اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده ولی فقیه در لرستان:

حضرت زهرا(س) بر زنان جهان سروری دارد

نماینده ولی فقیه در لرستان گفت: حضرت زهرا(س) بر زنان جهان سروری دارد.

حضرت زهرا(س) بر زنان جهان سروری دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، حجت‌الاسلام سیداحمد میرعمادی ظهر امروز در جمع خبرنگاران در ادامه شرح خطبه امام سجاد(ع) در شهرشام مقام با موضوع سروری حضرت زهرا(س) بر زنان جهان گفت: امام سجاد(ع) پس از بیان ویژگی‌ها و صفات پیامبر اکرم(ص) و امیرالمؤمنین علی(ع) به شخصیت حضرت زهرا(س) پرداخت و از میان خصوصیات والای آن حضرت تنها به یک مورد که به صورت متواتر شیعه و سنی از رسول خدا(ص) بر زنان جهان است.

وی افزود: امام سجاد در این خصوص فرمود: اَنَا بْنُ فاطِمَهَ الزَّهراءِ ، اَنَا بْنُ سَیِّدَهِ النِسّاءِ ، من فرزند فاطمه زهرایم و من فرزند سرور زنانم.

نماینده ولی فقیه در لرستان خاطرنشان کرد: لقب سیده نساء‌العالمین گرچه برای حضرت مریم و حضرت زهرا(س) این دو بانوی بزرگوار ذکر شده، اما با مراجعه به آیات و روایات روشن می‌شود که مورد استفاده آن در این دو مورد متفاوت است.

امام جمعه خرم‌آباد در ادامه یادآورشد: خداوند در قرآن خطاب به حضرت مریم می‌فرماید و اصطفاک علی نساء‌العالمین یعنی خداوند تو را از میان زنان عالم برگزید، تعبیر سیده نساءالعالمین مستقیما راجع به حضرت مریم در قرآن نیامده است.

نماینده ولی فقیه در لرستان گفت: تعبیر قرآن این است که خداوند حضرت مریم را از بین زنان دوران عصر خودش برگزید، اما آنچه از پیامبر اکرم(ص) و ائمه(ع) راجع به حضرت زهرا(س) آمده، تعبیر به سیده نساء‌العالمین است، یعنی مقام سروری حضرت زهرا(س) بر همه زنان در تمام دوران‌ها مفصل می‌گوید: به امام صادق(ع) عرض کردم معنای سخن پیامبر(ص) راجع به حضرت زهرا(س) که فرمود: سیده نساء العالمین چیست؟ آیا او بزرگ‌ترین بانوان زمان خودش است، فرمود: این مقام برای حضرت مریم است که بزرگ زنان زمانه خویش بود، اما حضرت فاطمه(س) سرور زنان سراسر جهان هستی از آغاز تا پایان است.

نماینده ولی فقیه در لرستان گفت: علت آن است که راجع به حضرت مریم تعبیر به اصطفی آمده، به معنای برگزیدن و انتخاب کردن، معمولا برگزیدن و انتخاب کردن از میان افراد حاضر و زمان خود است، اما راجع به حضرت زهرا(س) تعبیر به سیده آمده به معنای سرور و بزرگ، سروری اختصاص به عصر خاص ندارد، می‌توان سروری نسبت به گذشتگان و حاضران و آیندگان باشد، لذا حضرت مریم سرور زنان زمان خویش بود، اما حضرت فاطمه زهرا(س) سرور همه زنان جهان از آغاز تا فرجام است.

امام جمعه خرم‌آباد یادآورشد: مقام سیادت و برتری حضرت زهرا(س) به خاطر فضایل الهی و انسانی است که در وجود آن حضرت جمع شده است، تمام ملاک‌ها و ارزش‌هایی که سبب برتری انسان است، به صورت یک جا در وجود شریف آن حضرت محقق است، به همین دلیل پیامبر(ص) فرمود: یا فاطمه ان الله لیغضب و یرضی لرضاک همانا خشم خدا در خشم تو و خوشنودی در خوشنودی تو است.

حجت‌الاسلام میرعمادی گفت: یعنی فاطمه معیار خشم و خوشنودی خداست، انسان وقتی به این مقام می‌رسد که سرور و برتر از همه مردم باشد، به طوری که اراده الهی با اراده او عجین شده باشد.

وی افزود: از سوی دیگر پیامبر اکرم(ص) بارها فرمود: فاطمه بضعه منّی ، فاطمه پاره تن من است، یعنی کمالات و سجایائی که در وجود پیامبر(ص) هست همه در وجود حضرت فاطمه زهرا(س) جمع شده است و آن حضرت آینه تمام نمای رسول خدا(ص) است، پیامبر اکرم(ص) نیز اشرف مخلوقات و افضل رسولان و عقل کامل بوده است.

نماینده ولی فقیه در لرستان گفت: البته باید توجه داشت، احادیثی که راجع به مقام سیادت و سروری حضرت زهرا(س) وارد شده دو دسته‌اند، قسم اول همان است که دلالت بر برتری آن حضرت نسبت به همه دارد و تعبیر سیده نساء العالمین یا سیده نساء اهل جنّه شده است، قسم دوم روایاتی است که دلالت می‌کند، برای اینکه برخی از زنان با آن حضرت در فضیلت‌ها مشارکت دارند، از جمله پیامبر اکرم(ص) فرمود: کمل من الرجال خلق کثیر و لم یکمل من النساء الامریم بنت عمران و آسیه امرأه فرعون و خدیجه بنت خویلد و فاطمه بنت محمد، از میان مردان افراد بسیاری به کمال رسیدند، اما در میان زنان فقط چهارزن به کمال رسیدند و آنها عبارتند از: مریم دختر عمران، آسیه همسر فرعون، خدیجه دختر خویلد و فاطمه دختر رسول خدا(ص) است.

حجت‌الاسلام میرعمادی گفت: در حدیث دیگر پیامبر(ص) فرمود: ان افضل نساء اهل الجنّه خدیجه بنت خویلد، فاطمه بنت محمد و مریم بنت عمران و آسیه بنت مزاحم، در این حدیث از این چهار زن به عنوان برترین زنان بهشت یاد شده است.

وی افزود: از جهت دیگر نیز برتری فاطمه زهرا(س) را می‌توان ثابت کرد و آن اینکه فاطمه همتا و کفو امیرالمؤمنین(ع) است، اگر علی(ع) بر انسان‌ها برتری دارد، پس همتای او که همسرش زهرا(س) باشد، بر همه برتری دارد.

انتهای پیام/2304/ذ40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول