به گزارش خبرگزاری فارس از آمل، فاضل لاریجانی صبح امروز در همایش نقش امام محمدجعفر صادق(ع) در نشر علم و فرهنگ اسلامی با اشاره به اینکه در میان بزرگان و ائمه زندگی و سیره حضرت امام جعفر صادق یک ویژگی و تفاوتهایی داشت، اظهار داشت: یکی از القاب ایشان شیخالائمه است و آنچه امروز به نام فقه شیعه امامیه یا فقه جعفری معروف است در زمان ایشان تولد یافت و رشد کرد و بیشترین احادیث شیعه امامیه از ایشان نقل شده است.
وی با بیان اینکه طبق اعلام مورخان تعداد آماری که از یاران و شاگردان ایشان نقل کردهاند بالغ بر 4 هزار نفر است، تصریح کرد: مجموعه رسائل آن حضرت و شاگردان ایشان طیف گستردهای از مباحث را شامل میشود.
لاریجانی با اعلام اینکه جابرابن حیان یکی از برجستهترین شاگردان ایشان است، اظهار داشت: جابر ابن حیان را نخستین شیمیدان مسلمان عنوان میکنند ایشان متوفی انتهای قرن دوم است و اینکه اصالتا اهل توس یا کوفه بوده محل مناقشه است اما ابن نقیب یکی از مورخان وی را اهل توس میداند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیتالله آملی عنوان کرد: شواهد تاریخی وجود دارد که در نیمه اول قرن هجری کتابخانههای مجهزی در حکومت اسلامی بوده و در آن زمان که کتابت به ندرت در اروپا صورت میگرفت این کتابخانه نشان از علاقه مسلمانان به کتابخوانی بوده است.
وی با تاکید بر اینکه آنچه دوره امام صادق(ع) را بارز کرده است شکلگیری یک سنت علمی است، گفت: سنت علمی که پا به عرصه نهاد و با ایجاد مراکز علمی در شهرهای مختلف در مدینه بصره و کوفه ریشه دوانید و به تدریج وقتی با فرهنگها و تمدنهای دیگر آغشته شد بارور شد و تبدیل شد به سنت علمی پیشرفتهای شد که که بیش از شش قرن بر جهان سیطره داشت.
وی یادآور شد: بسیاری از اندیشمندان آن زمان از قرآن پیروی میکردند و شاید تفاوت تمدن ما با تمدنهای دیگر در همین بوده است.
لاریجانی نهضت ترجمه شکل گرفته در زمان ایشان را در فراگیری علوم مختلف موثر دانست و افزود: وقتی مسلمان مواجه شدند با فرهنگهای جدید ناگریز بودند واژههای جدید را نیز بشناسند و آن نهضت ترجمه بسیار موثر بود.
این مسئول با بیان اینکه درسهای زیادی از رخدادهای علمی صورت گرفته در دوره این امام میتوانیم بگیریم، اذعان کرد: این درسها میتواند جامعه را به سمت احیای سنتهای علمی و جایگاه برازنده اسلام در عرصه علمی هدایت کند.
وی ابراز امیدواری کرد در دانشگاهها رشتههایی طراحی شود که جامعه را به سمت احیای این علوم رهنمون کند.
انتهایپیام/86011/ح40/ض1002