اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

خودنمایی مشکلات بهداشتی درمانی در زنجان

با وجود اینکه در سال‌های گذشته در دانشگاه علوم پزشکی و حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی استان زنجان پیشرفت‌های بسیاری به دست آمده است اما مشکلات این بخش همچنان در سایه این پیشرفت‌ها خودنمایی می‌کند.

خودنمایی مشکلات بهداشتی درمانی در زنجان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، بی شک حوزه بهداشت و درمان یکی از اولویت‌های هر جامعه‌ای محسوب می‌شود که حمایت و ورود دولت‌ها به این بخش بسته به توان آنها دارد.

در این میان بهداشت، درمان و امور پزشکی استان زنجان به تبعیت از کشور طی سال‌های اخیر ارتقای قابل توجی داشته است و هر از چند گاهی خبری خوش در این حوزه که از بخش‌های پایین در حوزه بهداشت تا علوم پیشرفته است، به گوش می‌رسد.

پیشرفت‌های برخی از علوم در حوزه پزشکی استان در حدی است که می‌توان آنها را حرکت در مرز علم نامید.

این مسئله در بخش بهداشت، درمان و امور پزشکی استان زنجان بسیار چشمگیر است و تفاوت‌ها با چند سال پیش به راحتی قابل مشاهده و ملموس است.

افتتاح دانشکده‌های مختلف، خانه‌های بهداشت، بیمارستان آیت‌الله موسوی به عنوان یکی از پروژه‌های قدیمی و ارتقای دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان به تیپ «یک» گوشه‌ای از موفقیت‌های حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی استان زنجان محسوب می‌شود.

با توجه به فراهم شدن امکان مراجعه به مکان‌های دیگر و در نتیجه امکان‌پذیر شدن مقایسه بین امکانات و عملکردها، اغلب مردم پیشرفت‌های صورت گرفته را عادی می‌دانند هر چند اقدامات انجام شده و موفقیت‌های کسب شده قابل توجه باشد.

اما آنچه که در این میان، خبرهای موفقیت‌آمیز این حوزه را تحت تاثیر قرار می‌دهد مشکلات موجود در این بخش است.

این مشکلات در وهله نخست کشوری و ریشه در زیرساخت‌های درمانی کشور به لحاظ معضلات پوشش بیمه‌ای بر عکس برنامه‌ریزی انجام شده دارد و کارشناسان راه حل فائق آمدن بر اغلب مشکلات را قطع رابطه مالی بین بیمار و پزشک می‌دانند که حرفی در این مورد هم نیست ولی این نکته مد نظر قرار گیرد که مردم با وضع موجود کنار آمده‌اند و شکایات مردم در برخوردهای صورت گرفته با آنها است.

یادمان باشد اهمیت پیشرفت در هر حوزه‌ای بسته به دوری و نزدیکی مخاطب با اصل موضوع به لحاظ حرفه‌ای دارد و برای مردم عادی فارغ از هر نوع تبلیغی نحوه برخورد صورت گرفته با وی به هنگام مواجه با آن مبنای قضاوت قرار گرفته و مدت‌های مدید در ذهن و فکر فرد به عنوان معیار قضاوت قرار می‌گیرد.

این موضوع در حوزه بهداشت و درمان استان زنجان هم صدق می‌کند و به خاطر همین موضوع است که هستند مراجعانی با درصد قابل توجه که از عملکرد حوزه درمان راضی نیستند و به هنگام صحبت همواره تاکید و اصرار می‌کنند به آن مرکز درمانی یا مطب پزشک نروی چون هیچ توجهی به مراجعه کننده نمی‌شود و یا نیازمندان به دریافت خدمات درمانی را به مراجعه به فلان مرکز راهنمایی می‌کنند و یا ...

باید متوجه بود که به هنگام بروز درد، آستانه تحمل افراد پایین آمده و انتظارات وی به شدت افزایش می‌یابد و این موضوع برای همراهان بیمار هم به همین گونه است و همچنین تعداد مراجعات فراوان به مراکز درمانی و کمبود نیروی انسانی در این مراکز عملکرد کادر درمانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان هفت حوزه معاونت شامل بهداشت، درمان، غذا و دارو، فرهنگی و امور دانشجویی، آموزشی، تحقیقات و فناوری توسعه مدیریت و منابع دارد.

دانشکده‌های پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی، پرستاری، مامایی، پیراپزشکی، بهداشت، فناوری‌های نوین پزشکی و پرستاری ابهر هشت دانشکده زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان هستند.

استان زنجان 9 بیمارستان و مرکز آموزشی - درمانی هفت شبکه بهداشت و درمان شهرستان‌های تابعه، 96 مرکز بهداشتی ـ درمانی شهری و روستایی و 241 خانه بهداشت فعال دارد.

در این بین هر چند حوزه درمان طی چند سال گذشته ارتقا یافته است که از جمله آنها افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی به یک هزار و 806 تخت است.

در حال حاضر استان زنجان هفت واحد سی‌تی اسکن، پنج کلینیک تخصصی و فوق تخصصی ویژه فعال هم دارد.

در حال حاضر 304 پزشک متخصص و 51 نفر فوق تخصص و فلوشیپ در استان زنجان فعالیت می‌کنند هر چند در چگونگی توزیع این افراد در مناطق مختلف استان حتی خود شهر زنجان هم گلایه‌هایی وجود دارد، چرا که تمرکز اغلب مطب‌های این پزشکان در هسته مرکزی شهر یعنی خیابان سعدی است.

راه‌اندازی داروخانه فوق تخصصی شهید رجایی و راه‌اندازی کلینیک تخصصی دندانپزشکی از اقدامات قابل تقدیر دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان است.

طی چند سال اخیر تعداد تخت‌های دیالیز و عمل استان زنجان هم افزایش یافته است و در حال حاضر 46 تخت دیالیز و 52 تخت عمل در این استان فعال است.

راه‌اندازی بخش قلب بیمارستان آیت‌الله موسوی و همچنین صدور مجوز احداث بیمارستان‌های خصوصی که یکی از آنها به بهره‌برداری رسیده است از دیگر اقدامات قابل تقدیر مسئولان دانشگاه علوم پزشکی است.

از دیگر اقداماتی که دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان بعد از کش و قوس‌های فراوان انجام داد افتتاح بیمارستان ایثار ایجرود بود که 32 تخت دارد که بخش‌های اورژانس، داخلی، اطفال، زنان و زایمان، جراحی عمومی، آزمایشگاه  CSR(سیستم امحا) و سیستم مرکزی اکسیژن‌ساز است.

یکی از ارزیابی‌ها جهانی در حوزه عملکرد بهداشتی جوامع میزان مرگ و میر نوزادان، مادران و کودکان است که این شاخص‌ها در استان زنجان بهبود یافته است.

مشکلات حوزه بهداشت و درمان استان زنجان

اما مطب‌ها و مراکز درمانی استان زنجان با دیگر مناطق کشور مشکلات مشترک هم دارد که بارها در مورد آنها صحبت شده است ولی آیا به راستی باید در مورد کوچک‌ترین وظایف یا نه مسئولیت‌های اجتماعی قشر فرهیخته پزشکان هم باید دانشگاه علوم پزشکی یا هر ارگان نظارتی وارد عمل شود؟ آیا می‌توان باور کرد که یک متخصص ارتوپد یا قلب در طبقه فوقانی ساختمانی مطب دایر کند و در مقابل اعتراض بیمار که آسانسور ساختمان خاموش است بی تفاوت باشد.

تمرکز مطب‌ها در هسته مرکزی شهر، عدم اختصاص وقت مناسب برای معاینه بیمار توسط پزشک، ویزیت همزمان چند بیمار و باز گذاشتن در اتاق پزشک به هنگام معاینه، عدم رعایت توازن بین اتاق پزشک و اتاق انتظار مراجعان(پزشک دو اتاق در اختیار دارد در حالی که یک اتاق کوچک با صندلی‌های به مراتب کمتر از تعداد مراجعان برای مراجعان در نظر گرفته می‌شود)، گرفتن مطب در ساختمان‌های چند طبقه و نداشتن آسانسور (خرابی آسانسور و در برخی مواقع هم روشن نکردن آن) از مشکلاتی هستند که مراجعان زنجانی در مطب‌ها با آنها موجه می‌شوند.

البته باید به این مشکلات عدم دسترسی برخی از شهروندان و ساکنان دوردست و دور افتاده استان زنجان از خدمات بهداشتی و درمانی را نیز اضافه کرد.

انتهای پیام/73004/ر30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول