اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

پل تاریخی قلعه حاتم با طبیعت سرسبز و درختان زیبا در بروجرد

پل تاریخی قلعه حاتم با طبیعت سرسبز و درختان زیبا در بروجرد قرار دارد.

پل تاریخی قلعه حاتم با طبیعت سرسبز و درختان زیبا در بروجرد

به گزارش خبرگزاری فارس از بروجرد، لرستان سرزمین پل‌های تاریخی ایران زمین است، چرا که در این استان بیش از 77 پل تاریخی به ثبت رسیده که قدمت آنها به دوران اشکانیان، ساسانیان، دوران اسلامی و قاجار برمی‌گردد. 

پل تاریخی قلعه حاتم در جنوب غرب روستایی به همین نام و در شمال غرب شهر بروجرد، در مسیر جاده بروجرد به اشترینان - ملایر قرار دارد.

وجود مزارع صیفی، طبیعت سرسبز و درختان زیبا در کنار این پل، منظره‌ای زیبا و بی‌نظیر را تصویر کرده است.

*پلی تاریخی با طبیعت سرسبز و درختان زیبا

طول این پل ارزشمند و زیبا که در اواخر دوره قاجار احداث شده 261 متر و عرض آن 2.5 متر است.

این پل 14 چشمه طاق آجری دارد که به صورت نیم قوس درآمده است.

طاق چشمه‌های پل با استفاده از آجر و سایر قسمت‌های آن اعم از پایه، بین طاق‌ها و سطح گذر با استفاده از سنگ‌های آهکی و به صورت سنگ‌چین ساخته شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس گفت: آنچه این پل را از دیگر پل‌های لرستان متمایز و متفاوت کرده است کاربری آن بوده، این پل به منظور انتقال بخشی از آب رودخانه بالادست این روستا به شهر بروجرد ساخته شده است.

حجت‌الله یارمحمدی با اشاره به اینکه پل قلعه حاتم در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، افزود: بخش اعظم مصالح به کار رفته در ساخت این پل، آجر (ابعاد آجرها به طور تقریبی 22 در 22 سانتی‌متر) و سنگ است.

وی ادامه داد: در یال‌های شرقی و غربی پیکره این پل فقط از سنگ استفاده شده است.

*کاربری پل

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد ادامه داد: 6 ضلع دهنه چشمه طاق‌ها در محل عبور جریان آب بیشتر و به طرفین کمتر می‌شود و کم بودن ارتفاع در طرفین پل موجب شده است که آب به راحتی از ضلعی به ضلع دیگر انتقال یابد.

یارمحمدی افزود: رودخانه‌ای که از زیر این پل عبور می‌کند، به گرمابه معروف است که آب آن مصرف زراعی داشته و آبی که قرار بوده از روی پل انتقال یابد، مخصوص آشامیدن بوده است.

وی تصریح کرد: این پل احداث شده است تا از آمیخته شدن آب‌ها جلوگیری کند.

یارمحمدی گفت: به این ترتیب آب آشامیدنی از روی پل به سمت روستای قلعه حاتم و از آنجا به داخل شهر بروجرد انتقال می‌یافته است.

این مسئول اظهار کرد: این پل به منظور عبور جریان آب آشامیدنی رودخانه بالادست روستای قلعه حاتم به شهر بروجرد احداث شده است.

*ایجاد محور گردشگری

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد با اشاره به این‌که مرمت پل قلعه حاتم اردیبهشت‌ماه امسال به پایان رسیده است، افزود: عمده مرمت این پل به اتمام رسیده است، اما برخی قسمت‌های آن هنوز نیاز به مرمت و احیا دارد.

یارمحمدی اضافه کرد: پیشنهاد اولیه‌ای با عنوان ایجاد یک محور گردشگری حدفاصل پل قلعه حاتم تا تپه چغا از طرف اداره میراث فرهنگی بروجرد ارائه شده که عنصر اصلی در محور شمالی آن پل قلعه حاتم و در محور جنوبی تپه چغا به عنوان یک منطقه گردشگری لحاظ شده است.

وی افزود: با وجود ارائه این طرح به عنوان یک طرح پیشنهادی به اداره‌کل میراث فرهنگی استان و نیز با وجود برگزاری چند جلسه با اعضای شورای اسلامی شهر بروجرد تاکنون هیچ اقدامی در این خصوص انجام نشده است.

*نیاز به همکاری دستگاه‌ها

این مسئول با اشاره به اینکه متولی این کار اداره میراث فرهنگی بروجرد است، خاطرنشان کرد: در صورت تصویب طرح پیشنهادی یاد شده، می‌توان با همکاری دستگاه‌هایی مثل بنیاد مسکن، جهاد کشاورزی، شهرداری و غیره طرح ایجاد محور گردشگری این پل تا تپه چغا را عملیاتی کرد.

به گفته یارمحمدی، در صورت اجرای این طرح، دخل و تصرفی در زمین‌های زراعی اطراف پل صورت نمی‌گیرد و محیط مجاور این اثر تاریخی به صورت طبیعی حفظ می‌شود.  

--------------------------

گزارش از: حسین کردی

--------------------------

انتهای پیام/2304/ز40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول