاک و سیل نیز مانند آتش‌سوزی اقدامات پیشگیرانه را انجام دهیم که در این زمینه استاندار فارس و معاونان ایشان در بحث تامین اعتبار، قول همکاری داده‌اند.

وی سپس به تشریح برنامه‌های هفته منابع طبیعی که از پانزدهم اسفندماه جاری آغاز شده پرداخت و ادامه داد: روز نخست هفته منابع طبیعی امسال در ورودی جنوبی شهر شیراز درختکاری شد و کاشت نهال بر سر مزار شهدا در همین روز انجام پذیرفت.

این مسئول خاطر نشان کرد: روز دوم هفته منابع طبیعی، پیاده‌روی عمومی در بلوار چمران انجام شد و برنامه درختکاری شهرداری در ارتفاعات چمران و کاشت نهال در امامزاده نیز در همین روز انجام گرفت.

وی خاطرنشان کرد: روز شنبه هفدهم اسفندماه که روز «بسیج درختکاری» بود در پادگان امام حسین(ع) درخت کاشته شد و در شهرستان مهر نیز دو طرف جاده مهر به پالایشگاه پارسیان کلنگ‌زنی برای زیر کشت رفتن مساحت 60 هکتار با 10 هزار اصله نهال انجام پذیرفت.

بردبار بیان کرد: در همین هفته مراسمی در دانشگاه پیام نور و دانشکده کشاورزی برگزار و بر پژوهش در زمینه منابع طبیعی تاکید و مقرر شد 140 میلیون تومان به این امر اختصاص یافته و حداقل 10 طرح پژوهشی تامین اعتبار شود.

مدیر کل منابع طبیعی فارس ابراز داشت: در روز «درختکاری و صنعت» در شهرک صنعتی به روال هر ساله بحث توسعه درختکاری در بین واحدها و در منطقه کمربند سبز صورت گرفت.

این مسئول ادامه داد: فردا و در آخرین روز از هفته منابع طبیعی که روز «منابع طبیعی، قانون و حفاظت پایدار» نامگذاری شده با حضور استاندار و مسئولان شورای حفاظت اعم از رئیس کل دادگستری فارس، دادستان شیراز و فرمانده نیروی انتظامی این استان، در زندان پیربنو یک نهالستان افتتاح می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس افزود: این نهالستان با ظرفیت 50 هزار اصله نهال به طور کامل توسط مسئولان زندان برنامه‌ریزی شده و ما تنها از نظر کارشناسی نظارت داشتیم.

بردبار تصریح کرد: در روز پنج شنبه 22 اسفند نیز به مناسبت روز شهید، با مشارکت بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس، کاشت درخت در باغ جنت انجام می‌شود.

به گفته وی، امسال در 283 پرونده به نفع منابع طبیعی رأی صادر و 580 هکتار زمین از اموال دولت بازگردانده شد.

id="4416_6" style="background: #ffd700">انتهای پیام/2448/ل30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول