اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در دانشگاه کردستان

نمایشگاه «پیش به سوی جامعه سالم» افتتاح شد

نمایشگاهی با عنوان «پیش به سوی جامعه سالم» ظهر امروز در محل تالار مولوی دانشگاه کردستان افتتاح شد.

نمایشگاه «پیش به سوی جامعه سالم» افتتاح شد

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، در این نمایشگاه در خصوص تعیین گروه خون، فشار خون، سوختگی، سرمازدگی، گرمازدگی، امداد و کمک‌های اولیه، آسیب‌های اجتماعی و راه‌های پیشگیری و درمان آن، توصیه‌های کلیدی در زمینه اورژانس و فوریت‌های پزشکی، بیماری اچ.‌آی‌.وی و مراقبت از افراد آلوده به آن، سل و روش‌های تشخیص و درمان آن، بیماری آلزایمر علایم و شیوه‌های درمان، اطلاعاتی درباره زنان، مراقبت‌های حین بارداری، مادر و نوزاد و مادر و کودک، مواد نیروزا مکمل‌های آلوده به مواد نیروزا، عوارض زیان‌بار و برگشت‌ناپذیر این مواد، مدیریت غذا و دارو، دارو و زمان تأثیر آن، مسمومیت‌های دارویی، سوختگی و بسیاری مباحث دیگر پزشکی اطلاعاتی در قالب پوستر و بروشور ارائه شد.

در این نمایشگاه برای هر یک از مباحث فوق‌الذکر غرفه‌هایی تحت عنوان غرفه تغذیه، اعصاب و روان، سلامت رفتار، مادر و نوزاد، اورژانس و فوریت‌های پزشکی، مدیریت پاسخگویی در حوزه‌های مختلف سلامت و بهداشت و غرفه نظرسنجی دایر شده بود.

در حاشیه نمایشگاه یوسف ولادتی مسئول کمیته دانشجویی آموزش پزشکی کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: کل اعضاء این کمیته، دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی هستند که هدف از فعالیت آنها انتقال آموخته‌های پزشکی از طریق برگزاری چنین نمایشگاه و کارگاه‌هایی به بطن جامعه است که در این مرحله جامعه دانشجویان دانشگاه کردستان مد نظر است.

وی در ادامه به روند مصرف خود سرانه و بی‌رویه دارو که بدون تجویز پزشک نیز صورت می‌پذیرد اشاره کرد و گفت: اگرچه دارو عاملی در تسکین و درمان بیماری‌هاست ولی این تنها یک پزشک است که می‌تواند بر اساس تاریخچه بیماری، علائم، حساسیت‌ها و در مجموع مشخصات فردی هر بیمار که قطعا با بیمار دیگر متمایز است، دارو تجویز کند.

ولادتی همچنین اذعان داشت: برای مصرف هر دارویی روش مصرف خاصی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به روش‌های خوراکی، تزریقی، قرص‌های زیرزبانی و استعمال موضعی اشاره کرد.

مسئول کمیته دانشجویی آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان ضمن اشاره به اینکه برخی داروها نشانه‌های بیماری را برطرف می‌کنند و برخی برعکس بسیار دیر نتیجه آنها آشکار می‌شود گفت: هر بیماری باید به این نکات اهمیت داده و مد نظر داشته باشد چراکه قطع خودسرانه داروی تجویز شده عدم درمان بیماری را به همراه خواهد داشت.

وی در ادامه به عوارض جانبی برخی از داروها اشاره کرد و گفت: واکنش‌هایی هستند که ممکن است بر اثر مصرف برخی از داروها ظاهر شوند و علت آن نیز انتشار دارو در سرتاسر بدن است لذا اثرات ناشی از دارو بر سایر بافت‌ها را عوارض جانبی می‌نامند که در صورت تداوم این واکنش‌ها لازم است با پزشک معالج در مورد میزان و شیوه مصرف آن دارو مشاوره شود.

ولادتی با اشاره به اینکه برخی افراد داروهای فراوانی را در منزل نگه می‌دارند، اظهار داشت: نحوه نگهداری دارو در منزل روش خاص خود را می‌طلبد زیرا داروهای بدون برچسب و یا داروهای فله‌ای را هرگز نباید در منزل یا محل کار نگه داشت و بهتر است هر سه ماه یک بار همه داروهای موجود در منزل از نظر تاریخ بررسی شده و هرگز دارویی در جعبه داروی دیگر گذاشته نشود.

وی همچنین با اشاره به محل مناسب برای داروها گفت: دارو باید دور از گرما، رطوبت و نور مستقیم آفتاب قرار گیرد و نیز این محل باید دور از دسترس کودکان باشد و فرد نباید داروهای را که نمی‌شناسد در منزل نگه دارد.

مسئول کمیته دانشجویی آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در ادامه گفت: باقی‌مانده محلول سرم، قطره و شربت‌هایی که به طور ناقص مصرف شده‌اند نیز قابل نگهداری نیستند و باید حتماً دور ریخته شوند طوری که حتی سرنگ و یا دستکش نیز تاریخ مصرف دارند.

وی گفت: پاره‌ شدن کاغذ پوشش سرنگ و دستکش، سبب غیر استریل شدن آنها می‌شود.

ولادتی با اشاره به ورود در سطح وسیع و مصرف فراوان مواد نیروزا اذعان داشت: اگرچه شرکت‌های سازنده برای افزایش تأثیر مکمل‌ها و افزایش حجم عضله در فرد این داروها را تحت عنوان مکمل بی‌خطر وارد بازار می‌کنند ولی آنچه مسلم است این است که این مواد نه تنها سبب عقیمی می‌شود بلکه عوارض جانبی شامل عوارض قلبی عروقی، عوارض کبدی و عوارض روانی بسیاری به همراه دارند.

گفتنی است؛ این نمایشگاه و کارگاه آموزشی در راستای آموزش دانش پزشکی به بطن جامعه برگزار شد.

انتهای پیام/79001/ش20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول