اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گزارش تشریحی ـ تصویری فارس بخوانید

مسجد سوخته روستای اهران؛ نیازمند یاری مسئولان + تصاویر‌

مسجد تاریخی روستای اهران در شهرستان دماوند که اخیراً دچار آتش‌سوزی شد، امروز برای بازسازی نیازمند یاری مسئولان است.‌

مسجد سوخته روستای اهران؛ نیازمند یاری مسئولان + تصاویر‌

 

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، از آتش‌سوزی مسجد روستای اهران در شهرستان دماوند 40 روز گذشته و در این فاصله، اقداماتی برای بازسازی این مسجد قدیمی انجام پذیرفته است.

 

از جمله آن، تخریب بنای قدیمی و خاک‌برداری برای ساخت بنای جدید است که در روز دوم اسفند ماه انجام شده ولی هم‌چنان مردم این روستا از داشتن مسجد محروم هستند.

 

این امر مشکلات فراوانی را در برگزاری مراسم مختلف و امور فرهنگی روستا در پی داشته و این در صورتی رخ می‌نمایاند که مدت زمان کمی تا فرا رسیدن آیین‌های ویژه مسلمانان از جمله ایام فاطمیه و ماه مبارک رمضان باقی مانده است.

 

 

 

 

 

 

روستای تاریخی اهران؛ محروم از مسجد

 

روستای اهران در فاصله یک کیلومتری شهر آبسرد و 15 کیلومتری مرکز شهرستان دماوند قرار گرفته است.

 

این روستا جزو دهستان جمع‌آبرود از توابع بخش مرکزی دماوند به حساب می‌آید و در آخرین سرشماری حدود 100 خانوار و 800 نفر در این روستا ساکن هستند و زندگی می‌کنند.

 

این روستا از وجود با برکت امامزاده معظم طاهر(ع) برخوردار بوده و این امامزاده، تاریخی بودن روستا را به اثبات می‌رساند و از توجهات خوب ساکنان بهره‌مند است.

 

اهران در دوران جنگ تحمیلی، شش شهید گلگون‌کفن را تقدیم نظام اسلامی کرده است و نخستین شهید طلبه شهرستان دماوند، دو دانشجو، دو دانش‌آموز و یک بسیجی از جمله این شهدا هستند که ترکیبی از شهدای فرهنگی این روستا محسوب می‌شوند.

 

روستای اهران دارای 76 جوان تحصیل‌کرده در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتراست و در خصوص تحصیلات دانشگاهی موقعیت خوبی دارد.

 

خیلی از مردم این روستا در بحث برنامه‌های دولتی و انقلابی شرکت خوب و جایگاه مناسبی دارند و توانسته‌اند خدمات بسیار خوبی را به انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ارائه کنند.

 

قدمت این روستا به زمان صفویان برمی‌گردد؛ درست موقعی که شیعه به عنوان مذهب رسمی کشور برگزیده شد.

 

از اوایل سلسله پهلوی به دلیل وضع خوش آب و هوا به تدریج جمعیت خوبی به این روستا مهاجرت کرد.

 

روستای اهران دارای قنات و چشمه‌های مرغوب کشاورزی بوده و وجود امامزاده در این روستا در ساخت اعتقادات مذهبی و عقیدتی مردم در تجمع و شکل‌گیری این روستا نقش بسیار مؤثری داشته است؛ اما امروز این روستای تاریخی با یک آتش‌سوزی، دیگر مسجدی برای عبادت و مناجات خداوند متعال ندارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

امامزاده‌ای با 800 سال قدمت در کنار مسجدی سوخته

 

رئیس شورای اسلامی روستای اهران در این خصوص در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری فارس در شرق استان تهران، با اشاره به امامزاده‌ای که در کنار مسجد قرار دارد، افزود: معروفیت روستای اهران مربوط به امامزاده طاهر (ع) بوده که حدود 800 سال قدمت دارد و به ثبت ملی رسیده است.

 

مهدی درویشی با بیان اینکه نخستین بنایی که مسجد روستای اهران داشته در کنار این امامزاده بوده است، اظهار کرد: نزدیک به 50 سال قبل، بنای قدیمی این مسجد توسط خیران بازسازی مجدد شد.

 

وی به آتش‌سوزی روز 23 دی ماه امسال در این مسجد اشاره کرد و گفت: آتش‌سوزی مسجد اهران ساعت 17 آغاز شد و 19 و 30 دقیقه به پایان رسید و این حادثه خسارت 100 درصدی به مسجد وارد کرد.

 

درویشی تصریح کرد: این مسجد مکانی بود که جایگاه خاصی در دل اهالی روستا داشت و در ایام محرم یکی از بزرگ‌ترین مراکز تجمع عزاداران در شهرستان دماوند محسوب می‌شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تشکیل ستاد بازسازی مسجد روستای اهران؛ بلافاصله پس از آتش‌سوزی

رئیس شورای اسلامی روستای اهران افزود: بعد از تمام شدن آتش‌سوزی، بلافاصله ساعت 20 شب نخستین جلسه ‌ستاد بازسازی مسجد روستای اهران با حضور اعضای شورای روستا، هیئت امنای مسجد و معتمدان روستا تشکیل شد.

درویشی به تشکیل دومین جلسه ستاد بازسازی مسجد اهران در 24 دی ماه اشاره کرد و گفت: جلسه عمومی‌تری با حضور کل اهالی روستا تشکیل دادیم تا از کمک‌های مالی اهالی نیز استفاده کنیم.

 

وی به برگزاری جلسات متعددی با نماینده مردم شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی، ائمه جمعه، فرماندار، بخشدار مرکزی و یک خیر مسجدساز اشاره کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

وقت زیادی برای بازسازی مسجد نداریم

‌رئیس شورای اسلامی روستای اهران با بیان اینکه وقت زیادی برای بازسازی مسجد نداریم و تا ماه مبارک رمضان مدت کوتاهی باقیمانده است، افزود: تصمیم گرفتیم در این فاصله کم، مقداری از امور بازسازی مسجد را پیش ببریم.

درویشی از اعلام آمادگی ابراهیمی، خیر شهرستان دماوند برای بازسازی مسجد این روستا خبر داد و گفت: وی در جلسه‌ای که با حضور مسئولان برگزار شد، ساخت مسجد را در کنار کمک‌های مالی مردم تقبل کرد.

 

‌رئیس شورای اسلامی روستای اهران به خاک‌برداری مسجد تخریب شده در روز دوم اسفند ماه امسال اشاره و اظهار کرد: عملیات خاک‌برداری صورت گرفته، نقشه و کروکی‌ها تهیه و کار بازسازی مسجد آغاز شده است.

 

وی از همه مسئولان و مردم درخواست کرد تا در بازسازی این مسجد یاری کنند تا بتوانند بخشی از مسجد را بنا کنند و آن را برای مراسم ماه مبارک رمضان و محرم سال آینده آماده سازند.

 

‌رئیس شورای اسلامی روستای اهران اظهار کرد: اتفاقی که در روستای اهران افتاده است، می‌طلبد تا حمایت همه‌جانبه داشته باشیم تا بتوانیم مسجد سوخته را به خوبی بازسازی کنیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

معجزه الهی در آتش‌سوزی مسجد روستای اهران

درویشی ضمن نارضایتی از رسانه‌ها در خصوص اطلاع‌رسانی نامطلوب از حادثه آتش‌سوزی مسجد اهران افزود: حجم آتش‌سوزی مسجد بسیار زیاد بود.

 

وی با بیان اینکه آنقدر حجم آتش‌سوزی زیاد بود که باعث ذوب درهای آلومینیومی و سالم نماندن هیچ وسیله‌ای در مسجد شد، گفت: معجزه عجیبی که در این آتش‌سوزی رخ داد، این بود که قرآن‌هایی که در داخل مسجد وجود داشت، تنها جلدهای آنها سوخته و صفحه‌های آیات آن کاملا سالم مانده بود.

 

‌رئیس شورای اسلامی روستای اهران افزود: مردم همچنین می‌توانند کمک‌های مالی خود را به شماره حساب 0109620907009 ستاد بازسازی مسجد روستای اهران واریز کنید تا اهالی این روستا را در بازسازی این مسجد یاری دهند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پیگیری مجدانه بازسازی مسجد روستای اهران

 

فرماندار شهرستان دماوند نیز در این زمینه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری فارس در شرق استان تهران در خصوص آتش‌سوزی مسجد روستای اهران، با اشاره به برگزاری جلسات متعدد در این زمینه افزود: خیری متولی ساخت مسجد شده و کارهای کارشناسی و معماری آن در حال پیگیری است.

 

ناصر محمودی‌فرد تصریح کرد: کارشناسانی از قم آمدند و کارهای اولیه بازسازی مسجد در دست بررسی است.

 

وی خاطرنشان کرد: شهردار و شورای شهر آبسرد نیز همکاری خوبی در این زمینه داشتند و خود اعضای شورای اسلامی روستا، پیگیری برنامه‌های بازسازی هستند و امیدواریم هرچه سریع‌تر عملیات بازسازی آن آغاز شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جانی دوباره در دل اهران

 

به هر حال، مساجد در کشور ما از اهمیت بالایی برخوردا هستند و همواره محل رجوع مردم و پناهگاه‌های امنی برای آحاد افراد جامعه محسوب می‌شوند و در این بین، بازسازی هر چه سریع‌تر و باکیفیت‌تر مسجد روستای اهران یکی از خواسته‌هایی که هر چه سریع‌تر باید بدان توجه شود.

انتهای پیام/2568/‌ش40/پو3002

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول