اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول پروژه ماهواره امید:

ایران نهمین کشور پرتاب‌گر ماهواره در جهان است

مسئول پروژه ماهواره امید با بیان اینکه سه نقطه مدار خالی در فضا متعلق به ایران است که باید با پرتاب ماهواره پر شود، گفت: ایران نهمین کشور پرتاب‌گر ماهواره در جهان است.

ایران نهمین کشور پرتاب‌گر ماهواره در جهان است

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، مهدی نصیری امروز در دوازدهمین جشنواره جهاد علمی بسیج دانشجویی گیلان در سالن اجتماعات الزهرا (س) این شهر تاریخچه فضا در جهان را تشریح کرد.

وی اظهار کرد: در دنیا 46 کشور صاحب فناوری فضایی و ماهواره در فضا هستند که ایران چهل و سومین کشور عضو در باشگاه فضایی دنیا است.

مسئول پروژه ماهواره امید با بیان اینکه روسیه بیشترین سهم را باشگاه فضایی جهان دارد افزود: آمریکا دومین کشور عضو در باشگاه فضایی جهان است.

وی خاطرنشان کرد: تا سال 2 هزار حدود 3 هزار شی به سمت فضا پرتاب شده است.

نصیری بیشترین تحولات رخ داده شده در فضا را مربوط به 8 سال اخیر ذکر کرد و گفت: بقیه تحولات در حوزه افزایش فناوری‌های فضایی و ایجاد تنوع در آنها بوده است.

وی با اشاره به سابقه فضا در ایران گفت: نخستین فعالیت‌های فضایی در ایران از سال 1351 تا 1357 در حوزه هواشناسی آغاز شد.

این کارشناس مسایل فضایی در کشور تصریح کرد: در سال 1354 ساخت ماهواره زهره در کشور مطرح شد که به دلیل مشکلات متعدد هرگز این پروژه به سرانجام نرسید. 

*ایران سه نقطه مدار خالی در فضا دارد

وی با بیان اینکه در سال 1356 سه نقطه در نقاط مداری GAO در فضا برای ایران به ثبت رسید افزود: نقاط 34، 47 و 26 درجه فضایی متعلق به ایران است که باید این نقاط را با پرتاب ماهواره پرکنیم. 

*ایران نهمین کشور پرتاب‌گر ماهواره در جهان است

نصیری با اشاره به اینکه ایران در حوزه پرتاب ماهواره به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته است، خاطرنشان کرد: این موفقیت‌ها حاصل تلاش پژوهشگران و محققان جوان کشور است.

وی اظهار کرد: نخستین ماهواره کاوشگر فضایی کشور «سینا» در سال 84 برای کاربرد مخابراتی و تصویربرداری از سطح زمین در نظر گرفته شده بود.

این کارشناس مسایل فضایی در کشور ادامه داد: پس از آن پروژه ساخت ماهواره زهرا (س) با هندی‌های مطرح شد که به دلیل عدم همکاری دانشمندان هندی با ایران، پروژه لغو شد.

وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی هند را به دلیل مشارکت با ایران تهدید کرد، گفت: هیچ کشوری حاضر نیست تکنولوژی و دستاوردهای علمی خود را به راحتی در اختیار کشورهای دیگر قرار دهد.

نصیری با اشاره به اینکه امروز دنیا ایران را صاحب علم و فناوری می‌داند افزود: بقیه به تلاش و هنر مسئولان ما در مذاکرات بستگی دارد.

وی متذکر شد: در دنیا تنها 8 کشور صاحب فناوری موشک پرتاب‌گر به فضا هستند که ایران نهمین کشور صاحب این فناوری شناخته شده است. 

*فرهنگ کار تیمی در ایران ضعیف است

این کارشناس مسایل فضایی در کشور، فرهنگ کار تیمی در ایران را ضعیف خواند و اظهار کرد: تشکل‌های دانشجویی بهترین مکان برای تمرین کارهای تیمی است.

وی با اشاره به موانع بسیار در مقابل طرح ایده ساخت ماهواره امید یادآور شد: طرح این ایده ابتدا مورد تمسخر و عدم خودباوری برخی افراد داخلی قرار گرفت.

نصیری تصریح کرد: پس از ساخت و پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره امید برخی ساخت آن را به چینی‌ها منتسب دادند در صورتی که تمام مراحل طراحی ساخت و پرتاب ماهواره امید با تلاش محققان داخلی انجام شده است.    

وی با اشاره به بیانات امام راحل مبنی بر تکیه بر شعار «ما می‌توانیم» اظهار کرد: تحقق این شعار خون دل خوردن و تلاش بسیار می‌خواهد.

این نخبه علوم هوا و فضا، داشتن روحیه بسیجی و جهادی را موجب استقلال کشور و رسیدن به خودکفایی و تحقق اقتصاد مقاومتی دانست. 

*پرواز دو هواپیمای بدون سرنشین رژیم صهیونیستی هنگام پرتاب ماهواره امید

وی با بیان اینکه یاری خداوند و همت و خودباوری پژوهشگران داخلی ماهواره امید را با موفقیت در مدار زمین قرار داد، یادآور شد: در لحظه پرتاب ماهواره امید تعداد دو هواپیمای بدون سرنشین رژیم صهیونیستی مشکلاتی را به وجود آورد که به یاری خدا برطرف شد و بهترین خاطره مردم ایران رقم خورد.

انتهای پیام/84002/ت40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول