اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

یک روز با رفتگران طبیعت در شهر اولین‌ها

به مناسبت روز درختکاری، 300 نهال به همت گروه زیست محیطی رفتگران طبیعت آذربایجان‌شرقی در پارک قوناقلار باغی تبریز کاشته شد.

یک روز با رفتگران طبیعت در شهر اولین‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مسئول تشکل زیست محیطی شمال‌غرب با بیان اینکه بیش از دو ماه برای برپایی مراسمی به این مناسبت تلاش شده است، اظهار کرد: در گروه رفتگران طبیعت استان تمام تلاش خود را کرده‌ایم تا با تمرکز ویژه به بحث زباله‌های شهری، در زمینه پسماند فرهنگ سازی مناسبی ارائه دهیم.

عاطفه مجتهدی با بیان این مطلب افزود: آموزش و فرهنگ سازی برای حفاظت محیط زیست از اهداف مهم این گروه است.

وی اجرای برنامه پاکسازی طبیعت، برگزاری کارگاه های آموزشی محیط زیست برای بانوان و دانش آموزان، اردوی آموزشی دانش آموزان با عنوان محیط زیست، آموزش درختکاری، آموزش تمیز نگه داشتن محیط زیست در سفرهای نوروزی، جایگزینی کیسه های پارچه ای به جای پارچه های پلاستیکی، آموزش تفکیک زباله از مبدا تا مقصد، مبارزه با ظروف یکبار مصرف و استفاده از ظرف های خانگی در مراسم ها به خصوص در ایام محرم را از مهم‌ترین اقدامات انجمن حامیان محیط زیست برشمرد.

همچنین در این بین شهردار منطقه 6 تبریز نیز با اینکه توسعه تبریز بدون توسعه فضای سبز شهری امکانپذیر نیست، تاکید کرد: در همین زمینه شهرداری آماده است با ارائه نهال رایگان، زمین‌های رایگان را هزینه کرده تا درخت کاشته شود.

عباس عادلی‌شهیر تصریح کرد: امروزه با افزایش آلاینده‌های زیست محیطی اهمیت توسعه و حفاظت از فضای سبز دوچندان شده و در این میان، شهرداری و گروه‌های مردم نهاد می توانند بیشترین نقش را داشته باشند.

به گفته وی، با توجه به کمبود فضای سبز در کلانشهر تبریز، رساندن سرانه فضای سبز در این شهر به 20 متر مربع بدون همکاری عمومی میسر نخواهد بود.

عادلی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم در زندگی ما نشاط و شادابی خاصی باشد، باید در چنین اتفاقاتی شرکت کنیم، اظهار کرد: اگر امروز می‌خواهیم در زمینه مدیریت شهری تبریز حرفی برای گفتن داشته باشیم باید سرانه واقعی خود را به استانداردهای جهانی برسانیم.

شهردار منطقه 6 تبریز با تاکید بر اینکه قطره‌ای کردن درختان یک پارک 100 میلیون هزینه بر است، گفت: رشد یک نهال طی 15 سال به اندازه یک آپارتمان 40 متری هزینه بر است. یک نهال اگر رسیدگی شود آب آن و آسیبی که می بیند بالغ بر 80 میلیون ریال یک نهال 15 ساله هزینه بر است.

وی همچنین با اشاره به نحوه آبدهی درختان سطح تبریز، اظهار کرد: در سطح کلانشهر تبریز علاوه بر آبیاری‌های قطره‌ای، آبیاری‌هایی که توسط تانکرها صورت می‌گیرد، بالغ بر 20 میلیارد آبیاری توسط تانکر انجام می‌شود.

عادلی از آمادگی مجموعه شهرداری تبریز برای تحویل نهال‌های رایگان و حتی کاشت اماکن بایر و اراضی خالی در مناطق مختلف تبریز خبر داد و گفت: شهرداری تبریز سالانه میلیاردها تومان برای توسعه و حفاظت از فضای سبز هزینه می‌کند.

در این بین حبیب شیری آذر، عضو شورای اسلامی شهر تبریز نیز با اشاره به نقش مشارکت‌های مردمی در توسعه فضای سبز، اظهار داشت: اگر مردم خود پای کار نباشند و درخت نکارند، با یک نهاد شهرداری و منابع طبیعی اتفاقی در حوزه توسعه فضای سبز رخ نمی دهد.

وی با بیان اینکه هر کجا مردم باشند نشاط و زندگی و طبیعت سبزی وجود دارد،تاکید کرد: اگر مردم از فضای سبز و محیط زیست این شهر محافظت نکنند هیچ کس این مسئولیت را بر عهده نمی‌گیرد. مردم با احساس نیازی که به فضای سبز می‌کنند در قالب نهادهای مردمی برای بهبود وضعیت این بخش وارد عمل می‌شوند.

شیری‌آذر استقبال مردم از کاشت نهال را نشانه علاقه آنها به طبیعت دانست و افزود: استقبال مردم از مراسم درختکاری نشان دهنده این است که اقشار مختلف عاشقان طبیعت هستند و مایل به برخورداری از فضای سبز و سالم در محیط های زندگی خود هستند. 

این عضو شورای شهر تبریز همچنین تاکید کرد: امیدواریم با تلاش نهادهای مردمی بتوانیم شاهد افزایش کاشت نهال‌ها در پارک‌های شهر باشیم.

تشکل رفتگران طبیعت آذربایجان شرقی یکی از شاخه‌های گروه رفتگران طبیعت ایران است که با 600 گروه با هدف پاکسازی محیط زیست در سطح کشور فعالیت می‌کنند. شاخه‌های دیگر این گروه زیست محیطی هم اکنون جر تبریز در شهرستان‌های دیگر آذربایجان‌شرقی همچون میانه،مراغه و سراب فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام/60002/ت40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول