اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون پرستاری وزارت بهداشت اعلام کرد

وجود 150 چالش مهم در حوزه مراقبت پرستاری کشور

معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: در مجموع 150 چالش در حوزه مراقبت پرستاری وجود دارد که 25 مورد آن تبدیل به برنامه‌های عملیاتی شده است.

وجود 150 چالش مهم در حوزه مراقبت پرستاری کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، غضنفر میرزابیگی ظهر امروز در همایش روز پرستار که با حضور مسئولان استانی و کشوری در تالار ابن‌ سینای مشهد برگزار شد، اظهار کرد: نظام سلامت در ابعاد و حوزه‌های مختلف اعم از بهداشت، درمان، پیشگیری و بازتوانی به مردم ارائه خدمت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مراقبت و پرستاری تاکنون از جایگاه و مدیریت لازم در کشور برخوردار نبوده است، افزود: از جمله چالش‌های نظام سلامت می‌توان به نداشتن متولی در این حوزه با وجود تمام اهمیت آن اشاره کرد.

این مسئول از دیگر چالش‌های این حوزه به فقدان نظارت مقتدر بر مراقبت و پرستاری در بیمارستان‌های غیردولتی اشاره کرد و افزود: در بیمارستان‌های دولتی نیز رضایت‌مندی مناسبی از مراقبت و پرستاری در میان ارائه‌دهندگان، اعضای تیم سلامت، سازمان‌های ارائه‌ دهنده و ... وجود ندارد.

میرزابیگی با اشاره به اینکه در مجموع 150 چالش در حوزه مراقبت پرستاری وجود دارد که 25 مورد آن تبدیل به برنامه‌های عملیاتی شده است، یادآور شد: موفقیت در حوزه مراقبت‌های پرستاری بیشترین تاثیر را در سلامت افراد دارد و موفقیت در این حوزه منجر به موفقیت سایر اعضای تیم سلامت می‌شود.

وی ادامه داد: در راستای رفع چالش‌های حوزه مراقبت و پرستاری ماموریت‌هایی از سوی وزارت بهداشت به معاونت پرستاری ابلاغ شده که شامل چاره‌اندیشی برای رفع کمبود نیروهای پرستار در کوتاه‌مدت و درازمدت، برنامه‌ریزی برای متناسب‌سازی آموزش بالینی، بهبود مستمر خدمات مراقبت پرستاری، اهتمام در استفاده از فناوری‌های روز در حرفه پرستاری، رسیدگی به کارکنان پرستاری در ابعاد معیشتی، فرهنگی و اجتماعی و اهتمام جدی به اخلاق حرفه‌ای و مراقبت‌های معنوی است.

وی در خصوص نحوه برنامه‌ریزی برای موارد ذکر شده تصریح کرد: با استفاده از تفکر و خرد جمعی نخبگان پرستاری کشور و با تشکیل یک کمیته 25 نفره برای اجرای برنامه‌های اولویت‌دار و سهل‌الوصول، برگزاری اجلاس رؤسای دانشکده‌ها با 160 دانشکده، اجلاس رؤسای ادارات پرستاری با 55 اداره، اجلاس رؤسای هیئت مدیره‌های نظام پرستاری و ... سعی در عملی کردن اهداف خود داریم.

میرزابیگی با بیان اینکه تاکنون پیرامون اهداف ذکر شده 186 برنامه وصول و 4 برنامه نهایی شده است، ادامه داد: استفاده از دانشجویان پرستاری در بالین به صورت موقت و داوطلبانه، ساماندهی NCCها شامل مراکز ارائه مراقبت پرستاری در منزل، مراکز ارائه مراقبت‌های آسایشگاهی روزانه، مراکز تامین نیروی انسانی پرستاری برای بخش‌های دولتی و غیردولتی جزو این برنامه‌ها است.

میرزابیگی از دیگر برنامه‌های نهایی شده به تدوین آیین‌نامه جذب و نگه داشتن سرمایه‌های انسانی پرستار در مناطق محروم و صدور پروانه صلاحیت حرفه‌ای برای پرستاران جهت نظارت بر ارائه‌دهندگان خدمات پرستاری نیز اشاره کرد.

میرزابیگی در خاتمه با اشاره به اینکه پیش‌نویس‌هایی در این راستا آماده شده است؛ از بازنگری در سیاست‌های آموزشی، تعریف استانداردهای بومی حرفه‌ای، نرم‌افزاری کردن استانداردهای خدمات، بازنگری در لباس پرستاران و تدوین طرح راه‌اندازی مراکز تحقیقات بالینی پرستاری خبر داد.

انتهای پیام/2202/ز40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول