اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی قزوین:

تهیه دستورالعمل جامع محصول‌محور انگور نیازمند زمان است

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قزوین گفت: تهیه دستورالعمل جامع و شفاف محصول‌محور انگور نیازمند زمان است.

تهیه دستورالعمل جامع محصول‌محور انگور نیازمند زمان است

مسعود ربانی در حاشیه برگزاری نخستین نشست هم‌اندیشی انگور در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار داشت: در کارگروه ویژه دفع آفات و حفظ نباتات با منابع علمی و نتایج پژوهش‌های پیشین بررسی‌هایی در خصوص دستورالعمل محصول‌محور انگور صورت گرفت و از آنها برای بررسی میزان کارایی دستورالعمل ارائه شده در این نشست استفاده شد.

وی افزود: کتاب «محصول انگور بر پایه اصول کشاورزی ارگانیک» که با سفارش سازمان جهاد کشاورزی و همکاری جهاد دانشگاهی استان قزوین تهیه شده یکی از منابع مفید موجود در این زمینه است و در کنار راهنمای ترویج انگور و راهنماهای دیگری که در اختیار کشاورزان قرار گرفته است، می‌تواند تا حدی به انتقال دانش کشاورزی به مزارع کمک کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قزوین ادامه داد: دستورالعمل فعلی برای کشاورزان تدوین شده است؛ چراکه اگر هدف از تهیه آن استفاده کارشناسان باشد، خود کارشناسان می‌توانند بدون این دستورالعمل، اطلاعات لازم را از منابع علمی کسب کنند.

ربانی تصریح کرد: تدوین دستورالعمل ویژه کشاورزان، لزوم سادگی و قابل فهم بودن آن برای این قشر را ایجاب می‌کند؛ در حالی که بخشی از دستورالعمل ارائه شده ساده نیست و باید حذف شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قزوین با بیان اینکه اطلاعات موجود در بخش دیگری از این دستورالعمل، قدیمی و غیرقابل استفاده است، اذعان کرد: در برخی جاهای دستورالعمل منابعی دیده می‌شود که فاقد اهمیت است و گاهی نیز بخش‌های مورد نیاز، در دستورالعمل ذکر نشده است.

وی خاطرنشان کرد: بنا بر آنچه گفته شد، گروه گیاه پزشکی در نخستین همایش محصول محور انگور به این نتیجه رسید که به دلیل وجود مشکلات متعدد در دستورالعمل فعلی که در مدت کوتاهی هم تهیه شده است، باید دستورالعمل جدید، جامع و شفافی تهیه شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قزوین یادآور شد: تهیه چنین دستورالعملی در مدت کوتاه امکان‌پذیر نیست و به زمان بیشتری نیاز دارد که به همین دلیل پیشنهاد شد هر یک از کارگروه‌های فعال در همایش به کار خود ادامه دهند تا در فرصت طولانی‌تر، دقت بیشتر و استفاده از منابع و پژوهش‌های قوی‌تر به دستورالعملی برخوردار از کارایی لازم دست یابند.

ربانی اضافه کرد: قسمت اصلی مشکل، انتقال اطلاعات به کشاورزان و کمک به آنان در مزرعه است که در این زمینه باید از نیروهای بسیجی و خارج از وزارت جهاد کشاورزی نیز استفاده کرد؛ زیرا در حال حاضر بسیاری از آموزش‌ها به شکل تئوری به آنان ارائه می‌شود؛ در حالی که آنچه مهم است درک مشکلات کشاورزان و انتقال اطلاعات به آنان به نحوی است که برای کشاورزان قابل قبول باشد.

انتهای پیام/77011/ذ30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول