اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین:

تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی قزوین استاندارد است

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین گفت: بر اساس استانداردهای جهانی برای هر 50 هزار نفر یک ایستگاه آتش نشانی باید وجود داشته باشد که تعداد ایستگاه‌های آتش نشانی در قزوین نیز مطابق با استانداردهای تعیین شده است.

تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی قزوین استاندارد است

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، ایمنی در شهر زمانی پدید می‌آید که دستگاه‌های گوناگونی از جمله دستگاه‌های امنیتی و نظامی و بخصوص واحدهای آتش نشانی از توانایی و تجهیزات کامل، برنامه ریزی و سازماندهی مناسب برخوردار باشند و همچنین جلب مشارکت عمومی و افزایش آگاهی مردم را به سوی ایمنی بیشتر سوق دهد.

در همین راستا و برای آشنایی بیشتر با این حوزه شهری گفت‌وگویی ترتیب دادم با سیدعلی شفیعی مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین که در ادامه می‌آید.

فارس: سازمان آتش نشانی قزوین از چه سالی آغاز به فعالیت کرده است؟

گرچه ایجاد آتش نشانی در قزوین به سال 1303 بر می‌گردد اما با توجه به حساسیت و اهمیت گسترش، تجهیز و ساماندهی این مجموعه خدماتی و همچنین توسعه شهر و مهاجرت‌های فراوان به آن در سال 1376 سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین تاسیس شد و با رویکردی جدید و افزایش کمی و کیفی خدمات و فعالیت‌های خود به عنوان یکی از سازمان‌های وابسته شهرداری آغاز به کار کرد.

فارس: سازمان آتش نشانی قزوین چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

اهداف این سازمان شامل نجات جان انسان‌ها، مهار و اطفاء حریق و حفاظت از ثروت‌های ملی در مقابل آتش سوزی و عوارض و سوانح ناشی از آن، برنامه‌ریزی و تعیین خط مشی در امور مربوط با آتش نشانی و خدمات ایمنی، نظارت و کنترل بر تحقق شرایط ایمنی ساختمان‌ها و استانداردهای تجهیزاتی ساختمان ها در مقابل سوانح گوناگون از قبیل زلزله، آتش سوزی، سیل و ... است.

همچنین انجام ترتیبات و تمهیدات لازم برای کاهش آثار سوء ناشی از حوادث و سوانح طبیعی و غیر طبیعی، نظارت بر عملیات موسسات و شرکت‌های دولتی و خصوصی سرویس دهنده امور آتش نشانی و خدمات ایمنی، ارایه آموزش‌های لازم در امور آتش نشانی و خدمات ایمنی در سطوح مختلف است.

فارس: در قزوین چند ایستگاه آتش نشانی وجود دارد و آیا با توجه به جمعیت استان این تعداد ایستگاه مطابق با استاندارد‌های جهانی است؟

سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین هم‌اکنون هفت ایستگاه آتش نشانی ثابت و یک ایستگاه موقت دارد که در مناطق مختلف شهر پراکنده است؛ بر اساس استانداردهای جهانی باید برای هر 50 هزار نفر جمعیت یک ایستگاه آتش نشانی در شهر وجود داشته باشد که با توجه به جمعیت 400 هزار نفری شهر قزوین، تعداد ایستگاه‌های آتش نشانی در این شهر مطابق با استانداردهای تعیین شده است.

فارس: این سازمان با چه تعداد نیرو مشغول به فعالیت است؟

تعداد کارکنان سازمان آتش نشانی قزوین 144 نفر است که 14 نفر آنها در واحدهای اداری سازمان مشغول به کار هستند و 130 نفر نیز به عنوان آتش نشان در ایستگاه‌های آتش نشانی خدمات ارائه  می‌دهند.

نیروهای آتش نشانی قزوین در سه شیفت کاری تقسیم شده‌اند که نوبت کاری برای آنها به صورت 24 ساعت کار و 48 ساعت استراحت تنظیم شده است.

فارس: محدوده خدمات رسانی این سازمان به چه میزان است؟

طبق قانون، محدوده عمل آتش نشانی هر شهر و منطقه، همان شهر و در داخل محدوده همان منطقه است اما در حال حاضر و در شرایط اضطراری با هماهنگی مقامات ذی‌صلاح و نیاز شهرهای همجوار فعالیت سازمان آتش نشانی قزوین خارج از محدوده تعریف شده را نیز شامل می‌شود و مأموران در هر کجا که ضرورت اقتضا کند به انجام وظیفه می‌پردازند.

فارس: وظایف و نوع خدمات این سازمان به چه بخش‌هایی تقسیم می‌شود؟

وظایف و خدمات سازمان آتش نشانی قزوین به دو بخش اطفای حریق و امداد و نجات تقسیم می‌شود.

فارس: برخی از حوادثی که سازمان آتش نشانی قزوین وظیفه و توانایی پوشش آنها را دارد نام ببرید.

از جمله حوادثی که این سازمان توانایی پوشش آن را دارد می‌توان به اطفاء هر نوع آتش سوزی، محبوس شدن افراد زیر آوار ساختمان، داخل آسانسور یا خودروهای تصادفی، سقوط درخت و سقوط اشیا از بلندی یا اشیایی که در معرض سقوط قرار دارد و ممکن است در صورت سقوط لطمات مالی و جانی ایجاد کند اشاره کرد.

همچنین کمک به گرفتاران ناشی از سقوط در چاه، کانال آب، رودخانه، سد و استخر، رویارویی با گاز گرفتگی در چاه، حوادث ناشی از سیل و آبگرفتگی، خطر ناشی از حضور یا حمله حیوانات وحشی و موذی، حوادث ناشی از چرخ گوشت، حلقه‌های فلزی، دستگاه‌های برش، سوختگی‌های ناشی از اسیدها یا آب جوش و روغن‌های داغ، ریزش چاه ساختمان و ریزش معادن و ... از دیگر این اقدامات است.

سازمان آتش نشانی قزوین همچنین در بحران‌های احتمالی مانند سیل، زلزله و کولاک نیز به همکاری ستاد بحران استان می‌پردازد.

فارس: ستاد فرماندهی آتش نشانی قزوین چه وظیفه‌ای بر عهده دارد؟

ستاد فرماندهی آتش نشانی قزوین به صورت 24 ساعته با چهار خط تلفن 125 در خدمت شهروندان است و مأموران آتش نشانی در تمام ساعات شبانه روز آماده‌اند تا در صورت وقوع حوادث احتمالی دقایقی بعد از وقوع حادثه در هر نقطه‌ای از شهر در اسرع وقت خود را به محل حادثه برسانند.

فارس: برنامه‌های آموزشی سازمان آتش نشانی قزوین به چه صورتی است؟

برنامه‌های آموزشی سازمان آتش نشانی قزوین به دو بخش آموزش‌های درون سازمانی و آموزش‌های برون سازمانی تقسیم  می‌شود.

در بخش درون سازمانی که مربوط به آموزش آتش نشانان است افرادی که تازه به استخدام آتش نشانی در  می‌آیند قبل از ورود به سازمان و فعالیت در بخش عملیات، دوره آموزشی دو ماهه را سپری می‌کنند.

همچنین سایر نیروها نیز سالانه و به طور مستمر در دوره‌های مختلف آموزشی که داخل سازمان یا در آتش نشانی‌های شهرهای کشور برگزار  می‌شود حاضر می‌شوند که این مسئله موجب افزایش دانش و به روز شدن اطلاعات آتش نشانان برای مقابله صحیح و اصولی با حوادث  می‌شود.

در بخش برون سازمانی نیز که شامل آموزش مهدهای کودک، مدارس، مراکز آموزش عالی، کارخانه‌ها، ادارات و غیره است فراگیران با وظایف و مأموریت‌های آتش نشانی و چگونگی ارتباط با این سازمان آشنا  می‌شوند و آموزش‌های کلی درباره انواع آتش سوزی و حوادث و راه‌های مقابله با آنها در لحظات اولیه را دریافت می‌کنند.

فارس: برج عملیاتی ورزشی آتش نشانی استان قزوین به چه منظور احداث شد؟

برج عملیاتی ورزشی سازمان آتش نشانی قزوین به عنوان مجهزترین برج عملیاتی ورزشی آتش نشانی‌های ایران با تلاش مدیریت سازمان و حمایت‌های شهرداری و شورای اسلامی شهر با اعتبار ی بالغ بر دو میلیارد ریال در ایستگاه شماره 4 این سازمان احداث شده است.

این برج چند منظوره برای برگزاری دوره‌های آموزشی و همچنین انجام تمرینات عملیاتی ورزشی اجرا شده به طوری که آتش نشانان قادر خواهند بود عملیات‌های مختلف امداد و نجات و اطفاء حریق را در امکانات طراحی شده در این برج تمرین کنند.

در برج عملیاتی ورزشی آتش نشانی قزوین شرایط لازم برای انجام تمرینات شلنگ کشی، نردبان، امداد و نجات در فضاهای بسته، اتاق دود، نجات در آسانسور، چاه، عملیات نجات در ارتفاع و سنگ نوردی لحاظ شده است.

فارس: چه اقداماتی در واحد تربیت بدنی این سازمان صورت گرفته است؟

در سازمان آتش نشانی قزوین ورزش به عنوان یکی از ارکان اصلی محسوب می‌شود آمادگی جسمانی و ورزیدگی از وظایف یک آتش نشان است تا بتواند در انجام وظایف خود موفق باشد.

جذب نیروهای ورزشکار از اولویت‌های سازمان است و سازمان آتش نشانی قزوین در همه رشته‌های ورزشی در مسابقات استانی و کشوری توانمندی‌های زیادی برای ارایه دارد و در سطح بین المللی نیز حضور پررنگی دارند و در آخرین موفقیت بین‌المللی ورزشکاران سازمان در مسابقات جهانی سنگ نوردی آتش نشانان به مقام قهرمانی دست یافتند.

انتهای پیام/77014/ک40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول