اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس به بهانه هفته نیکوکاری گزارش می‌دهد

جشن نیکوکاری؛ نشاندن لبخند بهاری بر لبان یتیمان

در لابه‌لای تکاپوی خریدهای مایحتاج زندگی شب عید سهم نیازمندان را کنار بگذاریم و با حضور در جشن نیکوکاری لبخند عیدی و بهاری را به یتیمان هدیه بدهیم.

جشن نیکوکاری؛ نشاندن لبخند بهاری بر لبان یتیمان

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، ایام نزدیک شب عید روزهای خاص و پر از شور و نشاط برای هر ایرانی است و هر فردی تلاش می‌کند تا بتواند برای آغاز سال جدید ظواهر و آنچه که اطرافش است نو و زیبا کند به همین دلیل آنان به بازارها و مراکز تجاری می‌روند تا بتوانند نیازهای خود را برطرف کنند.

اما در این بین برخی از قشرهای جامعه هستند که از درآمد پایین برخوردارند و نمی‌توانند آن طور که باید، نیازهای خود را برطرف کنند.

از آنجایی که تشکیل کمیته امداد امام خمینی یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است که به فرمان امام خمینی (ره) تشکیل شده و تاکنون در رفع نیازهای نیازمندان و توانمندسازی آنان اقدامات مناسبی انجام داده است در این ایام نیز برنامه‌های خوبی را برگزار می‌کند.

این نهاد در شب عید که بیشتر افراد جامعه در تکاپوی خرید مایحتاج و لوازم زندگی مانند بلوز، کفش، مانتو، روسری، آجیل و شیرینی هستند با برپایی جشن نیکوکاری از این افراد می‌خواهد که در لابه لای خریدهای خود سهم نیازمندان را کنار بگذارند و هدایایی برای رفع نیازهای محرومان در جشن نیکوکاری اهدا کنند.

بی‌شک کمک کردن به یتیمان یکی از زیباترین سنت‌های الهی است و امروز که روز جشن نیکوکاری، روز بازگشت به مکتب خاندان اهل‌بیت (ع) و احسان کردن است، بهانه و فرصت بسیار خوبی برای احیای این سنت است.

روزی که می‌توان با کوچکترین عمل احسان و نیکی، لبخند بهاری را بر لب یتیمان نشاند و به چشم‌های انتظار نیازمندان در شب عید با هدیه دادن خیران پایان داد.

هر فردی که امروز احسانی با هدف کمک به محرومان در جشن نیکوکاری اهدا کند در واقع توانسته نخستین بذر عمل نیک خود را در سال جدید ثبت کند چرا که در نخستین روز سال 93 یتیمی که با هدیه او خود را آراسته در این روز لبخندی بر لب دارد و با دیگر دوستان و هم‌نوعان خود شاد است.

امروز دل هر فرد مسلمان ایرانی بی‌قرار است و با حضور خود در جشن نیکوکاری و با احسان کردن و هدیه دادن به یتیمان قلب خود و آنان را آرام می‌کند.

البته باید به این نکته توجه کرد که کالایی و چیزی را به یتیمان هدیه دهیم که آن در نزد خودمان از ارزش والایی برخوردار باشد و از صمیم قلب و با نیت خالص آن را ببخشیم که این عمل اهمیت بیشتری در نزد خداوند دارد.

انسان با احسان کردن تعلق نداشتن خود را به دنیا نشان می‌دهد و احساس بی‌نیازی و کمک کردن به دیگران را در خود تقویت می‌کند و در واقع با رفع مشکل دیگری، طبق احادیث ائمه‌ اطهار (ع) گرفتاری خود را برطرف کرده است.

بی شک امروز در جشن نیکوکاری تعداد بی‌شماری از افراد جامعه با تاسی از سفارش‌های دینی و پیروی از دستورهای زندگی اهل‌بیت (ع) دست بسیاری از نیازمندان را با حضور در این جشن خواهند گرفت و مطمئنا این دست مورد لطف و رحمت خداوند است و کمک می‌کند تا خیران بیشتر در مسیر الهی گام بردارند.

هدایت‌الله صفری مدیرکل کمیته امداد امام خمینی‌ استان قزوین در خصوص برپایی مطلوب جشن نیکوکاری در این استان در یکی از محل‌های برگزاری این جشن در قزوین به خبرنگار فارس می‌گوید: بیست و چهارمین جشن ملی نیکوکاری در این استان با شعار توانمندسازی خانواده‌ها با حضور پور نشاط نیکوکاران در حال برگزاری است.

وی با بیان اینکه احیای احسان و نیکوکاری یکی از ارزش‌های اصول اسلامی است که با برگزاری ملی این جشن این فرهنگ در جامعه نهادینه می‌شود، بیان کرد: ترویج همدلی، نوع‌دوستی، همبستگی و اتحاد، ایجاد ارتباط و تعامل گروه‌های هدف خیران و نیکوکاران، افزایش سطح مشارکت‌های مردمی و معرفی الگوها و طرح‌های کمیته امداد امام خمینی‌ استان قزوین از جمله اهداف برپایی جشن نیکوکاری در این استان است.

این مسئول خاطرنشان کرد: سال گذشته 2 هزار و 106 پایگاه جمع‌آوری کمک‌های مردمی به مناسبت جشن نیکوکاری برپا شد که امسال این آمار به 2 هزار و 132 پایگاه ارتقا یافت که نسبت به سال گذشته یک درصد افزایش یافته است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی‌ استان قزوین بیان کرد: پایگاه‌های جشن نیکوکاری از چهاردهم تا شانزدهم به مدت سه روز در استان قزوین کمک‌های مردمی خیران و نیکوکاران را جمع‌آوری می‌کند که در روز چهارشنبه این پایگاه‌ها در مدارس و مراکز آموزش عالی همانند سال‌های گذشته برپا شده است.

وی ادامه داد: امروز پنجشنبه پانزدهم اسفندماه پایگاه‌های کمیته امداد و بسیج در معابر اصلی شهرها و روستاها با دایر کردن پایگاه‌هایی، کمک‌های مردمی نقدی و غیرنقدی نیکوکاران را جمع‌آوری می‌کند و فردا جمعه شانزدهم اسفندماه در مصلاهای نماز جمعه استان قزوین این مهم صورت می‌گیرد.

صفری با اشاره به اینکه به مناسبت هفته احسان و نیکوکاری هر روز این هفته به یک نام نامگذاری شده است، خاطرنشان کرد: روزهای هفدهم به نام روز نیکوکاران و جامعه خیران و اصناف، 18 اسفند روز نیکوکاری و ورود به روستاها و دهستان، نوزدهم روز نیکوکاری و ورود به شرکت‌ها و واحدهای تولیدی و بیستم روز نیکوکاران جامعه زنان و خیران و مؤسسه‌های مردم نهاد نام‌گذاری شده و کمک‌های مردمی را جمع‌آوری می‌کند.

این مسئول ابراز داشت: پایگاه‌های جشن نیکوکاری همانند سال‌های گذشته از نخستین ساعات این جشن تا شب نسبت به جمع‌آوری کمک‌های مردمی اقدام می‌کنند و خیران می‌توانند در طی روز در هر زمان نسبت به اهدای کالای خود به آنان اقدام کنند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی‌ استان قزوین بیان کرد: افرادی که زمان مراجعه به پایگاه‌های مردمی را ندارند می‌توانند کمک‌های نقدی خود را به حساب 63273000 نزد بانک کشاورزی شعبه نواب قزوین واریز کنند.

وی متذکر شد: نیکوکاران و خیران جامعه بیشتر کمک‌های نقدی به نیازمندان در پایگاه‌های مردمی اهدا کنند و از اهدای هر گونه کالای کهنه به این پایگاه خودداری کنند.

صفری یادآور شد: اهدای کمک‌های نقدی به نیازمندان در کمترین زمان صورت می‌گیرد چراکه با جمع‌آوری آن می‌توان بلافاصله به حساب‌های آنان واریز کرد و همچنین با تحقق این مهم می‌توان حق انتخاب خرید نیازهای شب عید را با هر رنگ و تنوع به آنان داد.

این مسئول با اشاره به اینکه سال گذشته 11 میلیارد و 18 میلیون ریال کمک‌های نقدی و غیرنقدی مردمی در پایگاه‌ها کمک‌های مردمی جمع‌آوری شده است، اظهار داشت: 33 درصد از این مبلغ به صورت کالای نقدی و 67 درصد غیرنقدی بوده است.

انتهای پیام/77009/ی40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول