اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در نخستین روز از هفته منابع طبیعی

جشن درختکاری در مشهد برگزار شد

در آغازین روز از هفته منابع طبیعی جشن درختکاری با حضور گسترده مردم و مسئولان استانی و شهرستانی در مشهد برگزار شد.

جشن درختکاری در مشهد برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد در این مراسم که پیش از ظهر امروز در محل محوطه بیمارستان در حال احداث فوق تخصصی کودکان اکبر با حضور مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی، فرماندار مشهد، شهردار مشهد، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی مدیرکل حفاظت محیط زیست این استان، معاون خدمات شهری شهرداری مشهد و جمع کثیری از علاقه‌مندان به محیط زیست در اقشار مختلف حسن تقوایی به عنوان نخستین سخنران اظهار داشت: مقام معظم رهبری در خصوص درختکاری فرایض زیبایی دارند که امیدواریم در این هفته بتوانیم با نگاهی به این مقوله فرمایشات وی را محقق کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی ادامه داد: بهترین کار اینست که طبق فرمایشات مقام معظم رهبری مردم را نیز در این امر مشارکت بدهیم.

وی با اشاره به مشارکت مردم در ابعاد مختلف در پروژه‌های منابع طبیعی استان افزود: بیش از 50 مورد تقاضا از طرف مردم برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری در سال جاری داشته‌ایم.

در ادامه این مراسم مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد نیز با اشاره به آیاتی از قرآن کریم که در خصوص اهمیت درخت و گیاهان نازل شده است افزود: درختکاری به لحاظ علمی باعث جلوگیری از آلودگی هوا می‌شود و با تولید اکسیژن باعث تلطیف هوای شهرمان است.

احمدرضا سلامی با بیان اینکه درخت همچنین باعث زیبایی شهر و فضای شهری می‌شود؛ ادامه داد: به همین دلیل و به مناسبت آغاز هفته درختکاری شهرداری مشهد نیز با ایجاد سایت الکترونیکی ثبت نام مردمی برای نهال‌کاری در راستای رفاه حال شهروندان مشهدی اقدام کرده است.

وی در خصوص چگونگی ثبت نام در این سایت افزود: مردم با ورود به این سایت می‌توانند درخواست نهال درخت مورد علاقه خود را برای کاشت مقابل منزل خود داشته باشند که پس از بازدید کارشناسان شهرداری از محل مورد نظر نهال‌ها با هزینه شهرداری کاشته خواهد شد.

سلامی در ادامه افزود: در این طرح برای تشویق شهروندان هزینه آبیاری نهال‌ها که توسط خود شهروندان صورت می‌گیرد به شکل کثر از عوارض شهری از این خانواده‌ها انجام می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین پلاک و نام‌گذاری درختان به نام خود شهروند مورد نظر صورت می‌گیرد.

شهردار مشهد نیز در ادامه این مراسم با تبریک سالروز ولادت حضرت زینب کبری (س) و روز پرستار بیان داشت: برگزاری جشن درختکاری در چنین روز  و مکانی مبارک است.

صولت مرتضوی با اشاره به اینکه اساسا درخت نیز نقش یک پرستار را بازی می‌کند؛ افزود: حقیقتا درخت معرف خالق دارای معرفت، شاعر، عظیم و واحد است.

وی ادامه داد: اساسا علما یکی از راه‌های اثبات معاد را بحث نظام چهار فصل می‌دانند بنابراین درخت یک پرستار است که اگر به اذن خدا اکتفا کند یعنی دی اکسید کربن هوا را نگیرند و اکسیژن پس ندهند تمام موجودات روی زمین با یک چشم به هم زدن قلع و قمع خواهند شد.

وی بابیان اینکه درختکاری یک مجاهدت است؛ افرود: مقام معظم رهبری نیز در این خصوص فرموده‌اند: هر ایرانی یک درخت؛ بنابراین درختکاری خدمت است.

وی با اشاره به اینکه مردم مشهد و استان خراسان رضوی اصالتا و نیابتا باید در این کار شرکت کنند؛ ادامه داد: از آنجایی که شهر مشهد سالانه پذیرای 30 میلیون زائر است بنابراین هر شهروند مشهدی به نیابت از زوار نیز  باید سالانه تعداد 30 عدد نهال بکارد.

مرتضوی با بیان اینکه به دست تمامی کارگران زحمت کش بوسه می‌زنم؛ افزود: سنت نهال کاری سنت بزرگ‌مرد درختکار یعنی مولای متقیان است که باید آن را الگوی خود قرار دهیم.

گفتنی است؛ در این مراسم تعداد 200 نفر از خادمین حرم امام رضا (ع) نیز در کاشت نهال همکاری کردند.

همچنین 4 هزار اصله نهال در 5 هکتار از محوطه بیمارستان در حال احداث اکبر توسط مردم و مسئولان شرکت‌کننده در این مراسم کاشته شد.

انتهای پیام/2202/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول