اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون وزیر ارشاد:

حوزه علمیه از تریبون هنر برای تبلیغ دین استفاده کند

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حوزه علمیه از تریبون هنر برای تبلیغ دین استفاده کند.

حوزه علمیه از تریبون هنر برای تبلیغ دین استفاده کند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، سید عباس صالحی شب گذشته در آیین افتتاحیه جشنواره فرهنگی اشراق که در تالار استاد فرشچیان اصفهان برگزار شد، گفت: بحث هنر و کارکردهای هنر مقوله‌ای روشن و آشکار است، هنر می‌تواند مسائل پیچیده را بازگو کند و پیچیدگی‌ها را برطرف کند و رسایی را به ارمغان آورد، هنر می‌تواند هیجانات، عواطف و احساسات را بیان کند.

وی انتقال لایه‌های وجودی انسان را از مهم‌ترین کارکردهای هنر دانست و افزود: هنر با لایه‌های پنهان وجود انسان ارتباط برقرار می‌کند و انسان را متوجه لایه‌های عمیق‌تر وجود خود می‌کند و این هنر است که زبان غیرمستقیم را برای ارتباط با مخاطب برمی‌گزیند، زبان غیرمستقیم دارای تاثیری پایدار است و زبان هنر از داده‌ها به شکل غیرمستقیم استفاده می‌کند.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری یکی از سرمایه‌های اجتماعی کشور در حمایت از هنر هستند، تصریح کرد: خداوند وقتی خواست بهترین و ماندگارترین پیام را به انسان منتقل کند آن را در قالب هنر بیان کرد و از این طریق پیام الهی در طول تاریخ ماندگار شد، همواره در مسائل مختلف بشر در طول تاریخ با هنر ارتباط داشته است.

وی ادامه داد: به مرور زمان با ورود عصر مدرن تحولات عمده در سه شاخه هنر، دانش و فناوری اتفاق افتاد، یکی از اتفاقاتی که در عرصه هنر رخ داد آمیخته شدن آن با لکه‌های ننگی است که همواره بر پیکره هنر ضربه وارده کرده است و خشونت، تبلیغ سرمایه‌داری، بی‌بند و باری و فساد از جمله این لکه‌های ننگ است.

صالحی خاطرنشان کرد: این آلودگی‌ها موجب ایجاد فاصله بین جامعه ایرانی و اسلامی با هنر مدرن شد و با وجود پذیرش سریع مدرنیته و تکنولوژی هنر مدرن به علت حواشی و عوارضی که داشت با جامعه اسلامی و ایرانی فاصله‌های بسیار گرفت و بسیار دیرتر از مدرنیته پذیرفته شد، دستاورد انقلاب اسلامی در هنر آشتی جامعه سنتی و دینی با هنر مدرن و افزایش تولیدکنندگان متدین هنر و مخاطبین این هنر است.

وی با اشاره به وجود سه جبهه در هنر اظهار کرد: جبهه اول هنرمندان سکولار هستند که نسبت به مسائل دینی بی‌اعتنا بودند و حتی علیه دین فعالیت می‌کردند، جبهه دلالان که از هنر برای مسائل مالی و به عنوان تجارت و منبع درآمد استفاده می‌کردند و جبهه سوم جبهه هنرمندان متدین و دین‌گراست که در حوزه‌های مختلف هنر جبهه‌ای قابل توجه بوده و پیدایش این جبهه خود توفیق و دستاوردی بزرگ است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: البته در فضای جبهه هنرمندان دینی نیز جریاناتی وجود دارد که در مجموع با یکدیگر اتحاد دارند و برای محتوای هنری کشور مفید هستند، نزدیک شدن حوزه و روحانیت به هنر عصر جدید اتفاقی مبارک و تازه است که به جد رو به شتاب است، این حرکتی که در دهه اخیر شتاب پیدا کرده موجب امیدواری است.

وی تصریح کرد: وارد شدن حوزه به عرصه هنر بین حوزه و روحانیت و هنرمندان ایجاد تفاهم زبانی می‌کند زیرا یکی از مشکلات هنر با حوزه و روحانیت نداشتن زبان مشترک برای حرف زدن است که برای ابراز نقد و ایده از آن استفاده شود و در واقع بخشی از جدال اهل هنر و روحانیت مربوط به آشنا نبودن آن‌ها به زبان یکدیگر است ضمن اینکه حضور روحانیون در عرصه هنر موجب ارتقای زبان هنر می‌شود.

صالحی با اشاره به نقش تریبون‌هایی که در اختیار هنرمندان است،‌ عنوان کرد: نکته مهم دیگر مسیر ارتباط هنر و روحانیت استفاده روحانیت از تریبون‌های هنرمندان است که باید در استخدام پیام و ارزش‌های دینی قرار بگیرد و آشنایی روحانیت به هنر فرصت استفاده بهینه و مناسب از تریبون هنر را پدید می‌آورد زیرا در صورتی که روحانیت بدان‌ها آشنا نباشد امکان استفاده از تریبون‌های هنری را ندارد و نمی‌تواند با هنرمندان و مخاطبین ارتباط برقرار کند.

وی نظریه‌پردازی در عرصه مبانی و نظریه‌های هنر را از دیگر نکات مهم ورود حوزه علمیه به هنر دانست و گفت: وقتی وارد هنر دینی می‌شویم شاهد تقابل‌ها و تفاوت‌هایی هستیم و حضور روحانیت در عرصه هنر و مبانی نظری و مباحث هنر بسیار لازم است و روحانیت باید مبانی نظری هنر مدرن و مبانی دینی و سنتی را بهم پیوند دهد.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: تدوین حدود و صدور احکام هنر با یک نگاه شناختی و اطلاع کافی امری لازم است، طبیعتاً درگیر شدن با موضوعات هنری فرصتی می‌دهد که احکام هنر با یک نگاه موضوع‌شناسانه دنبال شود، پاسداری از هنر سنتی و تاریخی ایران و اسلام که روحانیت در تاریخ خود پاسدار آن بوده بخشی از رسالت حوزه و روحانیت است و نباید تنها این وظیفه به دانشگاه واگذار شود.

وی تصریح کرد: حضور حوزه و روحانیت در عرصه نرم‌افزاری هنر جدید لازم و ضروری است، این حوزه حوزه‌ای است که روحانیت باید در آن حضور و تاثیرگذاری جدی داشته باشد، حضور در صف عرصه هنر یکی دیگر از وظایف روحانیت در قبال هنر است و اگر حوزه می‌خواهد به این کارکردها بپردازد باید پیش نیازهای آن را کسب کند.

صالحی کسب مایه‌ها و بنیه علمی و دینی را شرط لازم و اول حضور در عرصه هنر ذکر کرد و گفت: نمی‌توان با چند اصطلاح و واژه صاحب اندیشه دینی در حوزه هنر شد و به این مسئله پرداخت باید بر نظریات و اندیشه‌های دینی و هنری تسلط کامل پیدا کرد و در غیر این صورت شاهد تکثیر هنرمندان ابتر خواهیم بود که نه عالم دین هستند و نه هنرمند.

وی ضمن تاکید بر ضرورت بهجت و جوشش درونی هنرمندانه تصریح کرد: هنر بخشنامه‌ای و تکلفی نیست و با بخشنامه‌ها هنرمند رشد نمی‌کند بلکه جوشش درونی هنرمندانه باید مورد اکتشاف واقع شود و تکثیر شبیه‌سازانه هنرمند موجب رشد پدیده و هنرمند نمی‌شود و در واقع نمی‌توان هنرمند آفرید، در عرصه تربیت هنرمند باید به کیفیت بیشتر از کمیت توجه داشت.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان تصریح کرد: بنابر تعبیر مقام معظم رهبری جوانان مذهبی در گام‌های اول هنری موفق هستند اما ادامه دهنده نیستند و این مسئله بیانگر لزوم فضاسازی برای ادامه پیدا کردن فعالیت‌های هنری توسط جوانان مذهبی و ارزش محور است ضمن اینکه باید حفظ اخلاق و شئون ذی‌طلبگی در عرصه هنر به خوبی حفظ شود زیرا با ورود یک طلبه و روحانی به عرصه هنر قطعاً شرایط و وظایف مهم‌تری نسبت به دیگر هنرمندان بر عهده وی محسوب می‌شود و رعایت اخلاق حوزوی و روحانی از لازمه‌های این هنرمندان است.

انتهای پیام/2301/م40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول