اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس هیئت ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی استان اردبیل:

احیای بازی‌های منسوخ شده بومی، محلی در اولویت جدی است

رئیس هیئت ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی استان اردبیل گفت: احیای بازی‌های منسوخ شده در مناطق مختلف روستایی و عشایری به اشکال مختلف جز اولویت برنامه‌ریزی‌ها و هدف‌گذاری‌های ما است.

احیای بازی‌های منسوخ شده بومی، محلی در اولویت جدی است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، علیرضا احدی عصر امروز در نشست با مسئولان تربیت بدنی و ورزش ناحیه دو آموزش و پرورش اردبیل اظهار داشت: دانش‌آموزان بهترین مروجان سنت‌ها و فرهنگ‌ها هستند.

وی تصریح کرد: ورزش‌های بومی و محلی ریشه در تاریخ، فرهنگ، آیین‌ها و سنت‌های سرزمین ما دارد و در بسیاری از این بازی‌ها روح اسلامی حاکم است.

احدی در ادامه سخنان خود خاطر نشان کرد: یکی از رسالت‌های بزرگ فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی در سال‌های اخیر احیای بازی‌های بومی و محلی بوده و ما به این نکته اعتقاد داریم که این امر با تلاش و همکاری آموزش و پرورش به دست می‌آید.

این مسئول حس تعلق به جمع، قانون‌مداری، تقویت ضریب هوشی، دقت زیاد، سرعت عمل بالا، افزایش آمادگی جسمانی و ارزان بودن را از ویژگی‌های بازی‌های بومی و محلی عنوان کرد و یادآور شد: عقیده ما بر این است که ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی و محلی در مدارس موجب تربیت، رشد و پرورش و استعدادیابی از دانش‌آموزان را منجر می‌شود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: یادگیری و آموزش ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی و محلی می‌تواند جایگزین مناسبی برای بازی‌های رایانه‌ای که خود موجب بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در بین جوانان و خانواده‌ها است، شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، رئیس هیئت ورزش روستایی و بازی های بومی و محلی استان از آمادگی هیئت ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی برای آموزش مربیان تربیت بدنی آموزش و پرورش جهت اجرای صحیح بازی‌های بومی و محلی خبر داد و اضافه کرد: مربیان آموزشی این هیئت آمادگی دارد در ساعات ورزش مدارس حضور یافته و نسبت به آموزش آنها به دانش‌آموزان اقدام کنند.

احدی با بیان نام چندین بازی بومی و محلی از جمله، بش‌داش، هفت سنگ، زو محلی، دال پلان، طناب‌کشی، اورتاداقالدی و... ادامه داد: این بازی‌ها ریشه در آیین‌ها و سنت‌های ما دارند و ترویج آنها بهترین اقدام در احیای سنت‌های ما هستند.

وی با تقدیر و تشکر از مسئولان آموزش و پرورش ناحیه دو اردبیل اظهار امیدواری کرد: مسئولان آموزش و پرورش شهرستان‌ها نیز با هیئت‌های ما در شهرستان‌ها همکاری مناسبی داشته باشند تا کارها زودتر به هدف منجر شوند.

این مسئول گفت: با توجه به فرا رسیدن ایام نوروز و طی سنوات سال‌های قبل جهت اجرای مسابقات ورزشی در تمامی روستاهای بزرگ شهرستان‌ها در قالب جام نوروزی (جام ولایت) که علاوه بر مسابقات فوتبال روستایی، فوتسال سالنی، گل کوچک، والیبال و... در بین بانوان و آقایان، مصمم هستیم امسال با حمایت ویژه فدراسیون مربوطه و اداره کل ورزش و جوانان استان در صورت تصویب اعتبار لازم در این خصوص زیباتر و با جذابیت تمام به اجرای بازی‌های بومی و محلی از جمله تکم‌گردانی، نو اوستی، بش‌داش، زو، کشتی سنتی گولشمک (که اختصاص به استان اردبیل دارد) قیش گوتدی، سوارکاری، طناب‌کشی و... در شهرها نیز برگزار کنیم.

احدی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: همه ساله از طریق هیئت استان نسبت به توزیع لوازم و وسایل ورزشی بین شهرستان‌ها و روستاهای استان می‌پرداختیم که متأسفانه امسال با توجه به اختصاص ندادن بودجه کافی به فدراسیون مربوطه تاکنون هیچ‌گونه لوازمی برای این جشنواره به ما ارسال نشده است.

وی تصریح کرد: هیئت ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی استان با توجه به ترویج ارزش‌ها و اصالت‌ها و فرا رسیدن سالروز شهادت ام‌ابیها فاطمه زهرا (س) تمامی فینال‌های مسابقات را قبل از شروع ایام فاطمیه به پایان می‌رسانند.

انتهای پیام/62004/ک40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول