اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره ارشاد آمل خبر داد

حرکت نوروزخوانان در کوچه و خیابان‌های آمل

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آمل گفت: از اواخر هفته گذشته آیین سنتی نوروزخوانی با حرکت نوروزخوانان در سطح کوچه و خیابان‌های روستا و شهر آمل فرا رسیدن بهار را مژده می‌دهند.

حرکت نوروزخوانان در کوچه و خیابان‌های آمل

محمد محمدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آمل اظهار داشت: آیین نوروزخوانی چند سالی است که در این شهرستان قبل از آغاز فصل بهار با حرکت نوروزخوانان در بین کوچه‌ها، خیابان‌ها، روستاها و مناطق مختلف شهر اجرا می‌شود.

وی با اعلام اینکه نوروزخوانی یا بهارخوانی نوعی آوازخوانی است که در گذشته در ایران رایج بوده است، گفت: هم‌اکنون این آوازخوانی بیشتر در استان‌های مازندران و گیلان قبل آغاز فصل بهار رواج دارد.

محمدی اذعان داشت: گروه نوروزخوانی آمل کار خود را عصر چهارشنبه هفته گذشته با عبور از میدان 17 شهریور به سمت میدان هفت تیر، شهرداری، منطقه پائین بازار و بازار عراقی آغاز کردند.

وی با تاکید بر  اینکه در این حرکت نوروزخوانان به صورت دوره‌گردی قبل از بهار طبیعت به شهرها و روستاها رفته و اشعاری در مدح بهار با ذکر مفاهیم مذهبی، یادآوری ائمه اطهار به صورت بداهه و حفظ شده می‌خوانند که بیشتر شعرها به زبان طبری و گیلکی بوده و در قالب ترجیع‌بند توسط نوروزخوانان خوانده می‌شود.

محمدی تقویت فرهنگ بومی، ایجاد شور و نشاط در میان کسبه، بازار، خانواده‌ها و شهروندان و آرزوی آغاز سالی نو و پربرکت برای مردم را از اهداف این حرکت فرهنگی دانست.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آمل با اعلام اینکه در روزهای پنج‌شنبه و جمعه گذشته نیز نوروزخوانان در روستاهای پنجاب، امیری، وانا، گزنک و اسک بخش لاریجان میهمان مردم بودند، یادآور شد: آیین نوروزخوانی برنامه شاد و مفرحی است که امسال با لحاظ کردن ایام فاطمیه و حفظ شئونات و حرمت آن در دو مرحله به اجرا درمی‌آید.

وی زمان اجرای نوروزخوانی در مرحله نخست را از 14 تا 22 اسفند ماه امسال بیان کرد و گفت: مرحله دوم این آیین نیز از 28 تا 30 اسفند امسال برگزار می‌شود.

این مسئول با اعلام اینکه نوروزخوانان عصر امروز نیز مهمان مردم روستاهای سورک، اشکار کلا و پاشاکلا بخش دابودشت هستند،گفت: روستاهای سعدین‌کلا، اوجی‌آباد و داراکلا بخش مرکزی نیز در روز یک‌شنبه میزبان نوروزخوانان است.

محمدی یادآور شد: شهر امامزاده عبدالله، روستاهای آبخشون، انجبیپل، هلومسر، تلیرون و توابع، کمدره، شهنه‌کلا و وسطی‌کلا، بوران، قلعه‌کش و تمسک در مرحله نخست شاهد هنرنمایی نوروزخوانان آملی است.

وی با اشاره به برنامه‌ مرحله دوم اجرای این سنت نیک عنوان کرد: نوروزخوانان با حضور در خیابان‌های نور و امام رضا(ع)، مناطق اسپه‌کلا، رضوانیه، میدان قائم و دیگر مناطق آمل فرا رسیدن بهار را به مردم مژده می‌دهند.

انتهای پیام/86012/ح30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول