اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران:

90 درصد آب شرب مردم مازندران از چاه‌ها تامین می‌شود

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران گفت: 90 درصد آب شرب مردم مازندران از چاه‌ها تامین می‌شود.

90 درصد آب شرب مردم مازندران از چاه‌ها تامین می‌شود

محمدابراهیم‌ یخکشی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساری با اشاره به نیاز مازندران به یک برنامه جامع آب شرب اظهار داشت: آب منطقه‌ای استان، در تامین آب شرب مردم به ویژه در شهرها، دچار چالش‌‌‌‌‌هایی است و در تلاش هستیم تا بتوانیم مشکلات کمی و کیفی آب آشامیدنی را حل کنیم.

وی از اجرای سه طرح تامین آب شرب در استان خبر و افزود: طرح آبرسانی به شهرهای رامسر، کتالم و سادات شهر، به بهره‌برداری اولیه رسیده و 30 کیلومتر از خطوط انتقال طرح آبرسانی به شهرهای بابل، بابلسر، فریدونکنار، امیر کلا، خزرشهر و روستاهای اطراف آن، احداث و به خطوط قدیمی وصل شده که بعد از بهره‌برداری، امکان انتقال 200 تا 300 لیتر در ثانیه آب، از سد البرز به این شهرها فراهم می‌شود.

مدیر عامل آب منطقه‌ای مازندران با اشاره به پیشرفت فیزیکی 70 درصدی پروژه آب‌رسانی شهرستان ساری از سد شهید رجایی، گفت: سعی ما بر این است تا کل این طرح، در سال 94 به بهره‌برداری برسد.

یخکشی با تاکید بر افزایش نیاز کشاورزان به منابع آبی، با توجه به کاهش بارندگی در سال‌های اخیر، تصریح کرد: اگر نتوانیم سد‌های در حال احداث را تکمیل کنیم، در آینده با مشکلی جدی در تامین آب بخش کشاورزی، روبرو می‌شویم.

وی ادامه داد: قطعات زمین‌های کشاورزی در مازندران کوچک هستند و معیشت کشاورزان به همین زمین‌های کوچک وابسته است.

این مسئول با اشاره به شدت تعرض صورت گرفته، به حریم بستر رودخانه‌ها در مازندران ابراز داشت: وابستگی مردم به رودخانه‌ها زیاد است و برای حفاظت از 4 هزار و 200 کیلومتر از این موهبت الهی، نیازمند هماهنگی و همکاری همه مسئولان استانی و مردم هستیم.

یخشکی با بیان اینکه، 90 درصد آب شرب مردم مازندران از چاه‌ها تامین می‌شود، ادامه داد: نقطه اتکا و منبع اصلی تغذیه چاه‌ها، رودخانه‌ها هستند و هر گونه آسیب و تجاوز به حریم و بستر آنها، تهدیدی برای تامین آب آشامیدنی محسوب می‌شود.

این مسئول از آسیب‌پذیر بودن منابع آب زیر زمینی، به ویژه بخش مرکزی و شرق مازندران خبر داد و تاکید کرد: حفظ محیط زیست امری ضروری است و شرکت آب منطقه‌ای مازندران، برنامه‌های خوبی را در این زمینه تدارک دیده است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر، سفره‌های آب زیر زمینی در مازندران، از لحاظ کمی مشکل خاصی ندارند ولی به لحاظ کیفیت، نیاز به مراقبت و توجه همه اقشار دارد.

یخکشی با اشاره به ظرفیت‌های ویژه آبی استان، یادآور شد: مازندران از جمله استان‌هایی است که می‌تواند از همه مقدار آبی که موجود است، بهره ببرد در صورتی‌ که این امکان در دیگر مناطق کشور فراهم نیست.

این مسئول درباره اقتصاد آب نیز خاطرنشان کرد: در کشور، به ویژه در مازندران، به اقتصاد آب توجه جدی نشده و ما در این بخش وضعیت مطلوبی نداریم، درست تداعی نکردن منابع و ارزان در اختیار مصرف کنندگان قرار گرفتن آب سبب می‌شود نتوانیم خدمات خود را ارتقا دهیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران با بیان اینکه در استان منبع انرژی خوبی، در بخش برق آبی وجود دارد، افزود: با اتکا به این ظرفیت خوب می‌توانیم، نیروگاه‌های زیادی را به‌ویژه در سطوح توسط و کوچک احداث کنیم.

وی تغییر وضعیت موجود به مطلوب را، استراتژی این شرکت عنوان کرد و اذعان داشت: ما به دنبال اجرای مدیریت یکپارچه و سیستمی، در بخش آب استان هستیم.

یخشکی از دو سد گله ورد و هراز، به عنوان دو طرح مهم تامین آب استان نام برد و متذکر شد: با اجرای کامل سه طرح گلورد، البرز و هراز، به عنوان بخش تقسیم و توزیع آب و کانال انتقال آب چالوس به عنوان بزرگ‌ترین سیستم انتقال آب شمال کشور، یک میلیارد متر مکعب آب مطمئن، در اختیار بخش‌های کشاورزی، خانگی و صنعت استان قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/2296/ن40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول