اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

ایجاد شهرک صنفی؛ نیاز همدان / مسئولان پای کار بیایند

بازار کلی‌فروشان مواد غذایی به یکی از مشکلات ترافیکی همدان تبدیل شده که با ارائه طرحی از سوی اتحادیه خوار و بار، ایجاد یک شهرک صنفی در دستور کار قرار گرفت، هرچند مسئولان با این طرح همراهی لازم را نداشتند.

ایجاد شهرک صنفی؛ نیاز همدان / مسئولان پای کار بیایند

به گزارش خبرگزاری فارس در همدان، سالیان درازی است که راسته حسین‌خانی و محوطه گنبد علویان در اختیار عمده‌فروشان مواد غذایی قرار دارد و روزانه محل رفت و آمد بسیاری از مغازه‌داران خرد و مردم عادی است که ترجیح می‌دهند کالاهای خود را از کلی‌فروشان و با قیمت کمتری تهیه کنند، علاوه بر آن بسیاری از واحدهای خرده‌فروشی شهرستانی نیز به این مرکز مراجعه می‌کنند تا نیازهای شهر خود را تأمین کنند.

اما هجوم زیاد مردم و رفت و آمد خودروهای سنگین و سبک باعث شده که رفت و آمد در روزهای کاری بسیار سخت و فضای نامناسبی در این منطقه از شهر به وجود بیاید، به همین دلیل اتحادیه صنف خوار و بار تصمیم به احداث شهرکی در خارج از شهر گرفت تا بتواند جواب‌گوی حجم وسیعی از داد و ستدهای مواد غذایی که مورد نیاز مردم است، باشد.

رییس اتحادیه خوار و بار همدان در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: روزنامه 850 تن مواد غذایی خریداری و به همین میزان نیز فروخته می‌شود، به عبارت دیگر یک میلیون و 700 هزار تن مواد غذایی روزانه در این محوطه در حال جابه‌جایی است.

رضا به‌زارع افزود: این میزان مواد غذایی به ناوگان بزرگی از حمل و نقل نیاز دارد که رفت و آمد این ناوگان‌ها به زیرساخت‌های موجود در بازار صدمه وارد کرده و موجب آلودگی صوتی و محیط زیست و ترافیک سنگینی را به بار آورده است.

وی ادامه داد: به همین دلیل به دنبال ایجاد شهرک صنفی رفتیم که بتواند نیازهای مردم را پاسخ داده و از صدمات وارده به زیرساخت‌ها و محیط زیست جلوگیری کند.

به‌زارع تشریح کرد: برای این کار در سه شریان ارتباطی همدان جاده ملایر، جاده تهران و کرمانشاه بررسی‌های خود را شروع کردیم و توانستیم یک زمین مناسب در جاده تهران برای این کار پیدا کنیم.

رییس اتحادیه صنف و خوار و بار همدان افزود: از آنجا که همدان دارای یک موقعیت ویژه در منطقه غرب کشور بوده و به مرکز کشور دسترسی آسانی دارد و با 9 استان دیگر فاصله‌ای بین یک ساعت و نیم تا سه ساعت و نیم دارد و پایلوت پدافند غیر عامل محسوب می‌شود می‌تواند غرب کشور را از نظر تأمین مواد غذایی، پشتیبانی کند.

به‌زارع تصریح کرد: همدان در طول تاریخ همواره از موقعیت خاصی برخوردار بوده است و حتی زمانی که کشور دچار قحطی شده بود، بازار همدان توانست نقش مثبتی ایفا کند.

وی بیان داشت: با توجه به این ظرفیت به دنبال ایجاد بستری رفتیم که کسبه با دریافت کارت بازرگانی در حوزه واردات برنج، ادویه‌جات، چای و حبوبات فعال شده و بتوانند در غرب کشور نقش مهمی ایفا کنند.

رییس اتحادیه صنف و خوار و بار همدان افزود: بستر این کار، ایجاد بازاری با نقشه مهندسی شده بود تا متناسب با نیازهای روز ارائه خدمات را سهل‌تر کند که در نهایت نقشه‌ای تهیه و معابر آن با بلوارهای 45 متری تعریف شد که در تمام ایران بی‌نظیر است و در هیچ بازاری مرسوم نبوده است.

وی گفت: با توجه به تأکیدات مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت بر استفاده از ظرفیت نمایشگاه‌ها و شهرک‌های صنفی، برای ساماندهی اصناف، وارد مذاکره با شرکت شهرک‌های صنعتی استان شدیم و آنان نیز از این طرح استقبال و با واگذاری این زمین‌ها با کاربری تجاری به واحدهای صنفی موافقت کردند.

به‌زارع با بیان اینکه با نهایی کردن توافقات، قرعه‌کشی واگذاری واحدهای شهرک صنفی با حضور دستگاه‌های نظارتی و دوربین فیلمبرداری انجام شد، ادامه داد: اعضای اتحادیه و هیئت امنا نیز به‌طور مساوی در قرعه‌کشی شرکت کردند و محل واحدهای متقاضیان نیز مشخص شد.

وی تأکید کرد: 15 نفر از خوار و بارفروشان در قرعه‌کشی شرکت نکردند و 30 نفر نیز به صورت ذخیره قرار گرفتند تا در صورت ریزش متقاضیان، جایگزین شوند.

این فعال عرصه بازار افزود: این واحدها در سه اندازه کوچک، متوسط و بزرگ طراحی شده‌اند که شرکت شهرک‌های صنعتی به قیمت هر متر 500 هزار تومان حق بهره‌برداری از این واحدها را به اعضای صنف خوار و بار واگذار می‌کند که گرانقیمت‌ترین نرخ شهرک‌های صنعتی به حساب می‌آید.

وی در خصوص شرایط پرداخت نیز گفت: 50 درصد هزینه نهایی در زمان عقد قرارداد از متقاضیان دریافت می‌شود و باقی مانده آن در 30 مرحله قسط‌بندی شده است، البته 30 درصد، 50 درصد اولیه نیز تا تاریخ 10 اسفندماه اخذ شده و 20 درصد آن تا 15 فروردین ماه فرصت دارد، اقساط 50 درصد باقی مانده در فواصل سه ماه دریافت خواهد شد.

به‌زارع تأکید کرد: تنها مشکل این برنامه مواجه شدن آن با روزهای پایانی سال است که تأمین نقدینگی برای بازاریان کار ساده‌ای نیست و ممکن است برخی از افراد نتوانند این مبالغ را تهیه کنند و افراد ذخیره جایگزین آنان شود.

وی اعلام کرد: این طرح از سوی وزارتخانه به عنوان الگو به سراسر کشور معرفی شده تا از آن الگوبرداری و در سایر استان‌ها اجرایی شود.

رییس اتحادیه صنف خوار و بار همدان تأکید کرد: طبق ضوابط شرکت شهرک‌های صنعتی چهار ماه پس از عقد قرارداد، باید ساخت شهرک صنفی آغاز شود.

وی درباره سرنوشت بازار فعلی خوار و بارفروشان نیز گفت: پیشنهاد اتحادیه این است که این بازار به دلیل مجاورت با گنبد علویان به یک فروشگاه و نمایشگاه صنایع دستی تبدیل شود و واحدهای صنفی به ارایه صنایع دستی همدان چون فرش، چرم، سفال، سرامیک و سایر تولیدات استان تبدیل شود که در ماندگاری و جذب گردشگر در استان بسیار موثر خواهد بود.

به‌زارع تصریح کرد: با تغییراتی در معماری این بازار و سنگفرش کردن آن، قرار دادن کالسکه‌های برقی و معمولی و ایجاد سفره‌خانه‌های سنتی و در نهایت به وجود آوردن یک فضای سنتی نوستالژیک، یکی از خلأهای توسعه صنعت گردشگری در استان پر خواهد شد و گردشگران می‌توانند در فضایی مطلوب قدم زده و به خرید صنایع دستی استان بپردازند.

وی تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی ما ارایه الگوی مصرف و بهینه کردن آن است چون میزان مصرف از رشد جمعیت پیشی گرفته که باید اصلاح شود.

رییس اتحادیه صنف خوار و بار همدان تأکید کرد: دغدغه دیگر ما این است که شیوه توزیع کالا به صورت فعلی جوابگوی نیازهای جامعه نیست و باید در آن تجدید نظر و فاصله تولید تا توزیع را کوتاه کرد.

وی گفت: تمام سعی اتحادیه خوار و بار توسعه و رونق اقتصادی همدان، افزایش مدت حضور گردشگران داخلی و خرجی در استان و حرکت در مسیر ساختار توزیع کالا در بازار است.

به‌زارع گفت: برنامه آینده صنف، ایجاد 6 هایپرمارکت به دلیل 6 وجهی بودن نقشه شهر همدان و 6 پادشاه ماد در این سرزمین است.

وی با تأکید بر اینکه تمام هماهنگی‌ها و اخذ مجوزهای لازم برای این کار از تهران و وزارت صنعت، معدن و تجارت رخ داد و اتاق اصناف و سایر مسئولان استان در صورتی که می‌توانستند این کار بزرگ که به عنوان الگو در کشور مطرح شده را به نام خود تمام کنند، خودشان را از ما محروم کردند.

رییس اتحادیه صنف خوار و بار همدان با اشاره به اینکه احداث این شهرک صنفی برای رونق همدان ضروری است، گفت: مسئولان عالی‌رتبه استانی نیز همکاری لازم را با اتحادیه صنف خوار و بار به عمل نیاوردند و هنوز به عظمت این کار و اهمیت آن برای استان پی نبرده‌اند.

وی تصریح کرد: انتظار داشتیم مسئولان استانی دولت تدبیر و امید که با شعار توجه به اقتصاد و حمایت بخش خصوصی پا به عرصه گذاشته‌اند با این طرح بازتر عمل کرده و درهای قلب خود را بر روی آن نمی‌بستند.

معاون عمرانی و محیط زیست شرکت شهرک‌های صنعتی همدان در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: مسئولیت ساماندهی اصناف طی یک تفاهمنامه که در وزارت صنعت، معدن و تجارت منعقد شده، به معاونت صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی سپرده شده است.

محمدرضا بادامی ادامه داد: با توجه به اینکه اصناف کلی‌فروش، ترافیک سنگینی را در داخل شهر ایجاد می‌کنند، بحث ساماندهی آنان ضروری است.

وی درباره شرایط ساماندهی اصناف کلی‌فروش گفت: واحدهایی که قرار است در شهرک‌های صنفی مستقر شوند باید دارای مجوز لازم از اتحادیه‌ها و سازمان صنعت، معدن و تجارت باشند تا با استناد به این مجوزها زمین را دریافت کنند.

این مقام مسئول گفت: ساخت و ساز شهرک صنعتی بر عهده خود واحدهای صنفی خواهد بود و آنان بعد از تحویل زمین آن را پی خواهند گرفت.

برپایی این شهرک صنفی و تبدیل شدن بازار خوار و بار فروشان عمده به یک بازار عرضه صنایع دستی برای گردشگران می‌تواند در رونق اقتصادی استان تأثیر به‌سزایی داشته باشد.

از همین رو از مسئولان استان انتظار می‌رفت همراهی بیشتری با ساماندهی این واحدهای صنفی از خود نشان داده و در روی دادن آن سهیم می‌شدند.

این رویداد می‌تواند همدان را به مرکز اقتصادی غرب کشور تبدیل کند و استان‌های همجوار برای تهیه احتیاجات خود به این  استان مراجعه و همدان بار دیگر بارانداز غرب کشور شود و جایگاه خود را به دست آورد.

انتظار می‌رود مسئولان استانی انعطاف بیشتری از خود در این حوزه به خرج دهند و همگی در این کار بزرگ سهیم شوند.

انتهای پیام/2499/ط40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول