اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس به بهانه هفته درختکاری گزارش می‌دهد

کاهش آلودگی هوا با درختکاری/افزایش فضای سبز قزوین با قنات

هفته درختکاری بهانه خوبی برای ترویج فرهنگ کاشت و حفظ درختان است تا علاوه بر افزایش فضای سبز، برخی از افراد بی‌مهری که کمر به قتل محیط زیست بستند، به خود بیایند و تغییر رفتار دهند.

کاهش آلودگی هوا با درختکاری/افزایش فضای سبز قزوین با قنات

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، درختکاری یکی از اعمال پسندیده‌ای است که در دین اسلام به انجام آن سفارش ویژه‌ای شده است و با گذری بر احادیث و روایات از ائمه‌ اطهار (ع) می‌توان به اهمیت این موضوع پی برد به طوری که پیامبر اکرم (ص) در حدیثی می‌فرماید هر فردی درختی بکارد خدا به اندازه میوه‌ای که از آن برداشت می‌شود، پاداش برای او ثبت می‌کند.

و همچنین در جای دیگری این پیامبر بزرگوار فرموده هرکه درختی بکارد هر بار که انسانی یا یکی از مخلوقات خدا از آن بخورد برای او صدقه محسوب می‌شود که بیان این احادیث بیانگر اهمیت آثار معنوی کاشت درخت در زمین است.

درختکاری برکات بی‌شماری در ارتقای حفظ محیط زیست و سلامت انسانی دارد که حفظ محیط زیست، جلوگیری از سیل، تصفیه هوا، کاهش آلودگی و همچنین استفاده اقتصادی از چوب درخت در زمینه‌های مختلف مانند ساخت میز، صندلی و کاغذ از جمله این برکات است که باید آحاد جامعه این مهم را جدی بگیرند.

اما متاسفانه با توجه به اهمیت درختکاری در دین اسلام و سفارش‌های ویژه‌ای که به این عمل شده است هستند افرادی که به این مهم توجه خاصی ندارند و با هدف کسب منافع اقتصادی اقدام به قطع درختان و از بین بردن آنها می‌کند.

عملی که در دین اسلام بیان شده هر کس بدون دلیل اقدام به قطع درختی کند همانند کسی است که یک نفر را به قتل رسانده است این سخن نشاندهنده واضح این مطلب است که چقدر این عمل در نزد خداوند ناپسند است و با سنت‌های اسلامی مغایرت دارد.

البته باید گفت جامعه سنتی که در گذشته بیشتر مردم آن به حرفه‌های مختلف کشاورزی و دامداری مشغول بودند اکنون به مرور زمان به جامعه صنعتی تبدیل شده و همین مهم موجب شده تا مردم کمتر به درخت و فضای سبز اهمیت بدهند و بیشتر به راه‌اندازی واحدهای صنعتی توجه کنند واحدهایی که برخی از آنها با فعالیت خود موجب افزایش آلودگی هوا می‌شوند.

آلودگی هوایی که در برخی مواقع مردم را به ستوه می‌آورد و مسئولان را مجبور می‌کند تا هوای ان روز را ناپاک اعلام کنند و از شهروندان بخواهند که در صورت عدم ضرورت از منزل بیرون نیایند،و چه بسا افرادی هستند که به بیماری‌های قلبی و ریه‌ای مبتلا هستند و حضور آنها در جامعه سمی است که منجر به مرگ آنها می‌شود.

مطلب قابل توجه این است که همه مردم و مسئولان می‌دانند که فضای سبز در شهر نقش بسزایی در سلامت انسان دارد به طوری که با کاهش آلودگی می‌توان از بروز بی‌شماری از بیماری‌ها در جامعه جلوگیری کرد.

ولی هنوز فرهنگ درختکاری و حفظ و نگهداری از آن در جامعه نهادینه نشده و به آن اهمیت نمی‌دهند و برخی افراد نیز با مهری تمام نه تنها درختی نمی‌کارند بلکه اقدام به قطع آنها می‌کنند.

در این راستا روز درختکاری بهانه خوبی برای ترویج فرهنگ درختکاری در بین مردم است که دستگاه‌های اجرایی مربوطه می‌توانند با اجرای برنامه‌هایی در نهادینه کردن آن نقش بسزایی را ایفا کنند.

از جمله دستگاه‌های مربوطه مانند شهرداری‌ها در افزایش فضای سبز و ایجاد پارکها در شهرها است و در این راستا با برنامه‌ریزی‌های موثر در تحقق آن تلاش می‌کنند.

سیدمهدی کاظمی مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قزوین پیرامون ارتقای فضای سبز شهری و برنامه‌های این سازمان در هفته درختکاری می‌گوید: پانزدهم تا بیست و یکم اسفند ماه هفته درختکاری نامگذاری شده است و این سازمان در این هفته برنامه‌های مختلفی را اجرا می‌کند.

وی بیان کرد: برگزاری مراسم جشن درختکاری از جمله برنامه‌های سازمان پارک‌ها و فضای سبز است که این برنامه همه ساله با مشارکت و همراهی نهادهای دولتی مربوطه، تشکل‌های مردمی و شهروندان قزوینی علاقمند با هدف ترویج فرهنگ درخت و درختکاری برگزار می‌شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قزوین افزود: شرکت‌کنندگان در مراسم یاد شده با غرس نمادین نهال روز درختکاری را گرامی داشته و در کاشت نهال، گل و گیاه در محیط زیست تلاش می‌کنند.

این مسئول ابراز داشت: هفته درختکاری فرصت مناسبی برای ترویج فرهنگ کاشت نهال، گل و گیاه و حفاظت از آن در بین شهروندان قزوینی است و ترویج این فرهنگ می‌تواند در زیبایی و پاکیزگی هوای محیط زیست کمک بسزایی کند.

وی برگزاری مراسم کاشت نهال با مشارکت و همکاری مدارس قزوین در هفته درختکاری را از دیگر برنامه‌های سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری قزوین برشمرد و گفت: این طرح در صورت مساعد بودن بسترهای پیش‌بینی شده در برخی از مدارس این شهر با حضور دانش‌آموزان برگزار می‌شود.

کاظمی ترویج فرهنگ کاشت نهال بین دانش‌آموزان و آشنایی بیشتر آنان با نحوه کاشت نهال را از جمله اهداف برگزاری مراسم یاد شده برشمرد.

این مسئول ابراز داشت: اجرای طرح آموزشی و فرهنگی در مدارس شهر قزوین از برنامه‌های دیگر برنامه‌های این سازمان در هفته درختکاری است که در این برنامه کارشناسان سازمان یاد شده به مدارس این شهر در این هفته مراجعه می‌کنند.

کاظمی ادامه داد: طرح یاد شده با هدف فرهنگ‌سازی و آموزش نحوه کاشت و نگهداری نهال و همچنین توزیع گلدان‌های طرح باغبان کوچک در مدارس شهر قزوین برگزار می‌شود.

وی ابراز داشت: برگزاری مراسم توزیع رایگان نهال از جمله برنامه‌های سازمان پارک‌ها و فضای سبز در هفته درختکاری است که این مهم این بین شهروندان علاقمند برای کاشت در مقابل منازل و محل کسب انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قزوین ادامه داد: تحقق این مهم ضمن بازدید کارشناس این سازمان در صورت مساعد بودن بستر کاشت و انتخاب گونه گیاهی مناسب، نهال در اختیار شهروندان قرار می‌دهند.

وی اظهار داشت: واکاوی و کاشت مجدد نهال‌های آسیب‌دیده در معابر اصلی قزوین از دیگر برنامه‌های هفته درختکاری است که این برنامه همه ساله با مجدد غرس کردن این نهال‌ها در معابر این شهر اجرا می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه اجرای طرح گلکاری فصلی بهاره همه ساله از ابتدای اسفند ماه تا قبل از عید نوروز در قزوین اجرا می‌شود، یادآور شد: در اجرای این طرح بسترهای فصلی کاری موجود در بوستان‌ها، میادین، معابر اصلی و لچکی‌های سطح تقاطع‌های این شهر گلکاری می‌شوند.

کاظمی با اشاره به آلودگی هوا ابراز داشت: ترویج فرهنگ کاشت نهال، گل و گیاه در محیط زیست می‌تواند این آلودگی را کاهش دهد بر این اساس باید این فرهنگ را در بین قشرهای مختلف جامعه به ویژه جوانان ترویج داد تا معضلات آلایندگی هوا در محیط زیست کاهش یابد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قزوین اظهار کرد: 85 درصد از فضای سبز شهر قزوین توسط آب خام آبیاری و پنج درصد از آب شرب آن هم در آبخوری‌ها و سرویس بهداشتی استفاده می‌شود.

وی بیان کرد: این سازمان جنگل‌کاری و توسعه فضای سبز را در دستور کار خود قرار داده است و در راستای تحقق این مهم اقدام به احداث پارک‌های مختلف محلی و ملی، جنگل‌کاری و کاشت نهال و گل در حاشیه خیابان‌ها کرده است تا بتواند توسعه فضای سبز قزوین را با هدف افزایش سلامت شهروندان قزوینی و کاهش آلودگی هوا انجام دهد.

وی افزود: پروژه بوستان ملی باراجین یکی از مهمترین برنامه‌های این سازمان است که توانست با احداث آن فضای سبز قزوین را به طور چشمگیری افزایش دهد و مکان خوبی را برای تفریح و سرگرمی شهروندان قزوینی فراهم کند.

فاطمه اشدری رئیس کمیسیون پیگیری و نظارت بر مصوبات شورای اسلامی شهر قزوین با اشاره به مشکلات افزایش فضای سبز می‌گوید: در مناطق کمتر توسعه‌یافته این شهر مشکل زمین برای توسعه فضای سبز داریم که می‌توان این مهم را با تغییر کاربری مانند کاشت فضای سبز در خانه‌ها ارتقا داد.

وی ابراز داشت: حاشیه‌های باغستان سنتی شهر قزوین فضاهای مناسبی برای ایجاد بوستان‎های حاشیه‌ای است که می‌توان در آن درختان مثمر کاشت و با تحقق آن سرانه فضای سبز را در این شهر ارتقا داد.

این مسئول ادامه داد: همچنین می‌توانیم در حاشیه تعاونی‌های مسکونی با مشارکت شهروندان این تعاونی فضای سبز ایجاد کرد که با تحقق این مهم آن‌ها استقبال خوبی از این طرح خواهند داشت.

رئیس کمیسیون پیگیری و نظارت بر مصوبات شورای اسلامی شهر قزوین با بیان اینکه می‌توان فضای سبز را در داخل مدارس افزایش داد، اظهار کرد: پنج مدرسه در جنوب شهر مناطق کمتر توسعه‌یافته به صورت پایلوت می‌تواند برای اجرای این طرح در نظر گرفته شود.

احد چگینی رئیس کمیسیون املاک و توافقات شورای اسلامی شهر قزوین گفت: شهر قزوین از گذشته دارای قنات بسیاری بوده که باید از این قنات‌ها بهره‌برداری خوبی در راستای افزایش فضای سبز کرد ولی متاسفانه از برخی قنات‌ها این مهم صورت نمی‌گیرد که باید مشکلات مربوطه در این راستا برطرف شود.

چگینی ادامه داد: با قزوین بعد از یزد بیشترین قنات را در کشور برخوردار است و وجود این نعمت فرصت خوبی برای توسعه فضای سبز است که باید از آن به خوبی استفاده کرد.

============

گزارش از زهرا محبی

============

انتهای پیام/77009/ی40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول