اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

وزیر نیرو از سد قدرونی راور بازدید کرد

وزیر نیرو امروز صبح در سفر به شهرستان راور از روند احداث سد قدرونی بازدید کرد.

وزیر نیرو از سد قدرونی راور بازدید کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از راور، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو دقایقی پیش از روند احداث سد قدرونی شهرستان راور بازدید کرد.

سد قدرونی یا ثامن راور با پیشرفت فیزیکی 87 درصدی، قابلیت ذخیره سالانه 15 میلیون مترمکعب آب را به واسطه پنج ایستگاه پمپاژ دارد و از پایان سال جاری آبگیری آن آغاز می‌شود.

محسن امیری مجری سد قدرونی راور در این بازدید عنوان کرد: تاکنون 38 میلیارد تومان برای ساخت این سد هزینه شده است و 30 میلیارد تومان دیگر برای جاده سازی، ساختمان بهره‌برداری، تملک، حفاری تزریق، بتن‌ریزی و پیمان‌کاران تخصصی نیاز است. 

یکی از اقدامات قابل توجه در شهرستان راور، احداث سد قدرونی در روستای قطروئیه است که پس از بهره‌برداری، آب آشامیدنی شهرستان‌های راور و زرند را تامین می‌کند.

طرح سد قدرونی یکی دیگر از طرح‌های مهر ماندگار استان کرمان است که در فاصله حدود 135 کیلومتری شمال مرکز کرمان و در دو کیلومتری شرق روستای قطروئیه بر روی رودخانه حتکن و در ابتدای تنگه قدرون واقع شده‌ و از نوع بتنی غلطکی «R. C. C» است.

هدف از ساخت این سد مهار سیلاب‌های رودخانه حتکن و قدرونی، تامین آب شرب درازمدت شهر راور و روستاهای اطراف با خط انتقالی به طول 36 ‌کیلومتر و تامین آب شرب دراز مدت شهر زرند با خط انتقالی به طول 58 کیلومتر به واسطه هشت ایستگاه پمپاژ است.

یکی دیگر از اهداف احداث سد قدرونی در منطقه تامین آب کشاورزی به میزان 900 هکتار باغ‌های پسته شهرستان راور است.

تامین آب از سد قدرونی پس از ذخیره و کنترل سیلاب‌ها حدود 14.8 میلیون متر مکعب است و ارتفاع سد 44 متر، طول تاج 19.5 متر و عرض پی سد 43.2 متر است.

به گزارش فارس در این بازدید استاندار کرمان، جمعی از نمایندگان استان کرمان و مسئولان دستگاه‌های مرتبط با وزارت نیرو، وزیر نیرو را همراهی کردند.

انتهای پیام/2446/ش20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول