به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز صادق نجفی اظهار کرد: با توافقات صورت گرفته در سفر اخیر به کشور چین و امضای توافقنامه فی مابین شهرداری تبریز و شرکت نانجینگپوژن به عنوان سازنده واگنهای قطار شهری تبریز مشکل مربوط به ترخیص واگنهای قطار شهری حل شده است و تا یک هفته مقدمات انتقال آنها به تبریز فراهم خواهد شد.
وی با اشاره به نتایج رضایتمند سفر شهردار و رییس شورای شهر به کشور چین افزود: حل مشکل ارزی که باعث عدم ترخیص این واگن ها در گمرک شهید رجایی بندرعباس شده بود، تا یک هفته نوید اتفاق تازهای است در آستانه سال جدید تا شهروندان تبریزی به زودی شاهد حرکت قطار شهری در تبریز باشند.
شهردار تبریز در عین حال با تأکید بر قطعی بودن راهاندازی آزمایشی فاز نخست از خط یک مترو تبریز افزود: فاز نخست خط یک مترو پس از ورود واگنها به تبریز و انجام تستهای فنی و ناوبری، به طور آزمایشی در مسیر 6 کیلومتر اول، حدفاصل ائلگلی تا ایستگاه شهریار راهاندازی میشود.
سعید حاجیزاده امروز در گفتوگویی اظهار کرد: بازدید از کارخانه آکیا که تولیدکننده اتوبوسهای شهری است و مذاکره با مدیران این مجموعه، پیگیری مفاد قرارداد با طرف چینی قطار شهری تبریز از اهداف این سفر اعلام شده است.
وی با اشاره به مفاد قرارداد با طرف چینی قطار شهری گفت: ایجاد خط تولید واگنهای قطار شهری در تبریز از مهمترین مفاد این قرارداد است که باید بعد از خرید 180 دستگاه واگن محقق شود.
حاجیزاده با تاکید بر اینکه متاسفانه اعضای شورای شهر به صورت مستقیم در جریان سفر هیئت تبریزی به چین قرار نگرفتهاند، افزود: بعد از سفر این هیئت به چین از مبادی غیررسمی اطلاعات فوقالذکر به اعضای شورا انتقال یافته است.
چند ماه پیش واگنهای قطار شهری تبریز به بندرعباس رسیده اما این واگنها در گمرک بندرعباس دپو شد که پیگیریها حکایت از آن داشت که این واگنها منتظر مجوزی از سوی بانک مرکزی است تا این مجوز قفلهای گمرکی را برای ورود به تبریز باز کند.
12 سال از زمانی که مسئولان دولتی اعلام کردند توسعه مترو یکی از اولویتها برای کاهش آلودگی هوای کلانشهر تبریز است، میگذرد و هنوز مترو این شهر اندرخم کوچه فاز اول است.
12 سال از آغاز پروژه قطارهای شهری تبریز میگذرد و هنوز مردم این کلانشهر در یک دهه گذشته آرزوی افتتاح مترو را دارند. هر چند برخی از مسئولان در این شهر، سپری شدن بیش از یک دهه از آغاز پروژه مترو تبریز را عادی میدانند اما باز وعده میدهند که فاز نخست این پروژه در شهریورماه سال 92 افتتاح میشود و بعد هم وعده دیگری برای افتتاح در دهه فجر 92 به همراه تنها 6 ایستگاه به گوش رسید اما این بار واگنها در گمرک بندرعباس دپو شد.
امروزه با گسترش و توسعه شهرها و افزایش روزافزون وسایط نقلیه و پیچیدهتر شدن معضل ترافیک در بسیاری از شهرهای بزرگ جهان، روی آوردن به احداث و بهرهبرداری خطوط مترو با شتاب بیشتری دنبال میشود.
از سال 1863 که متروی لندن افتتاح شد تا سال 1970 یعنی در 97 سال تنها 40 شهر جهان صاحب مترو بودند ولی در 40 سال گذشته بیش از 140 شهر به این جمع اضافه شدهاند و تعداد طرحهای در دست ساخت در گوشه و کنار جهان نشان میدهد که این روند افزایشی در سالهای اخیر با رشد بیشتری نیز همراه است.
تاکنون 187 شهر جهان دارای خطوط حمل و نقل ریلی شهری هستند و شهرهای زیادی هم در تب و تاب ساخت و افتتاح خطوط مترو هستند. شهر تبریز نیز یکی از این شهرهاست که با آماده کردن بخشی از خط یک از خطوط چهارگانه مصوب خود فاصله چندانی تا ورود به باشگاه شهرهای صاحب مترو ندارد.
مطالعات طرح قطار شهری تبریز در سال 1380 آغاز و عملیات اجرایی این پروژه که در پنج مسیر به طول 80 کیلومتر طراحی شده از سال 1384 آغاز شده است.
شبکه خطوط متروی تبریز شامل پنج خط مصوب است که چهار خط آن درون شهری و یک خط آن خارج از حومه است.
بر اساس برنامهریزی انجام شده، مسیر اول به طول 17٫2 کیلومتر از میدان ایلگلی تا کوی لاله و مسیر دوم به طول 22٫4 کیلومتر از دانشگاه آزاد اسلامی تا قراملک است.
خط سه به طول حدود 15 کیلومتر و شامل 14 ایستگاه از فرودگاه تبریز آغاز و با عبور از میدان بزرگ آذربایجان و خیابان انقلاب، از طریق میدان دانشسرا و خیابان ارتش به پایانه بزرگ اتوبوسهای بین شهری تبریز جنب بزرگراه شهید کسایی ختم میشود.
خط چهار نیز به طول 10 کیلومتر شامل 10 ایستگاه به شکل حلقوی در مرکز شهر سه مسیر متروی تبریز را به هم ارتباط میدهد.
خط خارج از حومه (مسیر پنجم) نیز به طول حدود 20 کیلومتر به شهر جدید سهند ختم میشود.
خط یک متروی تبریز از ایلگلی تا کوی لاله به طول 17٫2 کیلومتر از چهار بخش تشکیل شده است.
بخش اول خط یک متروی تبریز که به صورت تونل نیمه عمیق خواهد بود، از طریق ضلع غربی بلوار شهید باکری ایلگلی را به سه راهی راهنمایی متصل میکند.
بخش دوم خط یک متروی تبریز از سه راهی راهنمایی آغاز شده و تا میدان دانشگاه ادامه خواهد یافت. (این بخش به صورت تونل کمعمق در کناره جنوبی رودخانه قوریچای خواهد بود) همچنین پل غیرهمسطحی نیز بر روی بلوار 29 بهمن برای عبور مترو تعبیه شده است.
بخش سوم خط یک متروی تبریز که به صورت تونل عمیق خواهد بود، از میدان دانشگاه تا میدان ساعت و سپس میدان 22 بهمن و چهارراه لاله ادامه خواهد یافت.
بخش چهارم خط یک متروی تبریز که به صورت تونل نیمه عمیق احداث میشود، از چهارراه لاله شروع شده و به پایانه لاله منتهی خواهد شد.
با تمام این احوال و با توجه به بحثهای فراوان در خصوص روند اجرایی مترو تبریز هنوز این سئوال نزد افکار عمومی بیپاسخ مانده است که بالاخره آرزوی متروسواری شهروندان تبریزی و بهرهمندی مردم از برای بهرهبرداری این سامانه ریلی چه زمانی محقق و عملی میشود؟
انتهای پیام/60001/ع40/د1000