اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی:

تنها 10 درصد کتابخانه‌ها در خراسان رضوی توسط خیرین اداره می‌شود

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی گفت: اداره تنها 10 درصد از کتابخانه‌های استان به حوزه خیرین معطوف شده و مابقی از طریق اعتبارات دولتی و زیر نظر نهاد کتابخانه‌های کشور اداره می‌شود.

تنها 10 درصد کتابخانه‌ها در خراسان رضوی توسط خیرین اداره می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، امیرالله شمقدری ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت برگزاری نخستین جشنواره خیرین کتابخانه‌ساز در محل کتابخانه شهید باهنر برگزار شد، اظهار کرد: نخستین جشنواره منطقه‌ای خیرین کتابخانه‌‌ساز با حضور مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی دوشنبه آینده در مشهد مقدس برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه این اتفاق برای نخستین‌بار در کشور روی می‌دهد، ادامه داد: شهر مشهد و استان خراسان رضوی از ظرفیت‌ و قابلیت‌های فراوانی برخوردار است؛ بنابراین بعد از برگزاری منطقه‌ای، محلی این جشنواره در شهر مشهد، در شهرستان‌های بزرگ استان از جمله کاشمر، گناباد و نیشابور نیز این جشنواره برگزار خواهد شد.

این مسئول با بیان اینکه در آبان‌ماه سال آینده نیز این جشنواره به شکل استانی برگزار خواهد شد، افزود: برای ترویج فرهنگ کتابخانه‌سازی و کتاب‌خوانی در جامعه نیازمند اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها هستیم؛ بنابراین رسانه‌ها نیز از جمله خیرین در این حوزه هستند.

شمقدری با بیان اینکه سال گذشته در خراسان رضوی 173 کتابخانه داشتیم، ادامه داد: در سال جاری این رقم به 189 کتابخانه رسیده که نسبت به سال گذشته از 10 درصد رشد برخوردار بوده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی با بیان اینکه به نظر می‌رسد در خراسان رضوی و مشهد مقدس توسعه کتابخانه‌ها به 3 برابر ظرفیت موجود نیازمند است، تأکید کرد: با توجه به ویژگی‌های این استان می‌توانیم در بخش وقف از حوزه خیرین در این زمینه نیز اعتبارات خوبی داشته باشیم.

وی افزود: به دنبال ساخت کتابخانه استاندارد با فضای مناسب، تالار مطالعه، بخش کودک و برخورداری از امکانات استفاده از فضای مجازی هستیم.

شمقدری با بیان اینکه کتابخانه محل گفتمان‌سازی در عرصه خودش است، ادامه داد: می‌توانیم با گام‌های مؤثر خیرین شاهد ایجاد چنین فضایی باشیم.

وی با اشاره به اینکه قطعاً هدف‌گذاری ما طی مسیرهای رشد و کیفیت است، تصریح کرد: سرانه فضای کتابخانه‌ها در استان 64 هزار مترمربع است که تا پایان برنامه پنجم توسعه باید به 2 برابر افزایش یابد؛ بر این اساس نیازمند 60 میلیارد تومان اعتبار در این بخش هستیم.

این مسئول با بیان اینکه 49 کتابخانه عمومی در سطح شهر مشهد دایر است، اضافه کرد: از این میان 26 کتابخانه عمومی و 23 کتابخانه مشارکتی داریم که توسط نهاد کتابخانه‌ها و خیرین اداره می‌شود.

شمقدری با بیان اینکه با این حال این تعداد کتابخانه با توجه به جمعیت شهر مشهد پاسخگوی نیازمندان نیست، گفت: کتاب و کتاب‌خوانی باید مسئله جدی جامعه تلقی شده و مسئله عمومی مردم باشد؛ بنابراین خیرین کمک می‌کنند تا صدقه جاریه در استان و در حوزه کتابخانه‌سازی نهادینه شود.

انتهای پیام/2202/ز40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول