اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از نقاط حادثه‏خیز در گلستان

وقتی جاده‏های کفی هم حادثه‏ساز می‏شوند

ایمنی جاده‏ها در کاهش تلفات رانندگی مؤثر هستند و حذف نقاط حادثه نیز در ایمنی راه‏ها، با وجود کفی بودن مسیر جاده‏های اصلی استان، وجود 113 نقطه حادثه‏خیز در این استان کمی تأمل‌برانگیز است!

وقتی جاده‏های کفی هم حادثه‏ساز می‏شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، با نزدیک شدن ایام نوروز، بدون شک شاهد افزایش سفرهای نوروزی و به تبع آن شلوغی و کندی ترافیک در سطح جاده‏های استان خواهیم بود.

استان گلستان نیز همانند سایر استان‏های شمالی در ایام نوروز و تابستان، پذیرای مهمانان زیادی از سراسر کشور است که بالطبع مسئولان حفاظت و مراقبت از ایشان و خانواده‏هایشان در جاده‏های استان، وظیفه پرسنل راهنمایی و رانندگی و عزیزان زحمتکش اداره راه و ترابری است.

هرچند مسئولان پلیس راهنمایی و رانندگی استان در کنار سایر نیروی‏های امدادی و خدماتی، از آخرین ماه‏های سال اقدامات امنیتی و حفاظتی خود را در خصوص مرمت جاده‏ها و حفاظت از جان مسافران و کمتر شدن حوادث رانندگی در سطح راه‏های استان آغاز کرده‏اند و در صدد رفع نواقص هستند، ولی وجود برخی ساختارها و زیرساخت‏های نامناسب در سطح جاده‏های استان باعث بروز حوادثی می‏شوند که عید را به کام برخی از هموطنان را تلخ می‏کند.

نقش ایمنی راه‏ها در کاهش حوادث رانندگی

با وجود اینکه رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی و حرکت با سرعت مطمئنه در حین رانندگی، در کاهش حوادث رانندگی تاثیر به سزایی دارند، ولی گاهی اوقات به دلیل وجود «نقاط حادثه‏خیز» در برخی از جاده‏های کشور و عدم آگاهی رانندگان عبوری از این نقاط، بروز حوادث رانندگی اجتنا‏ب‌ناپذیر است.

علی‌الأصول نقاط حادثه‏خیز به نقاطی اطلاق می‏شوند که بر اثر وجود ناهماهنگی در احداث و تعریض جاده یا به علت شب زیاد، دید کم، گردنه‏های متعدد، ریزش سنگ یا بهمن، لغزنده بودن جاده در زمان بارش نزولات جوی و ... امکان بروز حوادث رانندگی در این نقاط بیش از سایر نقاط در یک مسیر است.

اما در استان گلستان که فاقد هرگونه گردنه و دره است و شیب جاده‏های سراسری آن بسیار کم است و در اصطلاح کفی نامیده می‏شوند، وجود تعداد زیادی نقاط حادثه‏خیز یا به قول دوستان اداره راه «نقاط پر حادثه!» کمی تامل برانگیز است.

در ایران مطابق تعریف راه و ترابری، نقطه حادثه خیز نقطه‏ای است که در یک دوره سه ساله، حداقل 10 تصادف و در یک دوره یک ساله یک ساله حداقل چهار تصادف در آن رخ داده باشد. اما متاسفانه در برخی از نقاط حادثه‏خیز استان آمار تصادفات خیلی بیشتر از حد استاندارد است که این امر موجب افزایش ضریب خطر در راه‎های استان گلستان شده است.

نقاط حادثه‏خیز گلستان کدام هستند؟

براساس اظهارات رئیس پلیس ‎راه استان گلستان، برای شناخت نقاط حادثه‎خیز معیارهایی هم تعریف شده که برابر این تعریف و فرمول در حال حاضر در استان گلستان 113 نقطه حادثه‎خیز در استان گلستان شناسایی شده و برای ساماندهی این نقاط، برنامه‎های کوتاه‎مدت، میان‎مدت و بلند‎مدت تعریف شده است. 

کم‎عرض بودن و فقدان شانه‎راه مناسب در راه‎های فرعی استان یکی از مشکلاتی است که موجب تردد بسیار بالای وسایل کشاورزی در سطح راه‎های استان گلستان شده که این موضوع منجر به تصادفات شدید نیز می‎شود.

رئیس پلیس‎راه استان گلستان گفت: وضعیت نابسامان بیش از 130 تقاطع موجود در راه‎های اصلی و فرعی یکی دیگر از مشکلات راه‎های استان است که وجود بیش از 60 بریدگی‎ غیر استاندارد در سطح بزرگراه‎های استان گلستان از شاخصه‎های دیگر راه‎های استان است که باعث افزایش ضریب خطر در راه‎های استان گلستان شده است.

وی همچنین معتقد است، یکی از ارکان به وجود آورنده تصادف‎ها عامل راه و نقص راه‎ها است که نقاطی که به عنوان حادثه‎خیز شناسایی می‎شود راننده را به شدت دچار سردرگمی می‎کند که اگر بهترین راننده و خودرو هم وجود داشته باشد فرد دچار مشکل می‎‎شود.

علم در خدمت راهنمایی و رانندگی

ذکر این نکته ضروری است که امروزه دوره حدس و گمان و استدلال‏های غیر منطقی سر آمده و رد پای علم در همه مقولات بشری کاملا آشکار و هویدا است.

بنابراین استفاده از نتایج علمی و تحقیقات گسترده در به روز رسانی خدمات ترافیکی امری واجب و محتوم است.

استفاده از علم آمار و نرم‏افزارهای جدید شناسایی نقاط حادثه‏خیز، احداث یا تعریض جاده‏ها با توجه به ضرورت ترافیکی منطقه، مطالعه، جانمایی و احداث منطقی کمربندی در شهرستان‏ها، به کارگیری تجهیزات مدرن پلیسی در ثبت تخلفات، برخورد جدی و غیر مدرسه‏ای با متخلفان، لزوم آموزش مقررات به شیوه مدرن، تشویق رانندگان محتاط و ... از جمله عواملی هستند که در ایجاد یک سیستم حمل و نقل پویا و سالم تاثیر به سزایی دارند.

اما متاسفانه در سال‏های اخیر به کارگیری پیمانکاران سنتی و بی‏تجربه، تعجیل در افتتاح برخی پروژه‏ها، نبود نظارت یا حتی نبود آگاهی در نظارت و عدم به کارگیری مصالح استاندارد و متناسب با آب و هوای این منطقه در زیرسازی راه‏ها، دور برگردان‏های غیر استاندارد و ... باعث شده تا «ترافیک در استان گلستان» که علی الاصول باید به نسبت سایر استان‏های کوهستانی، از روانی و ایمنی بیشتری برخوردار باشد، به یکی از دغدغه‏های مردم استان و مسافران عبوری تبدیل شود.

حذف نقاط حادثه‏خیز یا آشکارسازی و اطلاع‏رسانی علمی نقاط حادثه‏خیز

به جرأت می‏توان بیش از 90 درصد نقاط حادثه‏خیز در استان گلستان، منشا فنی و ترافیکی ندارند و در واقع به دلیل خطا یا سهل‏انگاری پیمانکار، عجله برخی مسئولان در افتتاح پروژه‏ها، کمبود بودجه در تکمیل و تجهیز پروژه‏ها و مسائلی از این دست به وجود آمده‏اند و به راحتی قابل حذف به صورت کامل هستند.

عدم وجود دور برگردان استاندارد در معابر بین‏شهری، تغییر مسیر ناگهانی سه به دو یا دو به سه در برخی معابر، وجود سرعت‏گیرهای غیراستاندارد و دست‏ساز که بیشتر شبیه به خاکریز هستند تا سرعت‏گیر، وجود چاله و دست‏انداز به علت استفاده از مصالح نامرغوب یا ناسازگار با شرایط اقلیمی استان، عدم وجود تابلوهای هشداردهنده و تابلوهای اطلاع‏رسان به تعداد کافی، باعث شده تا جاده‏های بین‏المللی استان گلستان دارای نقاط حادثه‏خیز فراوانی شوند.

هر چند شاید با توجه به وضعیت اقتصادی دولت و تنگناهای موجود امکان حذف فوری نقاط حادثه‏خیز در استان مهیا نباشد، ولی آشکارسازی نقاط حادثه‏خیز و اطلاع‏رسانی منطقی در کاهش بروز حوادث رانندگی در این نقاط موثر است.

کمربندی علی‏آبادکتول مصداق عینی حادثه‏خیزی!؟

بعد از افتتاح ناقص و نیمه کاره کمربندی علی‏آبادکتول، مسیر بین‏المللی مشهد به گرگان در کیلومتر 10 علی‏آبادکتول – گرگان، با گارد ریل مسدود شد و رانندگان باید از طریق مسیر فرعی وارد کمربندی شده و دوباره وارد این مسیر شوند.

از آنجا که مسدود کردن خیابان بین‏المللی به این شیوه در هیچ جای دنیا مرسوم نیست هر هفته شاهد برخورد تعداد زیادی ماشین با گارد ریل هستیم که حتی در مواردی منجر به فوت برخی رانندگان شده است.

(تابستان 92 – تصادف مسافران مشهدی با گارد ریل که منجر به کشته شدن راننده در صحنه شد) یکی از مجروحان این حادثه می‏گفت: «ما 30 سال است که از این مسیر رفت و آمد و تابه حال هیچ حادثه‏ای برایمان اتفاق نیفتاده بود. اما این بار به ناگهان با کوهی از آهن و گارد مواجه شدیم که منجر به تصادف و فوت و جراحت شد.»

در واقع این بخش از جاده از حالت «نقطه حادثه‏خیز» خارج و به یک «پاره خط حادثه‏خیز» تبدیل شده است! هر چند وجود دو سرعت‏گیر و چراغ‏های هشداردهنده نشان از وجود خطر در این نقطه است ولی این نکته را نیز باید بپذیریم که ممکن است یک درصد رانندگان خودروها به این علائم هشداردهنده توجه نکنند و ما موظف هستیم جاده ای استاندارد مهیا کنیم، مگر این که جان آن یک درصد برای ما مهم نباشد!

رحمت‏الله نورزی نماینده مردم علی‏آبادکتول نیز در نشست خبری هفته گذشته در دانشگاه آزاد، از وضعیت کمربندی این شهرستان ابراز نارضایتی کرد.

وی که خود از مخالفان افتتاح این پروژه به این شیوه بود، کمبود بودجه را از عوامل اصلی تکمیل نشدن این پروژه ذکر کرد.

پایان سخن؛

عامل انسانی، خودرو و راه سه ضلع از اضلاع مثلث ترافیک هستند که وجود نقص و ناکارآمدی در هر کدام از موارد ذکر شده منجر به حوادث ناگواری می‏شود که در برخی مواقع به هیچ عنوان قابل جبران نیستند. در طی سال‏های اخیر تلاش‏های زیادی برای اصلاح فرهنگ ترافیکی مردم صورت گرفته است ولی در خصوص ایمنی خودروها و ساخت جاده‏های استاندارد، متاسفانه تلاش جدی و چشمگیری صورت نگرفته است.

عوامل زیادی در ایمنی جاده‏ها و کاهش تلفات رانندگی نقش دارند که در حال حاضر با توجه به حجم بالای نقاط حادثه‏خیز و کمبود بودجه امکان حذف تمام نقاط فوق در استان امری محال است.

امید است مسئولان و سازمان‏های نظارتی در حین ساخت جاده‏های درون‏شهری و برون‏شهری نظارت بیشتری داشته باشند و از ساخت و سازهای غیراصولی و احداث جاده‏های غیراستاندارد جلوگیری کنند.

چه بسا تبعات منفی و جبران‏ناپذیر ساخت جاده‏های غیراستاندارد، بیش از منافع سیاسی و ترافیکی آن آن باشد. 

=================

گزارش از وحید حاج سعیدی

=================

انتهای پیام/2307/ذ40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول