اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان:

حوزه علمیه نباید از هنر غفلت کند

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان با اشاره به استفاده‌های ابزاری از هنر برای مفاهیم ضددینی و ضدارزشی گفت: ورود حوزه علمیه به عرصه هنر می‌تواند موجب تغییر رویه در تولید آثار هنری شود.

حوزه علمیه نباید از هنر غفلت کند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی شامگاه شنبه در آیین افتتاحیه جشنواره فرهنگی اشراق اظهار کرد: بارزترین جلوه اسلام به عنوان دین خاتم متون مقدس و آمیزه‌های وحیانی آن است که در قالبی بلیغ و هنری در متن قرآن عرضه شده است.

وی تصریح کرد: قرآن معجزه جاوید اسلام، سخنان عمیق پیامبر اکرم(ص)، نهج‌البلاغه و تمام متون دینی و روایی از بلیغ‌ترین و ادبی‌ترین متون هستند که الهام بخش اهل ادب، عرفان و هنر بوده‌اند و بسیاری از هنرها از همین منابع نورانی منشعب شده‌ است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان بخش عظیم شکوه تمدن اسلامی را مدیون متون دینی دانست و افزود: علما حتی تا نسل پیش همگی حوزوی و هنرمند بوده‌اند و حتی استاد فرشچیان که از هنرمندان بزرگ معاصر است شاگرد روحانیون بوده و بسیاری دیگر از بزرگان ادب و هنر جزو حوزویان بوده‌اند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: حوزه‌های علمیه ضمن قدردانی پیشینه خود در ادب و هنر باید به دنبال تعالی و رشد آن باشند، تمدن اسلامی تمدن متن محور است که موجب آفرینش آثار مهم هنری در متن و ادبیات هستند و بسیاری از بزرگان شاگرد این مکتب بوده اند و متأسفانه با وجود این پیشینه شاهد ضعف‌های بسیاری در قالب‌های مختلف هنر هستیم.

ارزانی فیلم‌نامه‌نویسی و رمان‌نویسی در حوزه را مغفول ذکر کرد و گفت: شمشیر دو لبه هنر امروزه بیشتر به جای استفاده‌های معنوی و ارزشی برای برنامه‌های ضد دینی و ضد ارزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد و ورود حوزه می‌تواند این رویه را دچار تغییر کند، در هنر نیز مانند فلسفه باید ورود حوزویان تأثیرگذار باشد.

وی اضافه کرد: هنر و آثار هنری از آغاز تا انجام یک زنجیره است و اثر هنری از پیدایش تا عرضه یک شبکه پیوسته را می‌طلبد که نقص هر بخش می‌تواند مشکلی اساسی به وجود آورد، نگرش و سلیقه مخاطب موجب خلق اثر هنری می‌شود و تأثیر اثر هنری بر مخاطب موجب رشد آن است و متولیان امر باید برای خدمت کردن به هنر و یاری رساندن به هنرمندان برای ایجاد آثار هنری ارزشی و مخاطب پسند و مؤثر بر مخاطب را فراموش نکنند.

انتهای پیام/2301/ر40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول