به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، با نزدیک شدن ایام نوروز، بدون شک شاهد افزایش سفرهای نوروزی و به تبع آن شلوغی و کندی ترافیک در سطح جادههای استان خواهیم بود.
استان گلستان نیز همانند سایر استانهای شمالی در ایام نوروز و تابستان، پذیرای مهمانان زیادی از سراسر کشور است که بالطبع مسئولان حفاظت و مراقبت از ایشان و خانوادههایشان در جادههای استان، وظیفه پرسنل راهنمایی و رانندگی و عزیزان زحمتکش اداره راه و ترابری است.
هرچند مسئولان پلیس راهنمایی و رانندگی استان در کنار سایر نیرویهای امدادی و خدماتی، از آخرین ماههای سال اقدامات امنیتی و حفاظتی خود را در خصوص مرمت جادهها و حفاظت از جان مسافران و کمتر شدن حوادث رانندگی در سطح راههای استان آغاز کردهاند و در صدد رفع نواقص هستند، ولی وجود برخی ساختارها و زیرساختهای نامناسب در سطح جادههای استان باعث بروز حوادثی میشوند که عید را به کام برخی از هموطنان را تلخ میکند.
نقش ایمنی راهها در کاهش حوادث رانندگی
با وجود اینکه رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی و حرکت با سرعت مطمئنه در حین رانندگی، در کاهش حوادث رانندگی تاثیر به سزایی دارند، ولی گاهی اوقات به دلیل وجود «نقاط حادثهخیز» در برخی از جادههای کشور و عدم آگاهی رانندگان عبوری از این نقاط، بروز حوادث رانندگی اجتنابناپذیر است.
علیالأصول نقاط حادثهخیز به نقاطی اطلاق میشوند که بر اثر وجود ناهماهنگی در احداث و تعریض جاده یا به علت شب زیاد، دید کم، گردنههای متعدد، ریزش سنگ یا بهمن، لغزنده بودن جاده در زمان بارش نزولات جوی و ... امکان بروز حوادث رانندگی در این نقاط بیش از سایر نقاط در یک مسیر است.
اما در استان گلستان که فاقد هرگونه گردنه و دره است و شیب جادههای سراسری آن بسیار کم است و در اصطلاح کفی نامیده میشوند، وجود تعداد زیادی نقاط حادثهخیز یا به قول دوستان اداره راه «نقاط پر حادثه!» کمی تامل برانگیز است.
در ایران مطابق تعریف راه و ترابری، نقطه حادثه خیز نقطهای است که در یک دوره سه ساله، حداقل 10 تصادف و در یک دوره یک ساله یک ساله حداقل چهار تصادف در آن رخ داده باشد. اما متاسفانه در برخی از نقاط حادثهخیز استان آمار تصادفات خیلی بیشتر از حد استاندارد است که این امر موجب افزایش ضریب خطر در راههای استان گلستان شده است.
نقاط حادثهخیز گلستان کدام هستند؟
براساس اظهارات رئیس پلیس راه استان گلستان، برای شناخت نقاط حادثهخیز معیارهایی هم تعریف شده که برابر این تعریف و فرمول در حال حاضر در استان گلستان 113 نقطه حادثهخیز در استان گلستان شناسایی شده و برای ساماندهی این نقاط، برنامههای کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت تعریف شده است.
کمعرض بودن و فقدان شانهراه مناسب در راههای فرعی استان یکی از مشکلاتی است که موجب تردد بسیار بالای وسایل کشاورزی در سطح راههای استان گلستان شده که این موضوع منجر به تصادفات شدید نیز میشود.
رئیس پلیسراه استان گلستان گفت: وضعیت نابسامان بیش از 130 تقاطع موجود در راههای اصلی و فرعی یکی دیگر از مشکلات راههای استان است که وجود بیش از 60 بریدگی غیر استاندارد در سطح بزرگراههای استان گلستان از شاخصههای دیگر راههای استان است که باعث افزایش ضریب خطر در راههای استان گلستان شده است.
وی همچنین معتقد است، یکی از ارکان به وجود آورنده تصادفها عامل راه و نقص راهها است که نقاطی که به عنوان حادثهخیز شناسایی میشود راننده را به شدت دچار سردرگمی میکند که اگر بهترین راننده و خودرو هم وجود داشته باشد فرد دچار مشکل میشود.
علم در خدمت راهنمایی و رانندگی
ذکر این نکته ضروری است که امروزه دوره حدس و گمان و استدلالهای غیر منطقی سر آمده و رد پای علم در همه مقولات بشری کاملا آشکار و هویدا است.
بنابراین استفاده از نتایج علمی و تحقیقات گسترده در به روز رسانی خدمات ترافیکی امری واجب و محتوم است.
استفاده از علم آمار و نرمافزارهای جدید شناسایی نقاط حادثهخیز، احداث یا تعریض جادهها با توجه به ضرورت ترافیکی منطقه، مطالعه، جانمایی و احداث منطقی کمربندی در شهرستانها، به کارگیری تجهیزات مدرن پلیسی در ثبت تخلفات، برخورد جدی و غیر مدرسهای با متخلفان، لزوم آموزش مقررات به شیوه مدرن، تشویق رانندگان محتاط و ... از جمله عواملی هستند که در ایجاد یک سیستم حمل و نقل پویا و سالم تاثیر به سزایی دارند.
اما متاسفانه در سالهای اخیر به کارگیری پیمانکاران سنتی و بیتجربه، تعجیل در افتتاح برخی پروژهها، نبود نظارت یا حتی نبود آگاهی در نظارت و عدم به کارگیری مصالح استاندارد و متناسب با آب و هوای این منطقه در زیرسازی راهها، دور برگردانهای غیر استاندارد و ... باعث شده تا «ترافیک در استان گلستان» که علی الاصول باید به نسبت سایر استانهای کوهستانی، از روانی و ایمنی بیشتری برخوردار باشد، به یکی از دغدغههای مردم استان و مسافران عبوری تبدیل شود.
حذف نقاط حادثهخیز یا آشکارسازی و اطلاعرسانی علمی نقاط حادثهخیز
به جرأت میتوان بیش از 90 درصد نقاط حادثهخیز در استان گلستان، منشا فنی و ترافیکی ندارند و در واقع به دلیل خطا یا سهلانگاری پیمانکار، عجله برخی مسئولان در افتتاح پروژهها، کمبود بودجه در تکمیل و تجهیز پروژهها و مسائلی از این دست به وجود آمدهاند و به راحتی قابل حذف به صورت کامل هستند.
عدم وجود دور برگردان استاندارد در معابر بینشهری، تغییر مسیر ناگهانی سه به دو یا دو به سه در برخی معابر، وجود سرعتگیرهای غیراستاندارد و دستساز که بیشتر شبیه به خاکریز هستند تا سرعتگیر، وجود چاله و دستانداز به علت استفاده از مصالح نامرغوب یا ناسازگار با شرایط اقلیمی استان، عدم وجود تابلوهای هشداردهنده و تابلوهای اطلاعرسان به تعداد کافی، باعث شده تا جادههای بینالمللی استان گلستان دارای نقاط حادثهخیز فراوانی شوند.
هر چند شاید با توجه به وضعیت اقتصادی دولت و تنگناهای موجود امکان حذف فوری نقاط حادثهخیز در استان مهیا نباشد، ولی آشکارسازی نقاط حادثهخیز و اطلاعرسانی منطقی در کاهش بروز حوادث رانندگی در این نقاط موثر است.
کمربندی علیآبادکتول مصداق عینی حادثهخیزی!؟
بعد از افتتاح ناقص و نیمه کاره کمربندی علیآبادکتول، مسیر بینالمللی مشهد به گرگان در کیلومتر 10 علیآبادکتول – گرگان، با گارد ریل مسدود شد و رانندگان باید از طریق مسیر فرعی وارد کمربندی شده و دوباره وارد این مسیر شوند.
از آنجا که مسدود کردن خیابان بینالمللی به این شیوه در هیچ جای دنیا مرسوم نیست هر هفته شاهد برخورد تعداد زیادی ماشین با گارد ریل هستیم که حتی در مواردی منجر به فوت برخی رانندگان شده است.
(تابستان 92 – تصادف مسافران مشهدی با گارد ریل که منجر به کشته شدن راننده در صحنه شد) یکی از مجروحان این حادثه میگفت: «ما 30 سال است که از این مسیر رفت و آمد و تابه حال هیچ حادثهای برایمان اتفاق نیفتاده بود. اما این بار به ناگهان با کوهی از آهن و گارد مواجه شدیم که منجر به تصادف و فوت و جراحت شد.»
در واقع این بخش از جاده از حالت «نقطه حادثهخیز» خارج و به یک «پاره خط حادثهخیز» تبدیل شده است! هر چند وجود دو سرعتگیر و چراغهای هشداردهنده نشان از وجود خطر در این نقطه است ولی این نکته را نیز باید بپذیریم که ممکن است یک درصد رانندگان خودروها به این علائم هشداردهنده توجه نکنند و ما موظف هستیم جاده ای استاندارد مهیا کنیم، مگر این که جان آن یک درصد برای ما مهم نباشد!
رحمتالله نورزی نماینده مردم علیآبادکتول نیز در نشست خبری هفته گذشته در دانشگاه آزاد، از وضعیت کمربندی این شهرستان ابراز نارضایتی کرد.
وی که خود از مخالفان افتتاح این پروژه به این شیوه بود، کمبود بودجه را از عوامل اصلی تکمیل نشدن این پروژه ذکر کرد.
پایان سخن؛
عامل انسانی، خودرو و راه سه ضلع از اضلاع مثلث ترافیک هستند که وجود نقص و ناکارآمدی در هر کدام از موارد ذکر شده منجر به حوادث ناگواری میشود که در برخی مواقع به هیچ عنوان قابل جبران نیستند. در طی سالهای اخیر تلاشهای زیادی برای اصلاح فرهنگ ترافیکی مردم صورت گرفته است ولی در خصوص ایمنی خودروها و ساخت جادههای استاندارد، متاسفانه تلاش جدی و چشمگیری صورت نگرفته است.
عوامل زیادی در ایمنی جادهها و کاهش تلفات رانندگی نقش دارند که در حال حاضر با توجه به حجم بالای نقاط حادثهخیز و کمبود بودجه امکان حذف تمام نقاط فوق در استان امری محال است.
امید است مسئولان و سازمانهای نظارتی در حین ساخت جادههای درونشهری و برونشهری نظارت بیشتری داشته باشند و از ساخت و سازهای غیراصولی و احداث جادههای غیراستاندارد جلوگیری کنند.
چه بسا تبعات منفی و جبرانناپذیر ساخت جادههای غیراستاندارد، بیش از منافع سیاسی و ترافیکی آن آن باشد.
=================
گزارش از وحید حاج سعیدی
=================
انتهای پیام/2307/ذ40/چ3000