اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

کاندیدای ریاست جمهوری افغانستان در گفت‌وگو با فارس:

پیمان امنیتی مغایر منافع ملی را امضا نمی‌کنم

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با اشاره به بحث امضای پیمان امنیتی کابل-واشنگتن گفت: اگر پیمان امنیتی با آمریکا بر اساس منافع ملی و اسلامی ما نباشد، آن را امضا نخواهم کرد.

پیمان امنیتی مغایر منافع ملی را امضا نمی‌کنم

«قطب الدین هلال» کاندیدای ریاست جمهوری افغانستان در گفت‎وگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، تأکید کرد که در مورد امضای پیمان امنیتی با آمریکا، بر اساس منافع ملی و اسلامی افغانستان تصمیم‌گیری خواهد کرد.

هلال در ادامه به حضور گسترده نظامی آمریکا و غرب در افغانستان اشاره کرد و گفت: حضور 13 ساله آن‎ها در این کشور نتوانسته مشکلات را از بین ببرد.

این نامزد ریاست جمهوری افغانستان تصریح کرد: با حضور 13 ساله آمریکا در افغانستان کشت و قاچاق مواد مخدر به صورت بی‎رویه‌ای افزایش یافت و از سوی دیگر زیر ساخت‌های اقتصادی این کشور ساخته نشد.

به اعتقاد وی، حضور نظامی آمریکا و کشورهای غربی، موجب بروز ناامنی در افغانستان شده و این ناامنی‎ها هم‎اکنون دامن‎گیر اکثر مردم افغانستان در سراسر این کشور شده است.

من به حمایت حکمتیار افتخار می‎کنم/حکمتیار در مخفی‎گاه است

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با اشاره به حمایت «حزب اسلامی» به عنوان یکی از احزاب مخالف دولت افغانستان به رهبری «گلبدین حکمتیار» از وی گفت: من به حمایت حکمتیار افتخار می‎کنم.

وی حکمتیار را رهبر حزبی توصیف کرد که در تمام نقاط افغانستان هواداران زیادی دارد و با اعلام حمایت از نامزدی وی این هواداران را از تزلزل سیاسی بیرون کشیده است.

عضو فعال حزب اسلامی هستم

هلال در ادامه سخنان خود گفت که وی هنوز هم عضو حزب اسلامی است و از اینکه عضویت این حزب را دارد، افتخار می‎کند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ادامه تصریح کرد: من از 43 سال پیش تاکنون عضویت حزب اسلامی را دارم و این حزب نیز به من اعتماد دارد.

حکمتیار در مخفی‎گاه است

هلال در ادامه سخنان خود در پاسخ به این پرسش که آیا با رهبر حزب اسلامی ارتباط دارد، گفت: گلبدین حکمتیار در مخفی‎گاه است.

وی افزود: من مدتی است با حکمتیار ارتباط نداشتم و روابط ما تنگاتنگ نیست.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ادامه در پاسخ به این پرسش خبرنگار فارس که آیا شما از محل حضور حکمتیار آگاهی دارید، گفت: وی در مخفی‎گاه است اما من نمی‌دانم که وی کجا است.

کاندیدای حزب اسلامی نیستم

هلال در ادامه گفت: با آنکه یکی از اعضای حزب اسلامی است، اما از سوی این حزب نامزد نشده و به عنوان کاندیدای مستقل در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان شرکت کرده است.

وی گفت: من در صورت پیروزی در انتخابات علاوه بر حزب اسلامی به دیگر مردم افغانستان خدمت خواهم کرد، زیرا تمام ملت این کشور از وضعیت کنونی خسته شده‎اند.

این نامزد ریاست جمهوری افغانستان در ادامه گفت که او حمایت تمام هواداران حزب اسلامی را با خود دارد و علاوه بر آن دیگر مردم افغانستان نیز به او رأی خواهند داد.

با ایران و پاکستان روابط برادرانه برقرار می‎کنم

هلال در ادامه سخنان خود به روابط خارجی خود با کشورهای همسایه افغانستان و کشورهای غربی اشاره کرد و گفت: ما در قدم اول با کشورهای ایران و پاکستان ارتباط برادرانه خواهیم داشت.

وی افزود که در صورت پیروزی روابط برادرانه را با ایران و پاکستان در صدر برنامه‌‎های خود قرار خواهد داد و پس از آن با دیگر کشورهای اسلامی ارتباط برقرار می‎کند.

هلال در پاسخ به این پرسش خبرنگار فارس که اگر در انتخابات پیروز شود چه تصمیمی در قبال پیمان امنیتی با آمریکا خواهد گرفت؟ گفت که وی تمام جوانب پیمان امنیتی با آمریکا را بررسی کرده و پس از آن با منافع ملی و اسلامی مطابقت خواهد داد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: اگر پیمان امنیتی با آمریکا بر اساس منافع ملی و اسلامی ما نباشد، آن را امضا نخواهم کرد.

این در حالی است که حزب اسلامی افغانستان چندی پیش اعلام کرد بود، به دلیل این که هلال امضای پیمان امنیتی با آمریکا را در برنامه‎های خود ندارد از وی حمایت کرده است.

حزب اسلامی به رهبری حکمتیار از احزاب مخالف مسلح دولت افغانستان است که پس از حضور نظامیان آمریکایی مسئولیت چندین حمله انتحاری را به دوش گرفته است.

قرار است انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در تاریخ 16 فروردین برگزار شود.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول