اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

پرستاران؛ قشر پر دغدغه اما صبور

پرستاران به عنوان قشر پر دغدغه جامعه به شمار می‌روند که البته برخورداری از صبر و ایثار، آنها را شهره و خاص کرده است.

پرستاران؛ قشر پر دغدغه اما صبور

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، پرستار بودن الزاماً تخصص، مهارت، ردیف شغلی یا شماره مستخدمی نمی‌خواهد. کافیست انسان بود تا به وقت نیاز یک بیمار دردمند، از جان خود گذشت و به هر دستاویزی چنگ انداخت تا یک جان در معرض خطر را به زندگی برگرداند.

نام پرستار؛ که به گوش برسد انسان بی‌اختیار یاد پرستار دشت نینوا می‌افتد. بزرگ بانوی بزرگ حادثه تاریخ، حضرت زینب(س) و چه زیباست انتخاب سالروز میلاد این بانوی بزرگ به نام روز پرستار.

در همین راستا رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان در مراسمی پرستاران استان را گرد هم آورد تا به بهانه گرامیداشت سالروز میلاد اسوه صبر بانوان جهان، از خدمات شبانه روزی آنان تقدیر کند.

در این مراسم که در سالن همایش‌های دانشگاه علوم پزشکی همدان با حضور تنی چند از مسئولین استانی و حوزه سلامت برگزار شد از پرستاران نمونه و مراکز درمانی برتر استان همدان تقدیر به عمل آمد.

در میان اسامی پرستاران نمونه، نام سه پرستار نمونه کشوری هم عنوان شد. همین بهانه‌ای شد تا خبرنگار فارس در گزارشی به معرفی یکی از این پرستاران نمونه بپردازد.

نامش مژگان موسوی است. متولد سال 47، با 27 سال سابقه فعالیت در کادر درمانی. او در حال حاضر سرپرستار بخش سی‌سی‌یو بیمارستان امام حسین ملایر است.

تکرار شاخص شدن پس از 20 سال

موسوی که در همایش استانی تجلیل از پرستاران نمونه استانی خوش درخشید، امسال به عنوان یکی از پرستاران برتر کشوری در سالن همایش‌های رازی تهران نیز از سوی مسئولان وزارت بهداشت مورد تقدیر قرار گرفته بود.

او 20 سال پیش از این نیز توانسته بود در میان پرستاران مراکز درمانی استان همدان، عنوان برتر را تصاحب کند.

دقیق بودن در کار دلیل برتر شدن

این بانوی پرستار با بیان اینکه در سخت‌ترین شرایط هم از کارم فروگذار نمی‌کنم، ابراز داشت: در کارم فوق‌العاده دقیق هستم و شاید همین دلیل انتخابم از سوی مسئولان حوزه سلامت باشد.

موسوی ادامه داد: در طول سال‌های خدمتم، کار مریض را هیچ گاه زمین نگذاشته‌ام و پرسنلی که زیر دستم کار می کنند را نیز همینطور تربیت می کنم.

از این پرستار نمونه کشوری پرسیدیم آیا اگر زمان به عقب بازگردد بازهم پرستار می شوید؟ کمی مکث کرد و با طمأنینه پاسخ داد: خیلی سخت بود، استرس و فشار شغل پرستاری بسیار بالاست. با اینکه من الان در کارم جا افتاده‌ام و تا حد زیادی به آن عادت کرده‌ام اما بازهم از سختی کارش برایم کاسته نشده است.

موسوی ادامه داد: اگر زمان به عقب برگردد و این آگاهی‌ها را نسبت به شغل پرستاری داشته باشم هرگز این شغل را انتخاب نمی‌کنم چراکه یک زن در شرایط عادی بار مشکلات فراوان زدگی روی دوشش هست، مشکلات اطرافیان و نیازهای همسر و فرزندان. حال تصور کنید به همه این مشکلات شخصی، مشکلات هزاران بیمار محیط کار هم اضافه شود.

همسرم پرستار بود، درکم می کرد

موسوی سال 71 ازدواج کرده و از این ازدواج صاحب یک دختر و یک پسر شده است. همسر موسوی پرستار اتاق عمل است و هردو در بیمارستان امام حسین ملایر مشغول انجام وظیفه هستند.

موسوی با بیان اینکه همسرم درکم می کرد گفت: این لطف خدا بود که با همسرم همکار شدم.

وی ادامه داد: بارها پیش آمده که به دلیل اهمیت موضوعی، تا ساعت‌های پایانی شب در محیط کار مانده‌ام و همسرم زحمت نگهداری از بچه‌ها و امور خانه را برعهده گرفته اند.

این پرستار نمونه گفت: چند سال پیش به دلیل زمین‌لرزه تمام کادر بیمارستان در حال آماده باش بودیم اما اگر همکاری و همراهی همسرم نبود هرگز نمی‌توانستم از عهده وظایف کاریم به نحو احسن بربیایم.

بهترین خاطره: سالم دیدن بیماری که 20 روز در کما بود

از مژگان موسوی بهترین و بدترین خاطرات کاری‌اش را پرسیدیم و او پاسخ داد: 22 سال از خدمتم را در بخش سی‌سی‌یو سپری کرده‌ام و مراجعان این بخش همیشه بیماران بدحال هستند. هر روزی که بیماری به این بخش وارد می‌شود و نمی‌توانیم برای بازگشت او به زندگی کاری انجام دهیم بدترین خاطره زندگی‌ام رخ می‌دهد.

موسوی با بیان اینکه بهترین خاطراتم هم در زمان بهبود بیماران رخ می‌دهد ابراز داشت: مریضی داشتم که 20 روز در کما بود و خدا را شکر به زندگی برگشت. هنوز هم گاهی که او را سالم می‌بینم خوشحال می‌شوم.

پرستاران خانم دلسوزترند، پرستاران آقا توان جسمی بهتری دارند

این پرستار نمونه، خانم‌های پرستار را در انجام وظایف دقیق‌تر از پرستاران آقا دانست و با ابراز خرسندی گفت: به همین دلیل است که اکثر مسئولین در حوزه درمان، خانم‌ها هستند.

او اما دلسوزی بیش از حد خانم‌های پرستار را یکی از نقاط ضعف آنها دانست و گفت: هنوز هم پیش می‌آید که با درد مریض‌ها گریه می‌کنم و این باعث می‌شود که با روحیه خسته و گرفته وارد خانه شوم و به همین دلیل دلم برای فرزندانم که ناچاراً فشار کاری مرا درک کنند، می‌سوزد.

موسوی ادامه داد: پرستاران آقا بنا بر خصوصیات اخلاقیشان خیلی عاطفی نیستند و خود را با مشکلات محیط کاری درگیر نمی‌کنند. در مقابل اما از توان جسمی بالاتری برخوردارند و دیرتر خسته می‌شوند.

اعضای کادر درمانی یک چرخه به هم پیوسته‌اند

پرستار نمونه استان همدان با بیان اینکه اعضای کادر درمان هر بیمارستان مثل یک چرخه به هم پیوسته‌اند گفت: همه زحمات پزشک و جراح اگر مراقبت صحیح پرستار از بیمار نباشد به هدر می‌رود.

موسوی که در حال حاضر 11 پرستار را در بخش سی‌سی‌یو سرپرستی می‌کند، افزود: همکاری و هماهنگی خوبی بین پرستاران بیمارستان امام حسین(ع) وجود دارد و همین فضای کار را برای همه ما لذتبخش می کند.

نگاه ویژه به مشاغل سخت

موسوی با بیان اینکه خوشبختانه در سال‌های اخیر نگاه مردم نسبت به پرستاران تغییر کرده، ابراز داشت: گرچه گاهی پیش می‌آید که با برخورد نامناسبی از سوی بیماران یا همراهان دردمند آنها مواجه شویم اما بیشتر وقت‌ها آنها با قدردانی و دعای خیر بیمارستان و ما را ترک می‌کنند.

بانوی پرستار برگزیده همدانی افزود: قبل‌ترها جایگاه پرستاران در میان مردم خوب نبود اما امروز زحمات ما را می‌فهمند و شرایط سخت کاری ما را درک می‌کنند.

موسوی گفت: گاهی مریض‌های روستایی آن قدر از ما تشکر می‌کنند که شرمنده شویم.

بانوی پرستار این قدردانی را نشان افزایش آگاهی عمومی در جامعه دانست و افزود: امیدواریم مسئولان نیز نگاه ویژه‌ای به مشاغل سخت داشته باشند و شرایط کاری آن ها را بیش از پیش درک کنند.

انتهای پیام/89034/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول